Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: XL600R gekocht; een paar vragen.  (gelezen 10252 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: XL600R gekocht; een paar vragen.
« Reactie #30 Gepost op: 15-04-2006, 09:42 »
Hmm, dat word dus een pijpsleuteltje verkrachten dus...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: XL600R gekocht; een paar vragen.
« Reactie #31 Gepost op: 15-04-2006, 10:13 »
Een passende bougiesleutel hoort bij het boordgereedschap, lijkt me te bestellen bij de honda dealer (geen idee of zoiets overdreven duur is of juist niet)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: XL600R gekocht; een paar vragen.
« Reactie #32 Gepost op: 15-04-2006, 12:30 »
2 dingen:

- Bougiesleutel: In het originele setje zit er een. Als je wat geduld heb wil ik wel effe zoeken of ik er 1 over heb. Wat ik gedaan heb is: Aan de bovenkant van de sleutel een moer (17) gelast. nu kan je er precies bij met een rateltje. ideaal. ps.: Liever niet de bougie uitdraaien en terugdraaien als de motor warm is Door de uitzetting krijg je dan erg veel spanningen in de kop  daar, en die is toch al wat gevoelig.

- Luchtfilter: Origineel zit er achter het filter een gaasblok: Dat dempt de motor behoorlijk. ALs je het weghaals is ie feller. Dat geldt dacht ik ook voor de plastik insert. Nadeel van het weghalen is dat het filter minder goed op zijn plek gehouden wordt, en bij terugslag weggeblazen/opgebrand kan raken. Daarom heeft de vorige eigenaar misschien dat stuk gatenblik ertussen geschoven.  Ik weet niet meer precies hoe het zit... lang geleden al aangepast.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: XL600R gekocht; een paar vragen.
« Reactie #33 Gepost op: 15-04-2006, 16:33 »
Ik heb een net passende bougiesleutel gevonden van Booster. Ding kostte 5,95, dus dat was nog te doen. Wel zaag ik 'm nog een keer af en monteer ik er wat in of op zodat ik gewoon de momentsleutel kan gebruiken.

De bougie ging lastig los, ook al was de motor koud. Ik heb de bougie een paar slagen losgedraaid en een beetje WD40 op de schroefdraad gespoten, bang dat ik was dat de schroefdraad in de kop mee zou komen. Dat scheelde geen donder. Die schroefdraad is dus ook niet alles meer.

De nieuwe bougie heb ik gemonteerd met een klein beetje olie op de draad. Hopen dat deze makkelijke loskomt de volgende keer.

Dat gaas in de uchtfilterbak laat ik  mooi zitten. De carburatie lijkt enigzins in orde te zijn, afgaande op de kleur van de isolatorneus van de bougie (koffie met veel melk), en ik heb geen zin om in dit stadium de carburatie te gaan verkloten. Als ik de machine beter ken kan ik ook beter zeggen of-ie beter of slechter loopt.

De motor reed in ieder geval stukken beter gisteren. Teveel gas bij te weinig toeren vind-ie nog steeds niet leuk, maar dat zou kunnen komen omdat het geen CV-carbs zijn die erop zitten.

Ik heb zojuist nogmaals het luchtfilter schoongemaakt; dat is nu mooi grijs in plaats van zwart. En ik heb wat filterolie, dus dan zit er dadelijk de goede olie op ook nog (gisteren gewoon 20W50 gebruikt; 'k had niks anders).

Volgens mij vind die motor Castrol GPS trouwens niet leuk. Hij begint behoorlijk te zweten op de pakkingen. Dat deed-ie niet totdat ik de olie ververst had; toen zweette de motor alleen wat op de kop.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 16
Re: XL600R gekocht; een paar vragen.
« Reactie #34 Gepost op: 15-04-2006, 21:52 »
Dabit een tip voor je bougie.

Op de schroefdraad een beetje Grafietpoeder strooien en dan vast draaien.
Schijnt volgens CrossKabouter beter te werken dan koperpasta e.d.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: XL600R gekocht; een paar vragen.
« Reactie #35 Gepost op: 15-04-2006, 23:26 »
Da's inderdaad een goede tip ja. Het nadeel van vetten is dat ze wel eens de warmteafgifte in de weg zouden kunne staan, met als gevolg dat de bougie te warm word. Met grafiet heb je dat niet.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 88
Re: XL600R gekocht; een paar vragen.
« Reactie #36 Gepost op: 16-04-2006, 11:56 »
Citaat
Ik vind trouwens dat het toerental van de motor maar langzaam terugzakt naar stationair als ik gas geef en het gas dichtdraai. Nu stamt mijn meest recente 'echte' sleutelkennis uit mijn brommertijdperk, maar daar betekende het meestal dat ik een luchtlek had op het inlaatrubber. Dat heb ik hier ook gecontroleerd door wat remmenreiniger op het inlaatspruitstuk en de aansluitingen op blok en carburateurs te spuiten en te kijken of de motorloop verandert. Niet dus. Iemand nog een lumineus idee?

Kijk eens naar de mengselregelschroef (scrabble)
Deze zit normaal gesproken aan de onderkant van de carb.
Als je stationair circuit te mager staat heb je dit effect ook, en aangezien je teen&tander aan luchtrestricties heb weggehaald kan dit best het geval zijn.
Meestal is het een mengselregelschroef dus indraaien is magerder, uitdraaien vetter

Hier staat ook het nodige over het afstellen van CV carburateurs (maar geld ook voor groot deel voor een flatslide)
http://www.factorypro.com/

Groeten Jan Willem
(die een kapotte Mikuni TM36 aan het reanimeren is)
Vallen, opstaan en weer doorgaan
BMW R1150gs Adventure, Suzuki DR350s