Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Spanning op de rubbers  (gelezen 1347 keer)

Offline member

  • Yamaha XT 660 Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 1531
Spanning op de rubbers
« Gepost op: 14-06-2011, 11:39 »
Ik heb MICHELIN ENDURO COMPETITION IIIe banden. Daarmee ga ik op asfalt naar Brabant en op het zand weer terug.

De leverancier (die de band achterstevoren monteerde) is de spanning in de band gelijk aan die van de auto "zo ongeveer, het is maar net wat je wil"  :stupid:

Dus mijn vraag aan hen die het wel weten: wat is nu een goede spanning voor asfalt en wat is de goede spanning voor de banden in het zand met bagage op de motor.
Martin Hammega | Anderz makelaar Groningen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: Spanning op de rubbers
« Reactie #1 Gepost op: 14-06-2011, 12:20 »
Ik rij met de Tenere onverhard en de combi weg 1.5 bar rondom (Mefo Stonemasters). Bij wat zwaarder werk 1.3 bar voor en 1.2 bar achter.

Heb je een 17" michelin Enduro Competition 3?


Gr. Johan.
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

  • Yamaha XT 660 Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 1531
Re: Spanning op de rubbers
« Reactie #2 Gepost op: 14-06-2011, 12:42 »
Johan ! Moi ! Altijd weer de 1e met goed advies.

Ik heb achter een 2.5 Excel velg, en de band is 140-80-18.


Martin Hammega | Anderz makelaar Groningen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Spanning op de rubbers
« Reactie #3 Gepost op: 14-06-2011, 12:52 »
zelf rij ik altijd met 2.2 voor en 2.3 achter op de snelweg en 1.5 voor&achter op het onverharde  :)

Offline member

  • Yamaha XT 660 Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 1531
Re: Spanning op de rubbers
« Reactie #4 Gepost op: 14-06-2011, 14:13 »
zelf rij ik altijd met 2.2 voor en 2.3 achter op de snelweg en 1.5 voor&achter op het onverharde  :)

Heb jij dan ook dezelfde bandjes ?
Martin Hammega | Anderz makelaar Groningen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4382
Re: Spanning op de rubbers
« Reactie #5 Gepost op: 14-06-2011, 14:25 »
Dat maakt niet zoveel uit, meer het gewicht van je motor. Ik heb vorig jaar 1.6 / 1.8 gereden (XT660Z) omdat er behoorlijk wat asfalt en geen blubber was.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Spanning op de rubbers
« Reactie #6 Gepost op: 14-06-2011, 14:46 »
Heb jij dan ook dezelfde bandjes ?


nope, maar deze waardes gebruik ik bij verschillende banden zonder problemen (anakees, tourances, tkc, s12, k760) dus durf wel te stellen dat dit een mooi uitgangspunt is ;)

Offline member

  • Yamaha XT 660 Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 1531
Re: Spanning op de rubbers
« Reactie #7 Gepost op: 14-06-2011, 14:54 »
...dus durf wel te stellen dat dit een mooi uitgangspunt is ;)

U heeft gelijk. Gewicht is ook bepalend idd Gezwinde Spoed.
Bedankt maar weer !
Martin Hammega | Anderz makelaar Groningen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: Spanning op de rubbers
« Reactie #8 Gepost op: 14-06-2011, 18:37 »
Johan ! Moi ! Altijd weer de 1e met goed advies.

Ik heb achter een 2.5 Excel velg, en de band is 140-80-18.




Ding van jou is ook aardig verbouwd merk ik.... :D ...kom effe bij je koekeloeren woensdag. 8)
Fijne brommer he. ;)


Gr. Johan.

Post Merge: 14-06-2011, 18:39
1.5bar rondom vind ik toch een fijne combi voor bv de MS. Zoveel verschillende omstandigheden...
En met zo'n bakbeest merk je het haast niet...tenzij TE hard opgepompt.


Gr. Johan.
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

  • Yamaha XT 660 Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 1531
Re: Spanning op de rubbers
« Reactie #9 Gepost op: 14-06-2011, 19:58 »
Johan, kijken mag maar aanraken niet! ;-)

Aanpassingen:
Hoge ruit
Enduro spatbord
Touratech frame protectoren alu
2 Excel velgen met dikkere spaken en noppies
Middenbok
Touratech standaard verbreder
Valbeugels Hepco en Becker
Hand"kappen" Yamaha
Alu carterbeschermer Yamaha
Touratech GPS houder
12 volt aansluiting in dashboard
Touratech foam luchtfilter
Zijtassen Ortlieb (vastgezet met schroeven haha)
Vanaf morgen een nieuwe GPS

Tja, dat was het wel zo'n beetje denk ik.
Martin Hammega | Anderz makelaar Groningen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: Spanning op de rubbers
« Reactie #10 Gepost op: 14-06-2011, 20:41 »
Nice! En nog veringwensen?

....Ik zal m'n handjes op m'n rug houden.... :D
Die van mij is ook niet echt meer zoals ie uit de dealer kwam rollen.... 8)
Laatst nog een leuke fuelmod aangebracht met luchtfilterhuis wijzigingen. Blok pakt heel mooi op en heeft meer power onderin. Met std uitlaat. :)


Gr. Johan.
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Spanning op de rubbers
« Reactie #11 Gepost op: 14-06-2011, 21:39 »
Snelweg rond de 2 bar [ ff kijken naar max load index en max presure] en in het zand met bandenklemmen op 0.8 bar
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Spanning op de rubbers
« Reactie #12 Gepost op: 15-06-2011, 01:17 »
Ik heb ook een enduro comp IIIe achter gezet (en een enduro comp IV voor), staat nu op ongeveer 1.7 bar geloof ik Lijkt me een mooi compromis.