Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: mobiel-abo  (gelezen 1797 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
mobiel-abo
« Gepost op: 03-02-2011, 18:40 »
Tja.. ik beschouw een mobiel als allroad-equipment... dus hier op zijn plek?

Als all/offroad kom je nogal eens in het buitenland (rally,raid etc) en dan wil je toch wel effe naar nederland bellen soms. Typische landen: noord-afrika, oost europa etc.: Meestal niet de meest gangbare vakantielanden!

De rest van het jaar gebruik ik dat abotje nauwelijks (als veiligheids mobieltje voor tijdens ritjes enzo)


Op zoek naar een nieuw mobielcontract (liefst simonly), struikel ik wederom over de eeuwige vraag: welke provider is daarvoor gunstig:

zijn er?..
- Providers met 1 belbundel, die ook in het buiteland geldt? (dan spaar je het hele jaar vrije belminuten, en die kan je in het buitenland opmaken
- zijn er providers die in het buitenland gunstig zijn?

Vodafone heeft bijv het 'passport', maar dat geldt niet typische offroad vakantie-landen (bijv marokko).

wie heeft er tips
wie heeft dit al eens uitgezocht
misschien een link over vergelijkingssite die ook buitenland bellen mee kan nemen (helaas kunnen de meeste dat niet)


Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: mobiel-abo
« Reactie #1 Gepost op: 03-02-2011, 19:48 »
Ik heb nog ergens een Maxroam kaartje liggen. Dat scheelde altijd heel erg in belkosten. Hoe dat nu zit weet ik niet, heb het al een tijdje niet gebruikt. In Turkije was het vooral via de VOIP bellen, Iris stuurde een smsje als ze me wilde spreken (ook via Voip-buster, was ook weer goedkoper dan via de mobiele prepaid) en da belde ik in het hotel via Internet weer terug. Kosten: Nada-noppes (omdat het voip ->voip was, twee accountjes dus).
Voor normaal gebruik moet ik er ook weer eens in duiken, maar over het algemeen was het altijd zo dat een "buitenlandse" kaart zoals hierboven wel veel goedkoper was.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: mobiel-abo
« Reactie #2 Gepost op: 03-02-2011, 19:54 »
Ik zit die site weer een s t ebekijken en het word weer wat duidelijker. Ik maakte ook een lokaal nummer hier in nederland aan die dus vast zit aan je mobiele nummer. Daar betaal je dus wel iets voor, maar het bellen NAAR je telefoon word dan weer veel goedkoper.

Voor Libië bv: Libya

Incoming Calls from €0.40

Incoming SMS Free

Outgoing SMS €0.32

Outgoing Calls from €0.64

Al Madar (NA)

    * Data is not supported on this carrier.

Is toch wel goedkoper dan de satelliettelefoon, je hebt alleen niet overal bereik.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 62
Re: mobiel-abo
« Reactie #3 Gepost op: 03-02-2011, 21:26 »
Er is ook nog Worldsim die je een sim geeft die dan overal ter wereld te gebruiken is voor lagere kosten dan met je eigen kaartje.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 751
Re: mobiel-abo
« Reactie #4 Gepost op: 03-02-2011, 21:31 »
Misschien dat ik de vraag niet helemaal begrijp,  ???

Maar wanneer ik ergens een paar dagen in een land blijf dan koop ik daar terplekke een SIM kaartje met bel tegoed. Kan al vanaf vijf euro. In mijn telefoon heb ik mijn contacten staan. Diegene waarmee je optrekt / direct contact houdt, even het nummer van dat kaartje door SMSen.
Gisteren terug uit Kenia en ook daar gaat dit verhaaltje gewoon op.

Natuurlijk moet je telefoon SIMlock vrij zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: mobiel-abo
« Reactie #5 Gepost op: 04-02-2011, 08:26 »
klopt Sanne, dat doe ik meestal ook en is verreweg het goedkoopst.

Je moet dan zelf niet gaan bellen met die buitenlandse telefoon, maar vanuit NL laten bellen naar jouw buitenlandse sim: via carrierselect of 0900 nummer bijna altijd <20ct/m

Maar: Bij rallies heb je vaak weinig tijd om even een kaartje te gaan kopen, en kost je in dat soort landen toch vaak tijd. Neem nu bijv lybie: Waarschijnlijk kan het goed in tripolie.... maar wij komen aan en vliegen meteen door (zo is nu eenmaal het vluchtschema). In het binnenland zou het wel eens lastig kunnen zijn.

ander nadeel: Die kaartjes blijven meestal maar 1 jaar geldig: Dus volgend jaar net weer een nieuwe halen. Of natuurlijk gewoon meerdere malen per jaar gaan :-)


Ik heb nu een reservemobieltje voor thuis: 100 minuten per maand... en als ik die op kon sparen dan had ik nu zeker 3000 minuten (dus ik betaal het hele jaar), maar als ik 1x in het buitenland wil bellen betaal ik toch de volle mep!
Ik heb nog geen provider kunnen vinden met ALLES in 1 belbundel (ofschoon er veel daarmee lijiken te adverteren)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: mobiel-abo
« Reactie #6 Gepost op: 04-02-2011, 08:46 »
k heb een keer bij de DEKAMART een prepaidkaartje gekocht, doe het hele jaar daar boodschappen krijg daar belminuten bij. die gebruik ik dan als telefoon en kaart op reis, kost dus nix ( als je niet teveel belt) en ik ben meteen van mn zakelijke of onzin telefoontjes af tijdens de rally :). ik zou nooit mn gewone mobiel(e nummer) tijdens een rally in mn jas stoppen
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: mobiel-abo
« Reactie #7 Gepost op: 04-02-2011, 09:10 »
Dat is idd super handig, goeie tip!  en idd, met een prepaid, heb je wel 1 'belbundel' van waaruit alles gaat.

Jammer alleen dat er onder de rivieren geen enkele dekamark is  :-\

overigens precies de reden dat ik ook de zakelijke telefoon liever niet mee heb: Geen issues met de werkgever, geen werktelefoontjes tijdens vakantie, geen risico dat je je werktelefoon kwijtraakt etcetc.

Post Merge: [time]vr 04 feb 2011 09:35:03 GMT-1[/time]
die MAXROAM optie kleinkt  ook niet gek:

- 1 SIM, die nooit verloopt
- 1 oplossing voor alles
- telefoon ontvangen is gewoon standaard
- bellen werkt via call-back systeem.
- relatief lage tarieven
- je kunt een vast nummer koppelen aan je SIM, zodat diegene die jou belt een lokaal tarief betaald (dus bijv een nederlands nummer: de beller betaalt dan lokaal (NL) telefoontarief, en jij betaald het maxroam tarief. Helaas kun je geen libisch of marokkaans nummer er aan koppelen.
- prepaid, met auto top-off mogelijkheid via creditcard
- tegoed blokkeert na 1/2 jaar en wordt weer actief als je weer iets extra stort. tegoed vervalt na 1 jaar als je niet opwaardeert: Dus wel ieder jaar iets bijstorten iig.

waar ik alleen nog niet uit ben:   
Bij de buitenland tarieven staat "from... ": dat suggereert dat het ook meer kan zijn!

maar goed: de 'rates' calculator op de site zegt: Van NL-> Marokko e.d. 40ct/m, van Marokko->NL 64ct/m 

Je zou het kaartje ook kunnen 'uitlenen', immers niet telefoon gebonden ofzo.

en:
Ze hebben de 'clasic' die idd deze tarieven geeft, en dan hun nieuwe 'global' kaart.. maar die is net zo duur als een 'gewone' sim!

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4173
Re: mobiel-abo
« Reactie #8 Gepost op: 23-02-2011, 15:05 »
Er is een bedrijf in de UK (Engeland) bezig om met je eigen provider een telefoonnummer aan te vragen wanneer je in het buitenland bent.
voordeel; je hoeft niet te roamen, je kan je eigen simkaart/ telefoonnummer behouden, je bent in het land waar je bent bereikbaar met een lokaal nummer (via je eigen provider)

details weet ik niet, maar leek mij erg interessant.
ook met internet, alle gegevens worden meegenomen.
schijnt nu in en proefstadium te zijn.

Gezien op de BBC, via clickonline (even googlen)
wellicht een oplossing voor de nabije toekomst!
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1079
Re: mobiel-abo
« Reactie #9 Gepost op: 23-02-2011, 15:31 »
Voordat ik een telefoon van de zaak kreeg deed ik alle telefoontjes in het buitenland via WorldSIM.

www.worldsim.com
Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt.