Hi guys..!
Ik ben beetje n new kid on the block.. Ik zal me binnenkort even netjes voorstellen op het andere topic..
Tjeezz.. pingelen.. ehmm.. tsja.. nah ja..
Natuurkundig is het zo dat als een gecomprimeerd gas uitzet, hierbij temperatuurdaling optreedt (kraan op een gasfles bevriest als die snel leegloopt). Omgekeerd betekent dat, dat als je een gas snel comprimeerd, hierbij de temperatuur zal STIJGEN. Als die compressie snel plaatsvindt en de druk hoog genoeg is, kan die temperatuur een punt bereiken dat het mengsel spontaan ontbrandt (mits dit een BRANDbaar mengsel betreft).
De zelfontbrandingstemperatuur van een brandbaar materiaal betekent dat wanneer een dergelijk materiaal verhit wordt, dit op een zeker moment in gasvorm zal overgaan en bijv. gemengd met zuurstof onder invloed van die vergassingstemperatuur uit ZICHZELF zal ontbranden, dus zonder tussenkomst van enige ontstekingsbron.
In dit geval vergassen we benzine met zuurstof om een verbrandingsmotor door Libie te laten stoffen. De zelfontbrandingstemperatuur van bezine, ook wel de klopvastheid genoemd, wordt aangegeven in een getal en letters, nl. bijv. 95 RON, of 98 RON. Vliegtuigkerosine heeft meen ik 105 of zo.. In dragsters gaat nitromethaan en das heeel hoog! In Pakistan heb ik wel eens iets van 83 RON gehad of zo..
In octaangetal schuilt in dit geval ook vermogen. Hoe hoger dit getal, hoe hoger de zelfontbrandingstemperatuur, m.a.w. de brandstof kan op een hogere druk gebracht worden waardoor een krachtigere explosie in de verbrandingskamer van een motor plaatsvindt. Er komt meer vermogen vrij. PK's dus.
Met een verbrandingsmotor willen we een bepaald vermogen (arbeid) cree-eren om daar weer iets anders mee te doen. In de moderne motor zitten een aantal componenten die al samenwerkend vermogen kunnen leveren: gasmensel via kleppen in cylinder, zuiger comprimeert en onsteking regelt MOMENT van ontbranding.
Snap je t nog?
Pingelen betekent simpelweg dat je mengsel eerder ontbrandt dan dat je ontsteking dat wil. Het octaangetal kan zó laag zijn dat de boel ontploft voordat je INLAATklep weer helemaal dicht is. Alsof je veel te veel voorontsteking hebt! Voilá.. geluid van pingelen.. tik of klop..
Met de genoemde booster probeer je t octaangetal op te krikken. Zonder toevoeging kun je dr geen zak aan doen. Ja, wat rijker mengel is wat koeler. Je zuiger kan kapot, maar veel eerder de zittingen van je inlaatkleppen omdat heet gasmengsel erlangs ontsnapt. Vroeger zat lood in de benzine om de klepzittingen te koelen m.a.w te behoeden voor verbranden. Buiten europa heeft iedereen nog fijn lood in de benzine dus das meegenomen die extra koeling. Wij hebben tegenwoordig ongelode benzine en dat kan ook met die klepzittinkjes want die zijn hittebestendiger gemaakt dan vroeger! Toen alles nog beter was.....
Voordeel van de hardere klepzittingen van nu is dat ze ook beter tegen pingelen kunnen dan voorheen, ze verbranden niet zo gauw. HET grote nadeel voor jouw motor is je compressieverhouding. Normaal is dat zo rond 1:10. Jouw mensel wordt hoger gecomprimeerd maar met flutbezine ontstaat jouw pingel dus nog EERDER dan bij een 'gewone' motor. Misschien dat zo'n booster werkt. Ik ken t verder niet. Das dan ook weer iets wat je moet regelen EN meenemen hé..!
Zelf heb ik heb nooit last gehad van gepingel met mn Africa Twin. Zelfs niet in Pakistan! Wel beetje last van wat weinig vermogen. Maar zolang t rolt... rolt t toch?
Ik zou me dr niet te druk om maken.. Gewoon gaan en voltanken!! En als je problemen krijgt.. das toch ook weer avontuur..? Zit je daar met je brommer achter in de pick-up truck naar Joost-weet-waar...
Groet.. van zomaar n Moderne Nomade...