Hoi,
Ik heb mijn XR600-blok moeten splitsen en ik kwam een paar gekke dingen tegen die me in verwarring brengen. Ik heb een engelstalig WPH van Clymer, maar die geeft niet overal plaatjes van/behandeld niet alles. Ik spiek daarvoor wel eens op CSMNL.nl en ZSF.de. Er is duidelijk zeer veel gesleuteld aan dit blok en is zeker meermalen al open geweest. Het frame is van '89 maar het blok is wellicht niet meer origineel en kan uit vanalles opgebouwd zijn. Motornummer PE-04-555386.
Als eerste, er zit aan 1 kant in de krukas-lager boring, tussen het lager en het carter, een grote ring die doet vermoeden dat hij opspattende olie in het carter houdt. Ik vond hem aan de linkerkant, maar volgens een exploded-view van CSMNL hoort deze ring rechts te zitten??
Verder, op de versnellingsbak-assen zitten aan de uiteinden, tegen de binnenste lagerschalen aan, altijd drukringen. Die zitten er ook, maar in tegenstelling tot de 'normale', zitten er op de uitgaande as aan de kettingwielkant, op die plek 2 dunne op elkaar. Ze hebben dezelfde dikte en blauwige kleur als de getande drukringen die tussen de tandwielen met een circlip gemonteerd zitten. Ze passen wel op die plek alsof het zo hoort. Maar, op de exploded-view zit op die plek een enkele dikke ring, zoals op de andere uiteinden.
Wie heeft hier de parate kennis uit ervaring, hoe het echt hoort te zitten?
Vast bedankt, Harm