Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: PDS bevestiging achterbrug  (gelezen 1039 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
PDS bevestiging achterbrug
« Gepost op: 05-06-2012, 14:11 »
Is het waar dat het onderste busje aan de schokdemper van een PDS, dat aan de buitenkant lijkt op een naaldlager, onderhoudsvrij is en dus niet gesmeerd hoeft te worden?

Dan hoef ik voor de MS alleen nog de achterbrugas en lagers te doen...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
Re: PDS bevestiging achterbrug
« Reactie #1 Gepost op: 05-06-2012, 14:26 »
Zou in je onderhoudsmanual moeten staan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: PDS bevestiging achterbrug
« Reactie #2 Gepost op: 05-06-2012, 17:39 »
Volgens mij is dat beslist niet onderhoudsvrij. De mijne (PDS op m'n 20006 EXC) zat kanonvast en heb ik er met gepast geweld los moeten halen. Er zit een gelenklager (soort kogelkopje) in wat een klein beetje vet nodig heeft. Zitten zelfs een paar afdichtingkjes voor meen ik, ben ik even kwijt. Enfin, ik moet eigenlijk nog vervangen, zit een klein beetje speling op.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: PDS bevestiging achterbrug
« Reactie #3 Gepost op: 05-06-2012, 19:42 »
Volgens Brouwermotors beslist niet invetten (te laat, want ik heb 'm geprobeerd los te krijgen met een kruipolie die bedoeld is voor tappen) en hij hoort heel zwaar te gaan. Dat lijk jij te bevestigen Mark. Hij zei ook dat het pas vervangen moet worden als er speling op kwam...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4276
Re: PDS bevestiging achterbrug
« Reactie #4 Gepost op: 06-06-2012, 09:39 »
dat is inderdaad een teflon achtige draaibus die NIET gesmeerd moet worden maar gewoon droog, stof en vetvrij zijn werk moet doen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: PDS bevestiging achterbrug
« Reactie #5 Gepost op: 06-06-2012, 19:08 »
Hmm, mis dus. Maargoed, ding zat echt kanonvast en was zelfs roestig. Ach, das weer jammer.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: PDS bevestiging achterbrug
« Reactie #6 Gepost op: 06-06-2012, 19:18 »
dat is inderdaad een teflon achtige draaibus die NIET gesmeerd moet worden maar gewoon droog, stof en vetvrij zijn werk moet doen.

Gewoon wachten tot dat ie stuk gaat en dan lekker droog vervangen. Oh wacht, Teflon spray mag vast wel in dit geval?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: PDS bevestiging achterbrug
« Reactie #7 Gepost op: 06-06-2012, 21:41 »
Bij mij begon die te piepen dus heb ik hem een paar jaar geleden vervangen. Lastig eruit te krijgen, heb toen zelf een soort trektooltje gemaakt met een draadeind en een paar ringen, moeren en dop om hem eruit te krijgen.

en idd beslist niet invetten of olien!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: PDS bevestiging achterbrug
« Reactie #8 Gepost op: 07-06-2012, 23:01 »
Bij de meeste KTM's, zit er een smeernippel op = smeren.
Zit er geen smeernippel op = niet smeren ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl