Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Honda Transalp of Varadero  (gelezen 8837 keer)

Offline member

  • starter
  • Berichten: 2
Honda Transalp of Varadero
« Gepost op: 03-01-2011, 14:57 »
tja, daar sta je dan, afgelopen zomer je rijbewijs gehaald en nu op zoek naar een mooie Transalp of Varadero...
Wat is dan de beste keus. Waar moet je op letten? Waar moet je rekening mee houden? Wat zijn de voor- en tegens.
ben benieuwd naar de reacties..
gr
Gerard

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: Honda Transalp of Varadero
« Reactie #1 Gepost op: 03-01-2011, 15:06 »
Wij hebben ook een transalp sinds kort (2008 model). Is een betrouwbaar beessie. Loopt super smooth, maar geen spannend model. Ik heb er geen opmerkingen over, vind het alleen erg jammer dat de koppelingshandle niet te verstellen is zodat hij wat dichter op het stuur komt. De motor rijdt 1 op 18-20 en heeft best lekker koppel. Prima voor woon werk. Allroad ?? Nee, vind ik niet. Een gravel paadje gaat misschien nog, maar ik zou er geen meter mee door de blub gaan...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 371
Re: Honda Transalp of Varadero
« Reactie #2 Gepost op: 03-01-2011, 15:14 »
Wat wil je gaan doen? 
  • woon-werk verkeer, en zo ja over welke afstand?
  • gewoon een beetje toeren over het asfalt?
  • af en toe onverharde wegen?
  • met of zonder passagier?
  • met de motor op vakantie?
  • ...
En zo vallen er nog vele vragen te bedenken.
 
Maar omdat je de vraag in dit forum stelt denk ik dat het een Transalp moet worden. Met een Varadero offroad lijkt me niet zo'n goed idee.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: Honda Transalp of Varadero
« Reactie #3 Gepost op: 03-01-2011, 16:17 »
Kijk ook eens op het transalpclub forum
(www.transalpclub.nl)

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 38
Re: Honda Transalp of Varadero
« Reactie #4 Gepost op: 03-01-2011, 17:39 »
Allroad ?? Nee, vind ik niet. Een gravel paadje gaat misschien nog, maar ik zou er geen meter mee door de blub gaan...

Met een paar lichte noppenbanden (b.v. TKC80) kom je verrassend ver, zelfs in de modder. De TA is geen offroad machine natuurlijk, maar als de vraag is 'Varadero of Transalp' is mijn antwoord Transalp!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 96
Re: Honda Transalp of Varadero
« Reactie #5 Gepost op: 04-01-2011, 08:20 »
en waarom dan geen africatwin?of wil je een nieuwe motor?
Africatwin vind ik net wat stabieler en steviger als transalp maar wendbaarder als een varadero

Offline member

  • starter
  • Berichten: 2
Re: Honda Transalp of Varadero
« Reactie #6 Gepost op: 04-01-2011, 08:28 »
off-road / on-road?
- Het overgrote deel aan km'ers zullen worden verreden op het asfalt, zoals denk ik bij de meest wel zal zijn? Wellicht af en toe een harde zandpad, het mulle zand of erger nog een cross terrijn zal tie nooit zien.

Voor woon-werk verkeer ga ik hem ook zeker niet constant gebruiken, af en toe als de omstandigheden goed zijn zal ik best eens een keer met de motor gaan. Ik moet dan ong. 30 tot 45 minuten hoofdzakelijk over de snelweg.

Mijn vrouw heeft ook een motorrijbewijs (ook geen motor) maar vooralsnog zullen we, zoals het er nu uitziet, niet met de motor op vakantie gaan.
Dagtrips of een weekendje weg met wat motorvrienden zal zeker wel gebeuren.

Waar ik een beetje bang voor ben is dat de TA al snel 'te licht' zal zijn, maar dat het ook niet ideaal is om een varadero als eerste motor aan te schaffen.
Wellicht is het verstandig om eerst te oefenen op 'een lichter model', om later over te schakelen op 'het zwaardere werk'? Of vanwege het hoofdzakelijk over asfalt toeren beter een varadero aangeschaft?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
Re: Honda Transalp of Varadero
« Reactie #7 Gepost op: 04-01-2011, 09:43 »
Africa Twin is betrouwbaar en prima op snelweg en zandpaden. Dankzij het brave karakter ook prima voor minder ervarenen. Misschien wel wat hoog voor je meissie.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 196
Re: Honda Transalp of Varadero
« Reactie #8 Gepost op: 04-01-2011, 11:22 »
Alp pakken, kan ook op 25 kw, is lastiger of niet mogelijk met de varadero.
Alp kun je ook mee offroad met noppenbanden en kleine aanpassingen aan voorvering. ;)
Lage zithoogte voor de kortbenige en wie er verder behoefte aan heeft.
Model pd 06 koop je voor rond 1200 euro een prima motor met veel mogelijkheden en oerdegelijk(op de cdi na dan)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: Honda Transalp of Varadero
« Reactie #9 Gepost op: 04-01-2011, 12:05 »
Citaat
Waar ik een beetje bang voor ben is dat de TA al snel 'te licht' zal zijn, maar dat het ook niet ideaal is om een varadero als eerste motor aan te schaffen.
Wellicht is het verstandig om eerst te oefenen op 'een lichter model', om later over te schakelen op 'het zwaardere werk'? Of vanwege het hoofdzakelijk over asfalt toeren beter een varadero aangeschaft?

Ik had een KTM 990 adventure, nu een KTM 690 en mijn vriendin een Transalp. Mindstens zoveel plezier met de 690 in vergelijk met de 990. Een lichtere motor betekent echt niet minder plezier. Op een transalp kan je prima toeren op de snelweg. Mankeert echt niets aan. Mijn vriendin is er lyrisch over. Voordeel is lager verbuik tov een zware jongen, plus makkelijker te hanteren. Zeker off road.....wat ik met de TA nog nooit gedaan heb. ik denk dat er veel mensen (te) zwaar beginnen en licht eindigen.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Honda Transalp of Varadero
« Reactie #10 Gepost op: 04-01-2011, 16:09 »
Vara is wel groot en zwaar, maar erg makkelijk te rijden zoals alle Honda's. Of-ie te groot/zwaar is hangt van je eigen formaat af (kunnen je benen goed bij de grond en zo) en wat je er mee gaat doen. Op de weg is gewicht geen probleem, in het terrein bij een Varadero wel weet ik uit ervaring. Is wel een fijn ding, lekker blok, goed handelbaar. Hoef je als beginner niet "bang" voor te zijn.
Ze staan niet bekend als erg zuinig (zeker de eerste generatie niet  :-[) en de voorvering is een zwak punt maar dat is wel te verbeteren. Mooi remsysteem ook (DCBS).

Transalp is een super lekker en gemakkelijk motortje, zeker de laatste versie. Maar wat kleiner, minder sterk en wat minder geschikt voor met z'n 2en met bagage de berg op en zo.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1235
Re: Honda Transalp of Varadero
« Reactie #11 Gepost op: 04-01-2011, 16:37 »
Is een V-Strom niets? Hebben ze in 650 en 1000. Weet niet of dat meer een Varadero of een AfricaTwin is (lees: of je ermee offroad kunt). Asfalt lust ie sowieso wel.

ps: als je nieuw koopt zou ik geen Varadero kopen maar iets nieuwers. Er is toch net zo'n cross-over achtig apparaat uit dat de Varadero gaat vervangen.
_??_
(?_?)