Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: DR-Z400E voorpoten reboundnaald richting  (gelezen 759 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
DR-Z400E voorpoten reboundnaald richting
« Gepost op: 18-04-2012, 22:59 »
Een tijdje terug had ik een lekke voorvorkkering bij een vna de DR-Z400 voorpoten in mijn SV ombouw, wat wel meteen een goeie reden was om de poten meteen 27mm in te korten, andere veren te monteren, en de geleidebussen te vervangen.

Nu heb ik alleen een tijdje moeten wachten op een geleidebus; die was in backorder. Vandaag binnen, dus monteren. Alleen omdat het al een tijdje terug was en ik per ongeluk de volgorde van neerleggen verstoord had wist ik niet exact meer hoe het reboundnaaldje er nou precies in moet.

Ben er 95% zeker van dat dit goed is, maar voor die resterende 5% zekerheid vraag ik het toch maar even hier na.



Klopt dit?  ???


Achja, en als we toch bezig zijn: de uitgaande slag heb ik ingekort met een busje op de demperstang:


Dat stelt me in staat om de zadelhoogte weer enigzins op acceptabel niveau te krijgen. Een teentje aan de grond is zat, maar geen teentje zonder verschuiven is niet handig.

Als ik nu de ingaande slag ook een mm of 10 in zou willen korten ('t is nu wel erg kielekiele met de voorwiel<->cylinderkop speling), of tenminste het deel voordat de vork in de hydraulische stop komt, volstaat het dan om een ander 'oil lock piece' te fabriceren die 10mm langer is?



Offline member

  • *****
  • Berichten: 303
Re: DR-Z400E voorpoten reboundnaald richting
« Reactie #1 Gepost op: 18-04-2012, 23:17 »
Die reboundnaald zou moeten kloppen zo.

Ik vind dat kiele kiele mag. Zet hem anders eens zonder veren en olie in elkaar, als je niks raakt bij %100 ingeveerd zou ik het lekker zo laten.
Don't fix anything if ain't broken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: DR-Z400E voorpoten reboundnaald richting
« Reactie #2 Gepost op: 18-04-2012, 23:42 »
In statische situatie met veren d'r uit en de vork volledig ingeveerd tot eind hydraulische stop raak ik net niks met de poten vlak met de bovenste kroonplaat. Bij normaal rijden moet je dan ook nog de hydraulische stop door zien te komen, dus in de praktijk nog een mm of 10 extra.

Erg druk maak ik me er ook niet om; the proof of the pudding is in the eating en ik heb ook met gewoon heel lomp rijden nog geen spatbord<->cylinderkop kusje gezien. Maar als 't simpelweg monteren van een ander oil lock busje genoeg is om nog wat extra veiligheidsmarge te creeeren dan wil ik daar nog wel over denken. DR-Z poten hebben officieel 280mm veerweg geloof ik, nu dus nog grofweg 250mm. Kan ik nog best 10 van missen, en dat levert me wat speelruimte op met de locatie van de poten in de kroonplaten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 303
Re: DR-Z400E voorpoten reboundnaald richting
« Reactie #3 Gepost op: 18-04-2012, 23:50 »
Als je je motor verder op zijn neus wilt hebben zou ik hem eerder meer zak geven, dan hou je er in ieder geval uitgaande veerweg aan over. (het had leuk geweest als je preload verstelling had dan kon je zo met je rijhoogte spelen, dat erin bouwen word een veel groter knutsel project)
Speelruimte voor doorsteek is leuk maar het kost je ook slag,..... ik heb nu 200mm slag aan de voorkant en dat is toch echt veel te weinig, zat voor op straat maar offroad kom ik gewoon te kort...

Don't fix anything if ain't broken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: DR-Z400E voorpoten reboundnaald richting
« Reactie #4 Gepost op: 19-04-2012, 00:39 »
Och, uitgaan van een wegbrommer brengt zo z'n beperkingen met zich mee he?

220-240mm veerweg is realistisch; meer zorgt er alleen maar voor dat de zadelhoogte onpraktisch word of de grondspeling wel erg krapjes bij volledig inveren. En aan de achterkant ga ik toch ook niet veel meer halen dan ca. 210mm. Moet zat zijn; met een fatsoenlijk afgestelde 210/240mm kun je een aardig eind komen en ik hoef er zowiezo geen crossbaan en sprongen mee te kunnen doen.

Die 27mm uitgaande slag inkorten is gewoon nodig om de zadelhoogte op normale waarden te krijgen en (kortere en stuggere) LC4Adv veren te kunnen gebruiken. De ingaande slag inkorten is niet perse nodig; mocht ik echt in de problemen komen dan doet een centimetertje minder luchtkamer ook veel voor de progressiviteit aan het eind van de slag. Maar het is voor wat extra speling en voorkomen van al te grote veranderingen van balhoofdhoek opzich niet onhandig.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7973
Re: DR-Z400E voorpoten reboundnaald richting
« Reactie #5 Gepost op: 19-04-2012, 18:30 »

Hoi Dabit
Hoop dat het lukt dit staat in het handboek van clymer.
aju propje

Post Merge: 19-04-2012, 18:33
Nog een keer hoop dat hij iets groter is. ::)

is niet helmaal duidelijk sorry komt door mijn pc kennis.
maar de foto die jij laat zien is gewoon goed zo hoort het
aju propje

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: DR-Z400E voorpoten reboundnaald richting
« Reactie #6 Gepost op: 19-04-2012, 23:59 »
Foto is duidelijk zat; naaldje is er goed op te zien :)