Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: af en toe een vonk bougie?  (gelezen 5140 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 58
af en toe een vonk bougie?
« Gepost op: 14-04-2012, 10:29 »
Ik wilde gister testen of mijn motor het weer deed nadat het blok er uit was geweest en niets. Dit kwam omdat mijn accu na bijna 3 maanden niks gedaan te hebben redelijk leeg was.
Na deze opgeladen te hebben geprobeerd te starten maar niks. Hij gaat rond alles klinkt zoals het hoort maar niks. Ik heb de bougie er uit gehaald en deze in de dop gedaan en tegen het frame of de kop aan gehouden en toen zag ik dat er af en toe een klein vonkje kwam. (doe ik dit trouwens goed).
Wat kan dit zijn?
 
Groeten
Tim

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 58
Re: af en toe een vonk bougie?
« Reactie #1 Gepost op: 17-04-2012, 21:38 »
Niemand een idee?
 
Ik heb mijn ignition coil al door gemeten en deze lijkt goed te zijn.
Groeten
Tim

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
Re: af en toe een vonk bougie?
« Reactie #2 Gepost op: 17-04-2012, 21:48 »
Massa wel op het goede punt gezet.
Killswitch mischien !
950 adventure s / exc 300

Offline member

  • *****
  • Berichten: 248
Re: af en toe een vonk bougie?
« Reactie #3 Gepost op: 18-04-2012, 07:47 »
Probeer eens met een nieuwe bougie.
gehad: Maico mc250, suzuki gsx400f, kawasaki zxr750, kawasaki z750, husqvarna te510, honda cr500, suzuki rm250, honda xr250, yamaha tt350.

nu: yamaha yz400f en yamaha xt550 en montesa cota 310 ook allen met kenteken.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 58
Re: af en toe een vonk bougie?
« Reactie #4 Gepost op: 18-04-2012, 09:31 »
Ik ga voor de zekerheid nogmaals kijken naar mijn massa. Dit heb ik al gedaan maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien.
 
De killswitsch staat uit want anders zou hij toch helemaal niks doen?
 
Ik heb een andere bougie al geprobeerd (dit was er een die al eens gebruikt was maar het toen perfect deed.)
Als ik de bougie in de bougie dop tegen het frame hou krijg ik eens in de 4, 2 of na 17 keer bij het rond gaan van de motor een vonk. Ik heb begrepen dat eingelijk bij iedere rondgang van de motor een vonk zou moeten komen.
 
Groeten
Tim

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: af en toe een vonk bougie?
« Reactie #5 Gepost op: 18-04-2012, 09:55 »
die vonkjes zijn vaak  heeel dun en moeilijk te zien, zeker als jein dgalicht staat. Dat voor het zelfde geld vonkt ie gewoon goed, maar zie je het niet goed.
Je ziet het vaak wat beter als je een (oude) bougie neemt, en die openbuigt tot een mm of 4 : Dan krijg je een wat dikkere vonk.



wat voor motor?
CDI-ontstekingen doen het, of niet.... zo ag en toe kan haast niet, tenzij er echt iets los hangt ofzo natuurlijk.



Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: af en toe een vonk bougie?
« Reactie #6 Gepost op: 18-04-2012, 10:47 »
Ook even zorgen dat je hem er echt goed tegenaandrukt, evt met 2e, op een plek waar die echt massa maakt. (oppassen met benzine dampen altijd he!)

Weet niet of de bougiedop er zo afkan? Anders kun je de kabel even los proberen, t kan ook in de dop zitten.
ARM facebook HIER

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 58
Re: af en toe een vonk bougie?
« Reactie #7 Gepost op: 19-04-2012, 20:40 »
Het is een KTM 640 adventure van 2004.
 
Ik heb inderdaad al een keer de bougie dop er afgehaald en toen de draad tegen het frame gehouden. Dit gaf jammer genoeg geen verschil in vonken.
 
Je hoort als de bougie in het blok zit en ik start soms dat hij inderdaad een vonk geeft door een kleine plof (of als je lang door start een harde knal door de hoge concentratie benzine in de cylinder).  Dit varieerd echter van twee keer rond gaan tot 17 keer rond gaan en dan een vonk.

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: af en toe een vonk bougie?
« Reactie #8 Gepost op: 19-04-2012, 23:05 »
Hoi Kansloos,


Dan zit er niks anders op dan stapsgewijs diagnostiseren. Iedere component in de ontstekingslijn controleren.


Alle stekkerverbindingen goed? (voor en na de stekker meten). Accu goed? Pick-up doormeten. CDI wisselen met een goed werkende (lenen?). Bobine doormeten (subjectief..) of beter, wisselen (lenen?). Bougiekabel/dop testen. Bougie wisselen.


Ergens in die lijn van componenten kom je vanzelf de boosdoener tegen. De verschillende meetwaarden staan in ieder WPH genoemd.


Succes, Bromz
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: af en toe een vonk bougie?
« Reactie #9 Gepost op: 20-04-2012, 22:43 »
heb je de pick-up sensor losgehad, die bij het vliegwiel zit? 

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 58
Re: af en toe een vonk bougie?
« Reactie #10 Gepost op: 21-04-2012, 12:59 »
Euhmmm waar zit deze precies??
 
 

Post Merge: 21-04-2012, 14:54
Jongens ik wil jullie erg bedanken.
Ik ben er namelijk achter wat het was.
Ik had met mijn stomme kop een plug van uit mijn motor nog niet aangesloten.  :-X
Ik had nog even verder gezocht maar kon geen andere draad vinden die er op paste dus heb ik naar de al aangesloten kabels gekeken.
Hier zag ik een kabel die veel lijkt op de kabel die ik over had alleen het vrouwtje. Deze was al aangesloten op een andere kabel. Ik heb gekeken naar de kleuren van deze kabels en die kwamen niet direct over een. De kabel die ik nog over had kwam wel over een. Ik heb deze aansluiting geprobeerd en ik had een goede vonk. Nu heb ik alleen nog een andere kabel over waarvan ik niet precies weet waar hij aangesloten moten worden. Ik zal straks even een foto laten zien van de kabel. Misschien dat jullie weten waar deze kabel op aangesloten moet worden.
 
Ik heb in ieder geval één ding erg geleerd. De volgende keer ga ik alles labelen  :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: af en toe een vonk bougie?
« Reactie #11 Gepost op: 21-04-2012, 15:24 »
werkplaatshandboek er bij, schema er naast.. zou genoeg moeten zijn. Labelen ken ook handig zijn ja.


waarschijnlijk had je de pick-up sensor dus niet aangesloten: dan weet ie niet waneer die een vonk moet geven...