Met een 800GS (en ik neem aan ook met een 800XC) kan je heel veel doen offroad hoor, het draait een klein beetje om juiste evenementjes
(ik zou niet aan KNMV/MON ritten beginnen met zo'n motor, mits je al een stevige ervaring hebt opgebouwd, dan gaat zelfs dat wel) met soortgelijk gezelschap. Uiteraard heb je het met een 800GS een stuk zwaarder tijdens een offroad rit dan met een 100kg endurootje, maar als je met een clubje zwaardere allroads op weg gaat heb je zeker evenveel lol, leg je misschien wat minder km's af, maar wat boeit dat. Enige extra aandachtspuntje met het allroadsegment is de wat minder crashbestendigheid van onderdelen, dus zorg als het kan voor wat valbeugels en zo en vertroetel je motor regelmatig.
Ik zou persoonlijk ook geen motor kopen omdat er een leuke club achter zit, maar wat bthebird zegt is niet altijd waar, je kan met eender welke motor niet altijd aan alle evenementen van de GSclub meedoen, meeste ritten worden voor en door GSers georganiseerd en er zijn altijd wel enkele exoten aanwezig, maar dat zijn dan veelal oud bekenden, vriendin van, etc..
Maar er zijn genoeg clubs die leuke dingen voor allroads organiseren, zoals Bikers4Bikers, Grensland club heeft een allroad sectie en eigenlijk kan je met aan alle ritten zoals roadbookritten van Ad Keteleaars die hier geadverteerd worden meedoen en zo meer.
Mijn persoonlijke mening over de 800GS toen ik die onder mijn kont geschoven kreeg voor de GS Challenge in Zuid Africa.... Ik heb alle rode (=moeilijkste) routes volbracht met de 800GS en ik was aangenaam verrast, ik heb dat ding over bergen met grote stenen en boomwortels, door diep diep zand, technische slingerpaadjes, maar ook over hoge snelheids gravel weggetjes gejaagd en dat heeft ie allemaal heel goed gehouden. Een paar kleine opmerkingen waren enorme tankslappers bij >100km/u over ogenschijnlijk vlakke gravelwegen, maar een heel klein putje of uitstekende rots veroorzaakte mij soms een hartaanval met die tankslappers. Maar ik heb later gelezen dat dat simpel op te lossen is met zwaardere veren in de voorpoten. Daarnaast is de bodemvrijheid beperkt tov van een meer enduroachtige, diepe afwateringsgoten (V-vorm zeg maar) pakte ie perfect (geen doorslaan) maar zat wel regelmatig met de middenbok aan de grond. Verder was de balans geweldig, zolang je maar lekker aan het rijden was, merkte je niks van het gewicht en dat vond ik bijvoorbeeld wel van mijn 660Tenere met zijn grote tank van voren dat ie enorm lomp en zwaar van voren voelde. Ik heb er vaak over getwijfeld om een 800GS te kopen (en ben ook nog steeds erg gecharmeerd van de 800XC, zeker in deze uitvoering
), maar voor mij is de G650XChallenge toch het betere compromis, omdat offroad voor mij belangrijker is en ik met 650cc ook enorm veel lol op straat heb.
Dit soort laantjes zijn ideaal met een 800GS (en ik denk ook wel voor een 800XC)
Van hier:
Via hier helemaal naar boven was voor de meeste 1200 GS' ers iets teveel van het goeie, maar mijn 800GS stond al probleemloos boven:
Dit lukte ook mij niet met de 800GS