Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Voor de XR600-techneuten..  (gelezen 1956 keer)

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Voor de XR600-techneuten..
« Gepost op: 09-02-2011, 19:03 »
Hoi,

Ik heb mijn XR600-blok moeten splitsen en ik kwam een paar gekke dingen tegen die me in verwarring brengen. Ik heb een engelstalig WPH van Clymer, maar die geeft niet overal plaatjes van/behandeld niet alles. Ik spiek daarvoor wel eens op CSMNL.nl en ZSF.de. Er is duidelijk zeer veel gesleuteld aan dit blok en is zeker meermalen al open geweest. Het frame is van '89 maar het blok is wellicht niet meer origineel en kan uit vanalles opgebouwd zijn. Motornummer PE-04-555386.

Als eerste, er zit aan 1 kant in de krukas-lager boring, tussen het lager en het carter, een grote ring die doet vermoeden dat hij opspattende olie in het carter houdt. Ik vond hem aan de linkerkant, maar volgens een exploded-view van CSMNL hoort deze ring rechts te zitten??

Verder, op de versnellingsbak-assen zitten aan de uiteinden, tegen de binnenste lagerschalen aan, altijd drukringen. Die zitten er ook, maar in tegenstelling tot de 'normale', zitten er op de uitgaande as aan de kettingwielkant, op die plek 2 dunne op elkaar. Ze hebben dezelfde dikte en blauwige kleur als de getande drukringen die tussen de tandwielen met een circlip gemonteerd zitten. Ze passen wel op die plek alsof het zo hoort. Maar, op de exploded-view zit op die plek een enkele dikke ring, zoals op de andere uiteinden.

Wie heeft hier de parate kennis uit ervaring, hoe het echt hoort te zitten?

Vast bedankt, Harm :)
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Re: Voor de XR600-techneuten..
« Reactie #1 Gepost op: 09-02-2011, 20:34 »
Ik kan je niet helpen met je vragen, maar ben je bekend met het XR250-600 topic op M-F? daar zitten een aantal gasten die je vast wel kunnen helpen.
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/288817/23/Het-XR-250-tm-650-Topic-Part-5-For-real-24.html

Ik heb wel een NL-talig WHPB, maar die is wat te groot voor de mail. Heb je daar interesse in?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 507
Re: Voor de XR600-techneuten..
« Reactie #2 Gepost op: 09-02-2011, 21:33 »
Zijn die ringen op de versnellingsassen niet om ze op te vullen, zodat de maat op tolerantie kan worden gezet?

Ik heb de Haynes, daar mag je wel even in kijken, waar woon je?

Ik snap nu wat je bedoelt met 'meer sleutelen dan rijden'!
Find me on Phonebook

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
Re: Voor de XR600-techneuten..
« Reactie #3 Gepost op: 09-02-2011, 22:08 »
Ik heb nog ergens een Haynes voor de heb. ff zoeken. PB me anders je adres.

gr,

remco

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 66
Re: Voor de XR600-techneuten..
« Reactie #4 Gepost op: 09-02-2011, 22:33 »
grote ring hoort aan de kant waar je lichtspoel zit , dunnere ringen in plaats van 1 dikke zou niet horen , maar kan een poging zijn om de zijdelinkse speling te verminderen.

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Voor de XR600-techneuten..
« Reactie #5 Gepost op: 10-02-2011, 00:05 »
Hoi,

Dank voor jullie reacties zover. Clymer is een erg goed boek, maar soms beknopt omdat het een 'echt' WPH is. Haynes heb ik ook, in .pdf.

Haynes zegt ook dat de ring achter het krukaslager links moet. Haynes zegt ook de enkele ring tussen uitgaande as en lager. Die ga ik dan zekerheidshalve bestellen.

Haynes staan soms fouten in, dat is bekend (welk aftermarket WPH niet??) Maar dan kijk je bij CSMNL (alleen maar originele onderdelen van de microfiche) en dan zit die maffe schijf ineens rechts... Verwarring dus alom!

@Nijkamp: bedoel je een oldskool, hardcopyWPH? Voor de leen of de overname? Die wil ik anders wel graag hebben (Clymer is geleend namelijk en .pdf wat onhandig!)

Groeten, Harm
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
Re: Voor de XR600-techneuten..
« Reactie #6 Gepost op: 10-02-2011, 11:30 »
Oldskool papier met olievlekken rond het carburatiedeel. moet 'm wel ff zoeken. PB adres maar ff.

gr,
remco