Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Offroadmotoren ontsnappen aan Europese ABS-plicht  (gelezen 637 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3434
Offroadmotoren ontsnappen aan Europese ABS-plicht
« Gepost op: 12-05-2011, 15:18 »
Bron; NIEUWSMOTOR

Uit het voorlopige rapport voor de Europese Commissie blijkt dat rapporteur Van de Camp voorstelt om enduro- en trialmotoren buiten de verplichte ABS-wetgeving te houden. Het basisvoorstel van de afdeling Automotive Industry van de Europese Commissie wordt nu onderzocht door Van de Camp, dit is dus het moment voor de lobby vanuit de motorfabrikanten om hun eventuele bezwaren bekend te maken. Al eerder werd duidelijk dat (onder aanvoering van KTM) geprobeerd werd om ABS voor offroadmotoren van tafel te krijgen. Dit lijkt te gaan lukken maar wel worden een aantal vreemd ogende regels voorgesteld om deze motoren te onderscheiden. Onder andere stelt Van de Camp een maximum zadelhoogte van 70 centimeter, een benzinetank van maximaal 4 liter, een maximum rijklaar gewicht van 100 kilo en het ontbreken van een passagierszitplaats voor. Hieruit zou geconcludeerd mogen worden dat dit meer voor crossmotoren bedoeld zal zijn dan voor een gekentekende enduro, vooral de tankinhoud van maar 4 liter is immers amper toepasbaar op enduromotoren die voor offroadritten en endurowedstrijden gebruikt worden. Aan een trialmotor wordt deze eis vreemd genoeg weer niet gesteld en deze mag ook zwaarder (140 kilo) zijn. Het lijkt er dan ook op dat de rapporteur deze specificaties door elkaar gehaald heeft.Europees-Parlement-Logo

Ook zijn de data van invoering duidelijker aangegeven en is het aantal tussenstappen verlaagd naar drie. Voor zaken als een altijd verlichte koplamp en de gevreesde "anti-tampering" wordt  nog steeds 1-1-2014 genoemd, voor de verplichte Advanced Braking Systems is dat 1-1-2017 voor nieuwe modellen en 1-1-2018 voor reeds bestaande modellen. Hierbij dient wel aangetekend te worden dat het hierbij niet uitsluitend gaat over een zogenaamd Antilock Braking System, het woord Advanced doelt ook op dubbele remsystemen waarbij zowel voor- als achterrem tegelijk worden bediend. Andere voorgestelde wijzigingen zijn het uitzonderen van bromfietsen voor de voor alle andere voertuigen verplicht gestelde On Board Diagnostics. Verder wordt er gemeld dat het slechte economische klimaat meegenomen moet worden in het invoerschema van de nieuwe regelgeving.
 
http://www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/9431-offroadmotoren-ontsnappen-aan-abs-plicht.html
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: Offroadmotoren ontsnappen aan Europese ABS-plicht
« Reactie #1 Gepost op: 13-05-2011, 08:49 »
Citaat
.....Aan een trialmotor wordt deze eis vreemd genoeg weer niet gesteld en deze mag ook zwaarder (140 kilo) zijn.......

Ik heb altijd al geroepen dat de africa twin een trial fiets is  :D

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011