Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Oliedruk lmpje blijft aan op m'n '12 690r  (gelezen 771 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1544
Oliedruk lmpje blijft aan op m'n '12 690r
« Gepost op: 26-06-2012, 23:36 »
Sinds vrijdagochtend, tijdens de MS1000, blijft m'n oliedruk lampje ongeveer 2 a 3 minuten aan, totdat de motor een beetje op temperatuur is. Als je 'm dan uitzet en weer start blijft uit, zolang de motor maar warm is.

Tijdens de rit even bij een KTM dealer langs geweest, hij dacht dat het wel een vuiltje op de sensor zou zijn. Helaas is dat niet zo, denk ik.

Dealer gebeld, hij besteld een nieuwe sensor.

Zijn er nog andere, voor de hand liggend oorzaken?

- Oliepeil is constant
- Motor loopt mooi rond en maakt geen vreemde geluiden
- Motor wordt niet heet

Ik denk zelf aan verstop oliefilter, dit verlaagt de oliedruk
Of ergens anders een verstopping?

De oliepomp verdenk ik niet direct daar deze mechanisch is. Als die stuk is had ik na 1000km knallen wel een vastloper gehad...
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: Oliedruk lmpje blijft aan op m'n '12 690r
« Reactie #1 Gepost op: 27-06-2012, 00:07 »
Controleer je oliefilter; Als ie golfjes heeft is ie gecontamineerd met koelvloeistof en slaat die dicht.
Ik heb op m'n lc8 ook iets dergelijks voorgehad...en het bleek inderdaad de sensor zelf te zijn. Die kostte zo'n 7euro en het 'probleem' was opgelost.


De 690 heeft ook hydraulische kettingspanners, dus je zou je ketting horen ratelen als er echt iets met je oliedruk aan de hand zou zijn.
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Oliedruk lmpje blijft aan op m'n '12 690r
« Reactie #2 Gepost op: 27-06-2012, 08:18 »
psies:


Als het het filter is, dan slaat ie dicht en vervormd ie meestal. De druk gaat niet omlaag als het filter verstopt is... want dat kan niet echt bij zo'n pomp (die kan een veel hogere druk pompen). Wat wel gebeurt is dat de overdruk-klep in de pomp open gaat. Als die blijft hangen, dan heb je ook geen oliedruk.
Verder kan de oliedruk eigenlijk alleen wegvallen als je ergens een groot lek hebt, bijv een glijlager (of een zijdelingse afdichting daarvan) wat stuk is... maar dan zou je altijd gruis in de olie vinden en waarschijnlijk ook wel wat horen.
verder idd: Bij hydrolische spanners hoor je het heel snel als je echt geen druk hebt... dus waarschijnlijk heb je wel druk, maar doet de sensor (of een deel van het electrische circuit daarvan) het niet goed.


Wel mee oppassen natuurlijk: misschien beter even niet gebruiken, totdat je een nieuw sensortje hebt.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Oliedruk lmpje blijft aan op m'n '12 690r
« Reactie #3 Gepost op: 27-06-2012, 16:04 »
Wie kent er trouwens een geval waarbij a) de oliedruk echt wegviel en b) ernstige motorschade voorkomen werd door tijdig te reageren op het oliedruklampje?


(ik heb zelf het idee dat in 99% van de gevallen dat het oliedruklampje gaat branden, er iets electrisch mis is, en de oliedruk nog prima is)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 180
Re: Oliedruk lmpje blijft aan op m'n '12 690r
« Reactie #4 Gepost op: 27-06-2012, 16:15 »
Ik ken twee gevallen, beide wel met de auto. Beide heren kregen het voor elkaar om het olie druk lampje te laten branden in de bocht. Oorzaak extreem laag olie peil, bij de Alfa was dit einde motorblok. Een Renault Picasso kan er wat beter tegen hij gebruikt het nu als olie bijvul indicatie  ::) 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Oliedruk lmpje blijft aan op m'n '12 690r
« Reactie #5 Gepost op: 27-06-2012, 16:20 »
mijn Lancia Beta had er destijds (15 jaar geleden ) ook last van.  Te hard door een lange bocht (snelweg-klaverblad) en de oliepomp zoog lucht aan omdat alle olie aan 1 kant in de carterbak kwam te liggen (daarvoor laste men daar ook schotten in soms..).
Als je dan niet gewoon dom doorging, dan had ie echt geen schade hoor.


kogellagers hebben immers zowieso geen druksmering nodig: Zolang ze lekker vettig zijn werken ze goed: das dusnog km-ers nadat de oliedruk wegvalt.
Glijlagers is een ander verhaal... maar die oliefilm in een glijlager is ook niet meteen weg. Maar daar zou ik geen kms mee door willen rijden!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1544
Re: Oliedruk lmpje blijft aan op m'n '12 690r
« Reactie #6 Gepost op: 27-06-2012, 18:11 »
Bedankt voor alle reacties!
Ik ga er voor nu maar even van uit dat het de sensor is. E zijn geen vreemde geluiden te horen tenslotte!
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5