‘Het rijden met motorfietsen is vanaf vandaag weer een stukje groener en veiliger geworden,’ zegt CDA Europarlementariër Wim van de Camp naar aanleiding van de stemming over zijn rapport ‘Goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers (L-voertuigen)’. Van de Camps rapport bepaalt met welke voorwaarden fabrikanten rekening moeten houden voor toelating van hun producten niet alleen op de openbare weg, maar ook ‘off-road’.
ABS verplicht
Op het gebied van veiligheid komt er een verplichting voor ABS-remsystemen voor motoren vanaf 51cc. Wim van de Camp: ’17% van de verkeersslachtoffers zijn motorrijders, bromfietsers en scooterrijders, terwijl zij maar 2% uitmaken van alle weggebruikers. Onder deze categorie vallen vooral voertuigen die gebruikt worden door jonge mensen, voor wie het risico nu flink verminderd wordt. Ook het illegaal opvoeren wordt in dit rapport aangepakt en zal voor meer veiligheid zorgen.’
Voor offroads, trials en enduro’s komt uiteraard geen ABS-verplichting, aldus Van de Camp.
Schonere motoren
De uitstoot van L-voertuigen is vaak disproportioneel hoog. Een duidelijk signaal voor schonere motoren is passend, vindt Wim van de Camp. De euro 4-norm moet nu vanaf 2016 behaald worden. Vanzelfsprekend zal dit ook ten goede komen van de duurzaamheid. Ook de voorgestelde invoering van OBD-systemen (‘On-Board Diagnostics’) zal hieraan bijdragen.
Wim van de Camp: ‘Innovatieve en technisch moderne twee-, drie- of lichte vierwielige voertuigen zullen de stedelijke mobiliteit vergroten, omdat ze minder plaats innemen, minder energie verbruiken en minder uitstoot veroorzaken.’
Keuring bij ingrijpende aanpassingen
Vanaf 2014 moeten maatregelen worden genomen om wijzigingen in de aandrijflijn te voorkomen. Gebruikers zullen hun motoren moeten laten keuren bij ‘substantiele’ wijzigingen. Wat dit concreet inhoudt is nog niet helemaal duidelijk.
Tevens vindt Wim van de Camp dat iedereen in voldoende mate en tegen redelijke kosten toegang moet hebben tot RMI (reparatie- en onderhoudsinformatie). Dit levert voordeel op voor vrije dealers en individuele motorrijders.
De volgende stap is informeel overleg met de Raad en de Europese Commissie. Het wetgevingsproces zal worden afgesloten met een plenaire stemming in Straatsburg in het voorjaar van 2012.
Bekijk hieronder een videoitem van het Europees Parlement, waarin één en ander wordt toegelicht.