Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: tandwieltjes TTRB TT-roadbook  (gelezen 3566 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: tandwieltjes TTRB TT-roadbook
« Reactie #15 Gepost op: 10-02-2010, 18:39 »
M0.5 is een soort rare tandwielmaat waar ik ookniet al te veel van snap, maar het komt er iig op neer dat de diameter van tandwiel M x #-tanden is

dus bijj M=1 is een 40 tands tandwiel ook 40mm,
en zo is dit tandwieltje: 46 tands dus 24 mm diameter.

je hebt een pb.

En voor wie ooit hetzelfde probleem heeft: Ik heb hier nu wat RBTT onderdelen op voorraad: Dus als je ook 1 tandwieltje nodig hebt, dan share ik dat weer natuurlijk.






Post Merge: 10-02-2010, 18:49
Krijg net ook antwoord van TT:

Wij hebben deze tandwielen helaas niet op voorraad maar kunnen deze leveren voor €32.00 excl verzendkosten.
Dit zijn meteen sterkere tandwielen (metaal ipv kunstof)

je kunt ze dus wel gewoon los bestellen evt.: Maarja, het forum was sneller   ;) :D

grts

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4390
Re: tandwieltjes TTRB TT-roadbook
« Reactie #16 Gepost op: 10-02-2010, 20:23 »
Metaal als in goud :o :o Wat een prijs, ik snap woorom BDM z'n TT dealerschap houdt ;)
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: tandwieltjes TTRB TT-roadbook
« Reactie #17 Gepost op: 10-02-2010, 20:48 »
M0.5 is een soort rare tandwielmaat waar ik ookniet al te veel van snap, maar het komt er iig op neer dat de diameter van tandwiel M x #-tanden is

dus bijj M=1 is een 40 tands tandwiel ook 40mm,
en zo is dit tandwieltje: 46 tands dus 24 mm diameter.


Die M is van Modulus.
 
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie   De modulus of module van een tandwiel is de verhouding tussen de effectieve diameter en het aantal tanden. In het algemeen wordt de waarde van de module gekozen als geheel getal of een eenvoudige breuk. De totale diameter is gelijk aan de som van de effectieve diameter en tweemaal de waarde van de module. Het is een belangrijke eigenschap in verband met tandwielstelsels, tandwielen met een verschillende modulus kunnen niet met elkaar ingrijpen.
 
  • DEff = T x M (DEff = Effectieve diameter; T = Aantal Tanden; M = Modulus)  DTot = DEff+ 2 x M (DTot = Totale diameter)
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: tandwieltjes TTRB TT-roadbook
« Reactie #18 Gepost op: 10-02-2010, 21:04 »
psies.. en omdat de omtrek recht evenredig is met de diameter (en niet quadratisch ofzo) blijft de pitch van de tanden gelijk.
Dus is het makkelijk door te rekenen hoe groot het tandwiel gaat zijn, en passen de tanden van 2 tandwielen altijd als de modulus maar hetzelfde is.

MMMMMMmodulus  ::) ??? ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: tandwieltjes TTRB TT-roadbook
« Reactie #19 Gepost op: 10-02-2010, 21:56 »

Dus is het makkelijk door te rekenen hoe groot het tandwiel gaat zijn, en passen de tanden van 2 tandwielen altijd als de modulus maar hetzelfde is.

MMMMMMmodulus  ::) ??? ;)

M moet altijd hetzelfde zijn tussen tandwielen!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1984
Re: tandwieltjes TTRB TT-roadbook
« Reactie #20 Gepost op: 11-02-2010, 19:23 »
  • DEff = T x M (DEff = Effectieve diameter; T = Aantal Tanden; M = Modulus)  DTot = DEff+ 2 x M (DTot = Totale diameter)
[/li]
[/list]In een vorig leven zat ik op de MTS autotechniek en er staat mij scherp voor de geest dat ik bij zo'n tandtechnische formule dacht: ja wat, dan trek je toch een nieuw tandwiel uit het magazijn, dat ga je toch niet zitten uitrekenen.

En even later was mijn autotechnische cariërre ten einde.

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: tandwieltjes TTRB TT-roadbook
« Reactie #21 Gepost op: 11-02-2010, 21:54 »
MTS autotechniek

Wanneer heb je daar gezeten E- ? Ik ken de Loolaan ook een beetje  8)
 
OT: Tandwielen...(?) :stupid:
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 343
Re: tandwieltjes TTRB TT-roadbook
« Reactie #22 Gepost op: 11-02-2010, 22:14 »
    [/li]
    [/list]In een vorig leven zat ik op de MTS autotechniek en er staat mij scherp voor de geest dat ik bij zo'n tandtechnische formule dacht: ja wat, dan trek je toch een nieuw tandwiel uit het magazijn, dat ga je toch niet zitten uitrekenen.

    En even later was mijn autotechnische cariërre ten einde.

    En nu machineer je tandwielen?
     
    Leuk al die autotechniekers, kan me er enigzins bij aansluiten, maar dan vanuit Arnhem.

    Als er een goedkoop adresje is wil ik ook wel een setje stalen tandwieltjes als spare opnemen, maar dat lijkt niet van toepassing te zijn...

    Offline member

    • DR-Z462SM
    • *****
    • Berichten: 2464
    Re: tandwieltjes TTRB TT-roadbook
    « Reactie #23 Gepost op: 11-02-2010, 22:24 »
    Als je de aanbieder die zulke setjes aanbiedt tegen een vergoeding van € 32,- exclusief verzenden een goedkoop adresje vindt, kun je zaken doen... :D
    Old bikers never die, they just smell that way...

    Offline member

    • *****
    • Berichten: 1984
    Re: tandwieltjes TTRB TT-roadbook
    « Reactie #24 Gepost op: 12-02-2010, 13:28 »

    Wanneer heb je daar gezeten E- ? Ik ken de Loolaan ook een beetje  8)
    in '77 begonnen, onoverkomelijke motivatieproblemen in jan. '79.

    Offline member

    • DR-Z462SM
    • *****
    • Berichten: 2464
    Re: tandwieltjes TTRB TT-roadbook
    « Reactie #25 Gepost op: 12-02-2010, 15:45 »
     ;D  (ik zat daar van '90 to '94, iets andere generatie duzzzz....)
    Old bikers never die, they just smell that way...

    Offline member

    • *****
    • Berichten: 4390
    Re: tandwieltjes TTRB TT-roadbook
    « Reactie #26 Gepost op: 20-07-2010, 21:12 »
    Heeft er iemand een goede fotovan de gemonteerde tandwieltjes. Ben al een tijdje aan het prutsen eweest maar krijg het niet voo elkaar om ze goed er in te zetten zodat de boel draait. Volgens mij zijn er 2 manieren om de 2 middelste tandwielen te plaatsen, maar beide werken niet ???
    None of us is as strong as all of us.