Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Suzuki DR800 (DR BIG) ***VERKOCHT***  (gelezen 4406 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 17
Suzuki DR800 (DR BIG) ***VERKOCHT***
« Gepost op: 02-03-2013, 08:00 »
Hierbij bied ik aan mijn Suzuki DR800, type SR42, de BIG met de looks van de "oerbig" maar wel met de grootste cilinderinhoud.

Verleden jaar is deze op veel punten nagekeken, vernieuwd en voorzien van extra's. Het is een heerlijke motor, maar aangezien deze (bijna) klaar is, begin ik alweer te zoeken naar een ander sleutelobject. Ruimte is helaas beperkt..... Rijd heel makkelijk, maar zodra je de gashendel echt opendraait.....wauw. Het geluid alleen al bezorgd je kippenvel. Vermogen genoeg, en veel gas geven maakt de voorkant wel erg licht.  Herinner mij ook nog goed m'n eerste keer dat ik dikke KTM ver achter mij liet :-).

uploaded_image
uploaded_image
uploaded_image
uploaded_image
uploaded_image
 
 
 


Post Merge: 02-03-2013, 08:50
 


Hierbij de specs:
Motor: Suzuki DR800S
Andere benamingen: DR800, DR BIG, doctor BIG en Desert Express
Type: SR42(A)
Bouwjaar: 1990 (dit model is maar één jaar gemaakt)
Cilinders: één (de grootste een-cilinder ter wereld)
Motor: 779 cc, 4 takt, 4 kleppen, bovenliggende nokkenas, olie/luchtgekoeld
Start: electrisch
Carburateurs: twin Mikuni BST33
Kilometerstand: minder dan 39500km

Aanpassingen/ vernieuwd 2012:
- frame is zwart gelakt (standaard is deze wit, reeds gedaan door de vorige eigenaar)
- nieuwe Motobatt accu (zo'n gele GEL-accu, vele malen als best gestest)
- luchtfiltermodificatie met twee open Ramair luchtfilters (ipv de standaard luchtfilterkast (is nog aanwezig))
- Holeshot RVS "Leistungskrümmer" (dikkere uitlaatbocht en optisch fraaier dan het roestige origineel)
- RVS warmteschild op de uitlaatbocht
- GPR RVS uitlaatdemper (hooggeplaatst, v.z.v. db-killer, roest nooit meer onder de BIG vandaan)
- carburateurs zeer grondig onder handen genomen (gereinigd, O-ringen + vlotternaalden + écht alle sproeiers + gasnaalden + bouten vlotterbak vervangen, vlotters afgesteld)
- carburateurs zijn voorzien van grotere sproeiers (i.v.m. gewijzigde lucht aan- en afvoer)
- veel brandstofleidingen vervangen
- hittebestendige mantel van glasweefsel en siliconen om brandstofleiding ( tpv uitlaatbocht)
- beide tanks inwendig onder handen nemen (Tank Cure reiniger, ontroester en coating)
- nieuwe X-ring ketting en kettingwielen
- nieuwe spiegels
- plasticdelen zijdeglans zwart gespoten (alle waterproof geschuurd + kunststof primer + spuitplamuur + zijdeglans zwart + blanke lak (Motip))
- LED stadslicht in koplamp
- (extra) LED verlichting aan de voorzijde (ronde 4xLED dagrijverlichting gemonteerd op valbeugels)
- (extra) LED verlichting aan de achterzijde (LED-strips op achterspatbord)
- achterframe/ spatbord ingekort, kentekenplaat hoger gemonteerd
- enduro achterlicht gemonteerd op spatbord (ipv het originele bakbeest)
- originele gereedschapvak in spatbord nog geheel functioneel
- blauwe LED cockpitverlichting
- nieuwe handgrepen
- nieuwe Riky Cross valbeugels
- nieuwe gaskabel
- rear spring protector

- diverse bouten van de tupperware vervangen door RVS exemplaren
- brandstofpomp gemodificeerd naar SR43 model, en voorzien van nieuwe originele Mikuni pakkingen en membramen.
- ontluchting klepdeksel en carburateur via (miniatuur) luchtfilters
- koppelingsplaten nagemeten, en zitten nog ver van de servicelimiet
- preventief de koppelingsveren vervangen (door 10% sterkere exemplaren ivm toegenomen vermogen)
- daarbij tevens de (beruchte) oliekering van de krukas vervangen die in de linker carterhelft zit
- nieuwe oliekering in de hevelas voor de drukgroep van de koppeling
- knipperlichten vervangen door subtiele LED-exemplaren (originele bakbeesten heb ik nog indien gewenst)
- speciaal relais voor LED knipperlichten aangebracht
- bevestigingsmateriaal ruit is vernieuwd
- natuurlijk al het regulier onderhoud uitgevoerd als olie, oliefilter, bougies en brandstoffilter vervangen, kleppen stellen, smeren draaipunten etc.


Aandachtspunten per 1/3
- motor is door liefhebber opgeknapt (dit is mijn tweede BIG die ik onder handen heb genomen)
- i.t.t. wat eerder op het (collega-) noppenforum staat afgebeeld/ aangegeven, is de BIG niet (meer) voorzien van een dubbele bi-xenon/ olietemperatuursensor/ enduro handprotectoren/ risers.
- tanks moeten voor het "mooie" eigenlijk nog een keer gespoten worden
- aan de remmerij heb ik nog niets gedaan (if ain't broken, don't fix it!)
- de twee zijkappen heb ik momenteel -bij wijze van experiment- voorzien van 3D Carbon-folie
- de rechter zijkap wil nog niet helemaal lekker "passen" (gemonteerd zie je daar niets van)
- het "raampje" van de kilometerteller heeft een paar barstjes nadat ik deze weer in elkaar geschroefd heb,
- hele kleine beschadiging op de buddy
- originele voetsteunen achter krijg je er los bij
- onder een BIG horen eigenlijk -hoe kan het ook anders- noppen
- de LED voor/achter moet nog worden aangesloten dmv schakelaar (constante 12V en bedrading LED al naar voren doorgetrokken)
- onderdelen (standaard en "tuning") zijn nieuw en gebruikt vrij goed verkrijgbaar
- en grote kans dat ik bij gelegenheid wat aandachtspunten wegwerk
- motor hield tót gisteren zijn winterslaap--> starten en lopen :toost:


Hierbij nog een paar detailfoto's
uploaded_image
uploaded_image
uploaded_image
uploaded_image
uploaded_image
uploaded_image
uploaded_image
uploaded_image

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: Suzuki DR800 (DR BIG)
« Reactie #1 Gepost op: 02-03-2013, 09:05 »
gaaf ding zeg, maakt me hebberig.

wel heel nieuwsgierig naar de prijs.


Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 767
Re: Suzuki DR800 (DR BIG)
« Reactie #2 Gepost op: 02-03-2013, 13:57 »
He Ouwe Reus. Wat zie ik? BIG te koop. Mooi ding en zeker goed te verkopen
Greetz, Hans
BMW R1150RT

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Re: Suzuki DR800 (DR BIG)
« Reactie #3 Gepost op: 03-03-2013, 18:49 »
mooi maarre, waar laat je een dikke ktm achter je? Snel zijn ze niet, licht ook niet dus dat zie ik niet voor me ???

Offline member

  • *****
  • Berichten: 375
Re: Suzuki DR800 (DR BIG)
« Reactie #4 Gepost op: 03-03-2013, 18:54 »
mooi maarre, waar laat je een dikke ktm achter je? Snel zijn ze niet, licht ook niet dus dat zie ik niet voor me ???

Ligt meestal niet aan de brommer maar aan poppetje wat er opzit :-X
It is better to stuck into the desert than stuck in traffic.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 17
Re: Suzuki DR800 (DR BIG)
« Reactie #5 Gepost op: 03-03-2013, 19:29 »
>>Leuke wending voor de rommelmarkt<<
 
Bedoelde niets onaardigs met die opmerking over KTM hoor! Integendeel zelfs, want had er graag zelf een gehad.
Maar vond het wel een leuk moment om nota bene tijdens de eerste testrit een stoplichtsprint te houden met een KTM (was een supermoto met twee van die akrapovic blaffers). Vooral als een "oude brommer" met daarop een "reus" een nieuwe KTM even de baas is. Wilde alleen schetsen dat het geen oud lijk (meer) was  ;D .
 
BIG groet !

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Re: Suzuki DR800 (DR BIG)
« Reactie #6 Gepost op: 03-03-2013, 20:38 »
ah so, dacht dat je een 950 oid bedoelde, en poppetjes doen veel. Mooie fiets man wat ik bijzonder vind is dat je niets van die dikke pot merkt, ze zijn onderin zelfs wat tam en onverwacht hoogtoerig. Mooi dat die uitlaat nu ook rvs is, want dat is origineel wel echt pisbakkenstaal.
 
Heb zelf een dr750 gehad, ook met die dubele 29l tank.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 17
Re: Suzuki DR800 (DR BIG)
« Reactie #7 Gepost op: 08-03-2013, 23:12 »
Was vandaag zulk lekker weer voor een rit....gelijk betere foto's gemaakt!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 17
Re: Suzuki DR800 (DR BIG) ***VERKOCHT***
« Reactie #8 Gepost op: 16-03-2013, 15:46 »
De BIG is vandaag verkocht aan een andere liefhebber...misschien dat jullie 'm binnenkort zullen zien rijden in Delft  :o