Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: pingelen vanwege afrika (libie) benzine ?  (gelezen 3958 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 276
Re: pingelen vanwege afrika (libie) benzine ?
« Reactie #15 Gepost op: 12-09-2008, 11:22 »
ik had hier op geantwoord
Ja, en? Omdat hij in een sloot springt, spring jij er ook maar in?
2008 KTM 450 EXR-R | 1980 Yamaha XT 500 | 1997 BMW R1100GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: pingelen vanwege afrika (libie) benzine ?
« Reactie #16 Gepost op: 12-09-2008, 12:37 »
Ja, en? Omdat hij in een sloot springt, spring jij er ook maar in?
jazeker
om hem te redden

nu maar weer ff on-topic

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: pingelen vanwege afrika (libie) benzine ?
« Reactie #17 Gepost op: 14-09-2008, 17:27 »
Benzine in Libië is zoals Richard reeds aangegeven heeft prima, misschien wel beter dan wat je hier krijgt met die bijgemengde bio-zooi voor "het milieu".

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: pingelen vanwege afrika (libie) benzine ?
« Reactie #18 Gepost op: 14-09-2008, 19:10 »
jazeker
om hem te redden

nu maar weer ff on-topic

Ik zit net ff die foto's van jouw in Libie te bekijken.....we zijn op veel dezelfde plekken geweest zie ik...... :)
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 499
Re: pingelen vanwege afrika (libie) benzine ?
« Reactie #19 Gepost op: 16-09-2008, 22:54 »
octaan gehalte (welke de klopvastheid aangeeft van de brandstof) is in afrika niet altijd helemaal berouwbaar en over het algemeen lager dan europe. (duitrsland heeft zelfs ron 92).

het kan dus wel degelijk pingelen opleveren zeker je nu de compressie verhoogt hebt.
pingelen is nl spontane zelf ontbranding. dit komt door bijv gloeinde roetdeeltjes of door hoge compressie (daarbij stijgt de gehele lucht temp in de cilinder)

je kan octaan booster meenmen en toevogen.
putoline verkoopt dit.

werkt prima.
vele jaren gebruikt bij het tunen van 125 cc met echt hoge compressie.

het spul is wel licht ontvlambaar en vluchtig als de pest. dus lastig mee te nemen misschien.


succes
www.juniorridingexperience.com         bookings@juniorridingexperience.com
www.motox-travel.com           info@motox-travel.coml
www.motox.nl                         info@motox.nl

Offline member

  • Yammie's XT500, XT600Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 259
Re: pingelen vanwege afrika (libie) benzine ?
« Reactie #20 Gepost op: 18-09-2008, 12:04 »
Mijn ervaring is dat de laatste jaren de benzine in Noord Afrika prima is. Van pingelen heb ik alleen wat last gehad in West AFrika (helaas al weer meer dan) 10 jaar geleden op een XT500.
Vorig jaar in Libie: prima benzine. Mijn (luchtgekoelde) XT600 liep er perfect op, ook in het zand en in de bloedhitte.
Ik denk dat niet nodig is om te gaan spelen met je ontstekingstijdstip, dubbele voetpakkingen e.d..

Mocht je onverhoopt wel last krijgen van een (lichte) pingel is het vaak al genoeg om een versnelling hoger te gaan rijden en wat meer toeren te maken.
Heeft zo'n DR dubbel bougies? dat help ook al een hoop.

(En ik heb een keer een stel Duitsers ontmoet die steeds een klein beetje diesel door de benzine gooide tegen het pingelen. Al hebben ze mij nooit goed kunnen uitleggen waarom dat zou helpen. En het stonk wel enorm als je erachter reed :-)

Peter
"I love to travel, but hate to arrive"  (Albert Einstein)
http://www.peterenhanneke.nl
http://abbekerk.wordpress.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 276
Re: pingelen vanwege afrika (libie) benzine ?
« Reactie #21 Gepost op: 21-09-2008, 19:36 »
(En ik heb een keer een stel Duitsers ontmoet die steeds een klein beetje diesel door de benzine gooide tegen het pingelen. Al hebben ze mij nooit goed kunnen uitleggen waarom dat zou helpen. En het stonk wel enorm als je erachter reed :-)
Een diesel heeft geen bougie maar maakt gebruik van einddruk om te diesel te ontbranden. Het spontaan ontbranden van de diesel bij een bepaalde druk is exact hetzelfde verschijnsel als pingelen bij benzine. Bij diesel gebeurt dat op een veel hogere druk. Vandaar dat een beetje diesel bijmengen wel eens zou kunnen werken. Gaat waarschijnlijk wel weer ten koste van je topvermogen.
2008 KTM 450 EXR-R | 1980 Yamaha XT 500 | 1997 BMW R1100GS

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 50
Re: pingelen vanwege afrika (libie) benzine ?
« Reactie #22 Gepost op: 22-09-2008, 00:42 »
mijn (standaard) big heeft nog nooit gepingeld
maar van eerdere carburateur auto's heb ik wel meegemaakt dat ze pingelden bij vol gas en lage toeren als ze te rijk stonden
dus of rijker zetten helpt ?....al gaat de temp. dan wel naar beneden
"moderne" auto's (v.a.'86 geloof ik) hebben een pingelsensor die de ontsteking later zet
BIG fun

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: pingelen vanwege afrika (libie) benzine ?
« Reactie #23 Gepost op: 22-09-2008, 00:58 »

Mocht je onverhoopt wel last krijgen van een (lichte) pingel is het vaak al genoeg om een versnelling hoger te gaan rijden en wat meer toeren te maken.
Heeft zo'n DR dubbel bougies? dat help ook al een hoop.
Peter

DR 750/800 BIG wel, DRZ niet volgens mij..
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: pingelen vanwege afrika (libie) benzine ?
« Reactie #24 Gepost op: 29-09-2008, 00:13 »
Hi guys..!

Ik ben beetje n new kid on the block.. Ik zal me binnenkort even netjes voorstellen op het andere topic..

Tjeezz.. pingelen.. ehmm.. tsja.. nah ja..

Natuurkundig is het zo dat als een gecomprimeerd gas uitzet, hierbij temperatuurdaling optreedt (kraan op een gasfles bevriest als die snel leegloopt). Omgekeerd betekent dat, dat als je een gas snel comprimeerd, hierbij de temperatuur zal STIJGEN. Als die compressie snel plaatsvindt en de druk hoog genoeg is, kan die temperatuur een punt bereiken dat het mengsel spontaan ontbrandt (mits dit een BRANDbaar mengsel betreft).

De zelfontbrandingstemperatuur van een brandbaar materiaal betekent dat wanneer een dergelijk materiaal verhit wordt, dit op een zeker moment in gasvorm zal overgaan en bijv. gemengd met zuurstof onder invloed van die vergassingstemperatuur uit ZICHZELF zal ontbranden, dus zonder tussenkomst van enige ontstekingsbron.

In dit geval vergassen we benzine met zuurstof om een verbrandingsmotor door Libie te laten stoffen. De zelfontbrandingstemperatuur van bezine, ook wel de klopvastheid genoemd, wordt aangegeven in een getal en letters, nl. bijv. 95 RON, of 98 RON. Vliegtuigkerosine heeft meen ik 105 of zo.. In dragsters gaat nitromethaan en das heeel hoog!  In Pakistan heb ik wel eens iets van 83 RON gehad of zo..

In octaangetal schuilt in dit geval ook vermogen. Hoe hoger dit getal, hoe hoger de zelfontbrandingstemperatuur, m.a.w. de brandstof kan op een hogere druk gebracht worden waardoor een krachtigere explosie in de verbrandingskamer van een motor plaatsvindt. Er komt meer vermogen vrij. PK's dus.

Met een verbrandingsmotor willen we een bepaald vermogen (arbeid) cree-eren om daar weer iets anders mee te doen. In de moderne motor zitten een aantal componenten die al samenwerkend vermogen kunnen leveren: gasmensel via kleppen in cylinder, zuiger comprimeert en onsteking regelt MOMENT van ontbranding.

Snap je t nog?

Pingelen betekent simpelweg dat je mengsel eerder ontbrandt dan dat je ontsteking dat wil. Het octaangetal kan zó laag zijn dat de boel ontploft voordat je INLAATklep weer helemaal dicht is. Alsof je veel te veel voorontsteking hebt! Voilá.. geluid van pingelen.. tik of klop..

Met de genoemde booster probeer je t octaangetal op te krikken. Zonder toevoeging kun je dr geen zak aan doen. Ja, wat rijker mengel is wat koeler. Je zuiger kan kapot, maar veel eerder de zittingen van je inlaatkleppen omdat heet gasmengsel erlangs ontsnapt. Vroeger zat lood in de benzine om de klepzittingen te koelen m.a.w te behoeden voor verbranden. Buiten europa heeft iedereen nog fijn lood in de benzine dus das meegenomen die extra koeling. Wij hebben tegenwoordig ongelode benzine en dat kan ook met die klepzittinkjes want die zijn hittebestendiger gemaakt dan vroeger! Toen alles nog beter was.....

Voordeel van de hardere klepzittingen van nu is dat ze ook beter tegen pingelen kunnen dan voorheen, ze verbranden niet zo gauw. HET grote nadeel voor jouw motor is je compressieverhouding. Normaal is dat zo rond 1:10. Jouw mensel wordt hoger gecomprimeerd maar met flutbezine ontstaat jouw pingel dus nog EERDER dan bij een 'gewone' motor. Misschien dat zo'n booster werkt. Ik ken t verder niet. Das dan ook  weer iets wat je moet regelen EN meenemen hé..!

Zelf heb ik heb nooit last gehad van gepingel met mn Africa Twin. Zelfs niet in Pakistan! Wel beetje last van wat weinig vermogen. Maar zolang t rolt... rolt t toch?

Ik zou me dr niet te druk om maken.. Gewoon gaan en voltanken!! En als je problemen krijgt.. das toch ook weer avontuur..? Zit je daar met je brommer achter in de pick-up truck naar Joost-weet-waar...

Groet.. van zomaar n Moderne Nomade... :)
Avonturier!

Offline member

  • Yammie's XT500, XT600Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 259
Re: pingelen vanwege afrika (libie) benzine ?
« Reactie #25 Gepost op: 29-09-2008, 10:42 »
Door een samenloop van omstandigheden heb ik net het goedkoopste weekje woon-werk verkeer van Nederland achter de rug.
Mijn Tenere is eind vorig jaar met een bijna volle tank benzine teruggekomen uit Libie (20 liter = ongeveer €1,50). Door een slepend gedoe met mijn schouder/sleutelbeen heb ik er eindelijk de eerste motorkilometers sinds Libie opzitten.
Terug naar het Topic: het spul rijdt prima! Pingelde daar niet en pingelt hier niet.
(als je het nog wil proberen: ik heb nog een paar liter over ;) )

Peter
"I love to travel, but hate to arrive"  (Albert Einstein)
http://www.peterenhanneke.nl
http://abbekerk.wordpress.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 357
Re: pingelen vanwege afrika (libie) benzine ?
« Reactie #26 Gepost op: 29-09-2008, 11:39 »
(20 liter = ongeveer €1,50).

Zonder afpingelen?  ;D
Booze may not be the answer, but it helps you to forget the question.