Vandaag een poging gedaan om het blok van de LC4 weer in elkaar te schroeven. Dat koelvloeistof-spuiten in Marokko had een 'leuke' reden: scheurtje in de kop tussen koelkanaal en uitlaatpoort. Moeilijk/niet starten van een maand of 2 terug had ook een reden: gebroken zuigerveer. Cylinder en zuiger waren ook ver einde levensduur. Niet beschadigd, wel duidelijke loopsporen en heel goed zichtbaar tot waar de zuiger komt.
Nu, na anderhalf uur pielen met die achterlijke stukken paperclip die ze pistonpen-borgveertjes noemen (ik zal wel een handigheidje gemist hebben) kon de cylinder er weer op. Normaal gesproken schuif ik dan een tweetal plankjes onder de zuiger zodat-ie recht staan, laat de cylinder zakken, en door net de zuigerveer even samen te drukken met een klein schroevedraaiertje en de cylinder een tikje te laten zakken ploept-ie in de cylinder. Niet helemaal de methode, maar dat ging bij 100 brommercylinders en 2 motorcylinders altijd goed. Tot vandaag.
Eerste zuigerveer: geen probleem. Tweede zuigerveer: geen probleem. Derde zuigerveer: shit, steekt nog een klein stukje uit. Iets naar binnen duwen, zit-ie?, mooi. Cylinder iets laten zakken, schiet door de stictie van de andere veren heen: *krak*. Die zat toch niet helemaal, blijkbaar.
Het WPHB waarschuwde al dat die veer 'extremely fragile' is; blijkbaar hebben ze gelijk.
Hoe monteren jullie die 'extremely fragile' zuigerveren?