Er is al veel geschreven over wat ideaal is of kan zijn (en er kan ook vast nog heel veel bijgeschreven worden) maar volgens mij is dit hem.
In ieder geval bevalt ie mij zo goed dat ik vorig jaar toen ik de kans had een (nagenoeg) nieuwe heb gekocht. Inmiddels eindelijk wat spulletjes overgebouwd zodat mijn oude TTRE nu te koop is. Dit is de motor waarop ik vanuit Ghana naar huis gereden ben.
(met Irene op haar eigen TTRE, zij heeft inmiddels ook een nieuwe dus moest ik er natuurlijk ook een
)
zie ook
de verhalen en
de fotoosOmdat
- ik gehecht ben aan m'n in West Sahara bleek gezandstraalde voorspatbord
- de grote tank overgezet is naar de nieuwe
- het achterspatbord ingesneden is voor de bagagedrager en dus ook overgezet is naar de nieuwe
- de hoge (TTR) vering overgezet is naar de nieuwe
- de Excel velgen overgezet zijn naar de nieuwe
- voetsteuntjes, rempedaal, schakelpedaal aangepast zijn en overgezet naar de nieuwe
- de cockpit van de oude stuk gegaan is
krijg je dus een Yamaha TT600RE frame, blok, achterbrug, en nog wat kleinspul die 30.850 km gelopen heeft en volledig origineel opgebouwd is met de wielen, banden, tank, spatbord voor/achter, complete cockpit, vorkpoten, demper achter van de nieuwe met slechts 5500 km onder de nog originele banden door.
de 30850 km is
8500 van de vorige eigenaar
16000 enkeltje Ghana - huis
4500
Spanje en Portugalen vervolgens nog de Brabo600, Condroz en Baja Saxonia. Ook daarvoor is deze motor prima geschikt.
de 5500 km is van een meneer die vroeger een XT500 heeft gehad en deze motor naast zijn motorscooter had. Alle delen hiervan hebben nog geen offroad aktie gehad.
De motor ziet er dan ook bijna als nieuw uit.
Hij is, net als alle TT600RE's, uit 2004.
Waarom is dit nu de ideale reismotor: (en tevens een hele fijne roadbookritten motor)
- Niet te zwaar, prima op te tillen als ie plat ligt of op een vrachtwagen, bootje of wat ook maar nodig is moet
- Niet te licht, met bagage achterop blijft het voorwiel gewoon op de grond
- Electrische starter, als je regelmatig wilt stoppen is een kickstarter verre van optimaal
- Betrouwbaar blok met lange levensduur
- Transmissiedempers (die rubbers tussen je achtertandwieldrager en wielnaaf) waardoor je banden, ketting en eigenlijk hele aandrijftrein langer meegaat. Banden kopen onderweg kan erg lastig zijn, zeker in Afrika nu de Dakar daar niet meer komt.
- Grote olievoorraad (3,5 liter) waardoor niet zo vaak gewisseld hoeft. In Afrika hebben we 2x gewisseld waar olie voorhanden was.
- Redelijk zuinig, benzine is al snel het duurste van je hele reis.
- Geen UPSD voorvork. Als ie al lek gaat, wat minder snel gebeurd omdat het op elkaar schuivende deel hoger zit, dan loopt ie niet in 1x leeg. Doekje erom binden en repareren wanneer je dat goed uitkomt.
- Geen waterkoeling. Probleemloos neerleggen en een ongelukkige kei in het zand zal je geen lekke radiateur bezorgen.
En dan rijdt ie ook nog is erg lekker!
Vraagprijs voor deze mooie, multifunctionele en "ideale" reismotor is bescheiden