Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Olieverlies en vastzittende benzinekraan  (gelezen 2764 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 343
Olieverlies en vastzittende benzinekraan
« Gepost op: 01-05-2011, 22:26 »
Mijn dierbare TT350, wat ga je je snel hechten aan zo'n apparaat, vertoont wat kuren.

Het benzinekraantje is zeer moeilijk open en dicht te draaien, zelfs met een tang gaat het zwaar. Waardoor zou dat komen?
Daarnaast lekt er wat olie uit het systeem (zwart, pal achter het frame) en als ik de benzinekraan niet dichtdraai loopt er vloeistof (olie met benzine?) naar achter en drupt het bij de achterrem naar beneden (niet via de achterrem, maar langs het frame) op de achterband.

Vergeef me mijn gebrek aan terminologie van mijn motor, de naam van het merendeel van de onderdelen is me nog niet bekend. Zelf sleutelen is me nog een brug te ver, maar ik zou wel graag willen begrijpen waardoor deze problemen ontstaan, wat de gevolgen zijn en hoe snel ik een garage of een klusjesman moet gaan zoeken.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groet, Silke

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Olieverlies en vastzittende benzinekraan
« Reactie #1 Gepost op: 01-05-2011, 22:52 »
Olie aan de kettingkant achter op het blok kan gewoon overtollig ketting vet zijn..
Beetje olie lekken kan geen kwaad bij zo'n oud ding  ;)

Spuit eens wat olie op de kraan, kijk of dat helpt anders is ie naar de gvd..
En de benzine lekage kan van je carb komen, wrijf de boel eens droog en kijk waar het lekt..
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Olieverlies en vastzittende benzinekraan
« Reactie #2 Gepost op: 01-05-2011, 22:54 »
Silke,

Ruikt die zwarte drap naar benzine? Heb je de motor geparkeerd met de kraan open?

Ik hoop dat het gewoon je overflow tube is; je vlotter is blijven hangen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 343
Re: Olieverlies en vastzittende benzinekraan
« Reactie #3 Gepost op: 01-05-2011, 23:10 »
Heren, dank voor de reactie!

Oud ding? Hij is pas 21 jaar jong  ;D
Kan WD40 kwaad op het benzinekraantje? Of liever grafietolie oid?
Ik zal een doek pakken en de boel schoonvegen. Kijken waar het vandaan komt.

De zwarte drab rook niet naar benzine. Het lijkt op olie met gruis, er zit achter het frame (in het midden) een afgeknepen buisje en daar hing een druppel aan (met een vlek op de straat).

De druppels naar achteren zijn pas sinds een rit van ca. 180 km, over asfalt, en dan alleen als de motor geparkeerd is met de kraan open. Heldere vloeistof. Sinds ik de kraan snel dichtdraai na het parkeren geen druppel meer gezien. Vandaag viel het me ook op dat aan de rechterkant van de achterband vettige strepen zaten.

Wat een zorgen...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: Olieverlies en vastzittende benzinekraan
« Reactie #4 Gepost op: 02-05-2011, 17:13 »
Benzinekraantje kun je meestal simpel uit elkaar halen en schoonmaken met wat wd40 dan draait ie weer lekker. Zeker lang stilgestaan?

Komt dat afgeknepen buisje soms uit het luchtfilterhuis? dan lijkt het erop dat er benzine vanuit de carburateur in het luchtfilter loopt en dat mengt met een (smerig) luchtfilter en door het drainage buisje het pand verlaat...

Ik zou je carburateur / vlotter even eraf halen en schoonmaken/ controleren. Lang stilgestaan met ouwe benzine??

Offline member

  • *****
  • Berichten: 248
Re: Olieverlies en vastzittende benzinekraan
« Reactie #5 Gepost op: 02-05-2011, 19:30 »
Inderdaad had mijn tt350 ook soms als je hem scheef neer zette op standaard,gewoon benzine kraan dicht zetten na rijden. ;)
gehad: Maico mc250, suzuki gsx400f, kawasaki zxr750, kawasaki z750, husqvarna te510, honda cr500, suzuki rm250, honda xr250, yamaha tt350.

nu: yamaha yz400f en yamaha xt550 en montesa cota 310 ook allen met kenteken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 343
Re: Olieverlies en vastzittende benzinekraan
« Reactie #6 Gepost op: 02-05-2011, 21:07 »
Wortel, lees ik nu goed dat jij mijn carburateur/vlotter er wel af wil halen en schoonmaken  :D

Wat is lang stil staan? Het langste dat hij stil heeft gestaan is 1 maand. Wordt benzine dan zo snel oud?
Ook maar eens een blik in mijn benzinetank geworpen en daar zitten ook andere dingen dan benzine in :-( Het zou geen kwaad kunnen als die een keer schoongemaakt wordt.
En ik loop ook tegen een andere storing aan: het dimlicht/groot licht doet het niet meer (er zit al een ander lampje in), maar nog steeds geen verlichting. Stadslicht en achterlicht/remlicht doen het wel.

Allemaal geen onoverkomelijke problemen of lastig op te lossen. Hoog tijd voor een sleutelcursus! Iemand suggesties of tijd?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4277
Re: Olieverlies en vastzittende benzinekraan
« Reactie #7 Gepost op: 10-05-2011, 23:32 »
rij maar een keertje langs hoor. Wel een flesje rood mee nemen :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 343
Re: Olieverlies en vastzittende benzinekraan
« Reactie #8 Gepost op: 12-05-2011, 21:23 »
Daar zou je me erg blij mee maken, Steven, dank!
Ik heb nog een mooie fles Italiaanse Chianti liggen, is dat een goede ruil?