Grappig om weer eens de vergelijking tussen de 520/525 en de XR650R tegen te komen. Ik heb ze 6 jaar lang allebei gehad. Ze kunnen bijna hetzelfde, maar zijn toch zo verschillend. De XR650R rijdt prima op de weg, net als een echte motor. En minder lekker in het zand. De KTM vergt veel meer van je op de weg, zenuwachtig, trillend, stug.
In het zand rijdt de KTM veel gemakkelijker. De Honda voelt alsof je een zak aardappelen op het stuur hebt, maar kan eigenlijk toch gewoon mee. Sterker nog: Door de soepele standaard vering neemt hij veel gemakkelijker eenvoudige obstakels zoals je die op een allroad route tegenkomt. Alleen als je echt het terrein in gaat (of crossbaan, of los zand) kan hij niet mee met de KTM.
Ik kan me voorstellen dat de XR vergelijkbaar is met een LC4.
Een 520/525 kan prima over de weg, maar met 50 minuten zou ik toch aan een aanhanger gaan denken. Maar in het terrein hoef je aan een 520/525 niet te twijfelen, terwijl je met een LC4 je soms zult afvragen of je wel door moet rijden. Afhankelijk natuurlijk van het gezelschap waarmee je rijdt.
Maurice