Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Balhoofdlagers vervangen... ?  (gelezen 4116 keer)

Offline member

  • DR-Z 400s '06
  • *****
  • Berichten: 1000
Balhoofdlagers vervangen... ?
« Gepost op: 10-04-2006, 17:15 »
hallo allemaal,

Ik wil de balhoofdlagers vervangen van mijn XTZ, er zit voelbare speling in, maar heb dit nog nooit eerder gedaan... weet iemand toevallig of er speciale dingen zijn waar ik op moet letten en waar ik de juiste lagers kan kopen?

Bedankt!
Waar geen weg is, is een wil.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Balhoofdlagers vervangen... ?
« Reactie #1 Gepost op: 10-04-2006, 17:58 »
Weet je zeker dat je de boel niet ietsje strakker kan zetten? Zie de stelringen onder je kroonplaat.
Centrale moer op je balhoofd losdraaien, bovenste bevestigingsbouten van de voorpoten los, daarna kan je de stelringen aandraaien. Wel controleren of je stuur nog vrij kan bewegen.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Balhoofdlagers vervangen... ?
« Reactie #2 Gepost op: 10-04-2006, 19:52 »
Weet je zeker dat je de boel niet ietsje strakker kan zetten? Zie de stelringen onder je kroonplaat.
Centrale moer op je balhoofd losdraaien, bovenste bevestigingsbouten van de voorpoten los, daarna kan je de stelringen aandraaien. Wel controleren of je stuur nog vrij kan bewegen.

En ff voelen of er geen 'knikje' inzit.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Balhoofdlagers vervangen... ?
« Reactie #3 Gepost op: 10-04-2006, 23:22 »
De lagerschalen uit je balhoofd timmeren met een lange hard stalen pen. Of niet zo hard en dan met de slijpschijf die pen steeds een mooi nieuw kantje geven zodat die niet van het randje afschiet. (met die pen door je balhoofd de lagerschaal aan de andere kant eraf timmeren, beetje afwisselend rondom) De bovenste moet je op z'n kop timmeren, dat is lastiger. Ik gebruik een lange schroevendraaier zonder het plastic handvat. Zet je motor goed stevig op een bok en gebruik een zware hamer (vuistje)

demontage van de onderste lager van je stuurpen gaat goed door een steenbijtel te pakken en tussen lager en kroonplaat te meppen, langs je stuurpen.
Als alles uit elkaar ligt goed schoonmaken en dan gaat je onderste kroonplaat met stuurpen in de vriezer (-18gr) Je nieuwe lager gaat in de oven op 150 graden. Als alles lekker op temperatuur is (die vriezer mag best een nachtje) niet vergeten eerst je vetkeerring / plaatje met rubber randje om je stuurpen te doen en dan kun je het lager er zo op laten vallen.

Zonder zo'n groot temperatuurverschil moet je em erop timmeren. Timmer dan alleen op de lagerschaal en niet op de lagerkooi, die gaat stuk. Het beste met de oude lagerschaal een beetje uitgeslepen en een stuk pijp dat mooi om je stuurpen valt. (bij m'n XR was timmeren niet nodig met de oven/vriezer combi)

De schalen in je balhoofd kun je met de oude lagerschalen (op z'n kop) er in timmeren, zorg dat de boel goed schoon is. Bij mij vallen de lagerschalen niet zo ver naar binnen dat je de oude schalen niet mee vast timmert.

Nergens vet gebruiken tussen lagerschaal en balhoofd of stuurpen. Het past heel precies en met iets ertussen zeker niet makkelijker. Wel lagervet tussen de lagerbusjes smeren, lekker veel, is lastig. (mijn lagervet bleef zitten bij 150 graden, voor montage kun je ook langs de onderkant vet tussen die busjes duwen)

De motordealer verkoopt natuurlijk die lagers, of een "lagerwinkel" .... tsjaa. Maar die heeft dan vaak niet dat metalen plaatje met rubber randje om em een beetje af te dichten. Neem in ieder geval lagers met busjes ipv kogeltjes. Heel veel beter en schandalig dat die standaard vaak niet gebruikt worden (behalve bij echte motoren, XR, Huskie, KTM .... ;) )

Succes!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Balhoofdlagers vervangen... ?
« Reactie #4 Gepost op: 11-04-2006, 07:10 »
Maar die heeft dan vaak niet dat metalen plaatje met rubber randje om em een beetje af te dichten. Neem in ieder geval lagers met busjes ipv kogeltjes. Heel veel beter en schandalig dat die standaard vaak niet gebruikt worden (behalve bij echte motoren, XR, Huskie, KTM .... ;) )

Succes!


Dat metalen afdichtplaatje paste dus eigenlijjk nét niet om een SKF lager van de lagerboer. Weer zo een klerestreek van die japanners om alles aan zichzelf te houden. Maargoed, nu zit het er toch omheen.  :-X

Overigens steken in mijn Suzuki ook kwaliteitslagers (kegellagers, geen kogellagers, dus niet alleen XR, Huskie en KTM  ;))

Onderste lager kun je (if all else fails) ook heel voorzichtig stukslijpen, maar pas dan op dat je niet in je stuurpen slijpt. Net voordat je het lager helemaal doorslijpt, kleurt het materiaal meestal blauw ten teken dat het erg heet wordt. (doordat er nog maar zo een dun pelletje over is) Eerst de kooi met de rollichamen (kogels of kegels) even eraf slopen.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Balhoofdlagers vervangen... ?
« Reactie #5 Gepost op: 11-04-2006, 17:56 »
Ik heb ze bij mijn Super onlangs vervangen bij Sander (Motorxtra). Ik zag die bui al hangen met op je kop hameren, vriezen, fohnen enz. Zelf dus ff daar de boel uit mekaar gehaald, hij had in 10 minuten de oude eruit gemept en de nieuwe er keurig weer in met speciaal passende lager-beuk-hulpstukken waardoor de boel niet beschadigde. Lagers zijn niet zo duur trouwens, inclusief de originele randjes/rubbertjes etc. 't Zijn trouwens keurige konische rollagers in een Super, zoals het hoort  ;)
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Balhoofdlagers vervangen... ?
« Reactie #6 Gepost op: 11-04-2006, 18:45 »
Super, zo'n super (wat is dat eigenlijk, een Tenere?)

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Balhoofdlagers vervangen... ?
« Reactie #7 Gepost op: 11-04-2006, 19:42 »
SuperTenere idd, oftewel XTZ750. Ken uw klassiekers!
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 357
Re: Balhoofdlagers vervangen... ?
« Reactie #8 Gepost op: 11-04-2006, 20:00 »
Neem in ieder geval lagers met busjes ipv kogeltjes. Heel veel beter en schandalig dat die standaard vaak niet gebruikt worden (behalve bij echte motoren, XR, Huskie, KTM ....

Hey, een kogellager heeft wel minder wrijving hè :) Daarom vind je die in een echte motor zoals een bijvoorbeel een Africa Twin :)
En heel weinig vet voor de gewichtsbesparing  :D

Booze may not be the answer, but it helps you to forget the question.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Balhoofdlagers vervangen... ?
« Reactie #9 Gepost op: 12-04-2006, 22:58 »
Hey, een kogellager heeft wel minder wrijving hè :) Daarom vind je die in een echte motor zoals een bijvoorbeel een Africa Twin :)
En heel weinig vet voor de gewichtsbesparing  :D



Ja, en ze slaan nog vlugger in.  :)

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Balhoofdlagers vervangen... ?
« Reactie #10 Gepost op: 13-04-2006, 08:33 »
Is wrijving een issue in een balhoofdlager?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: Balhoofdlagers vervangen... ?
« Reactie #11 Gepost op: 13-04-2006, 11:06 »
Ik denk het wel, anders had er helemaal geen lager ingezeten ;)

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Balhoofdlagers vervangen... ?
« Reactie #12 Gepost op: 13-04-2006, 11:17 »
ja dat snap ik, maar wat ik bedoel is, als je kunt kiezen tussen een kogellager en een kegellager, weegt dan het voordeel van een kegellager dan niet ruim op tegen het nadeel? Voor mij wel.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: Balhoofdlagers vervangen... ?
« Reactie #13 Gepost op: 13-04-2006, 11:36 »
Ja, dat wel natuurlijk.

Kogellager: klein contactvlak --> minder wrijving, maar wel hoge contactdruk.
Kegellager: groot contactvlak --> meer wrijving, lagere contactdruk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 357
Re: Balhoofdlagers vervangen... ?
« Reactie #14 Gepost op: 13-04-2006, 19:03 »
Is wrijving een issue in een balhoofdlager?
Nee, die extra wrijving van een conische lager is puur theoretisch in het geval van een balhoofdlager. ik maakte een flauwekulopmerking met een :)

Ik begrijp namelijk ook niet waarom Honda mijn Africa Twin heeft afgemonteerd met kogellagers en al helemaal niet waarom ze zo belachelijk weinig vet daarbij gebruiken.
Booze may not be the answer, but it helps you to forget the question.