Dat de zwaardere motoren niet meer mee mogen doen vind ik al zonde (een @ kan het makkelijk aan, maar bewijzen mogen we niet meer
).
De deelnemers aan een Dakar of vergelijkbare rallyraid weten dondersgoed waar ze aan beginnen. Dat weten wij ook als we een offroad rit gaan rijden, een ongeluk zit in een klein hoekje (slootje).
Het feit dat je weet waar je aan begint en het daadwerkelijk doorzet is toch echt je eigen beslissing.
Dit vind ik meer gelden voor de amateurs dan de broodrijders. Die hebben vaak hun verplichtingen richting de werkgever en die verwacht dat ze op het podium terecht komen. Daar moet je dus flink voor doorrijden, tot op de limiet, want de concurrent staat ook op de tree om het podium te beklimmen.
Nu hebben deze jongens vaak wel meer ervaring, maar er rust toch een heel andere druk op hun schouders dan bij de amateurs die tegen de klok rijden om voor sluitingstijd in het bivak te komen.
Dus mijn mening is dat de motgorrijders gewoon door moeten met de Dakar, nu en in de toekomst, want het is toch de rally der rally's.......
Wat dan om het gevaar terug te dringen?
Snelheidsbegrenzer?
Als je de snelheid op zeg een 120 km/hr afgrenst krijg je zeker een ander podium. Een 660 krijgt het dan heel moeilijk tegen een yamaha 450, dus die KTM's zullen dan niet meer worden ingezet, want ze komen niet op het podium terecht. Maar voor de amateurs? Who cares dat je niet met de top mee kan rijden, je levert toch een gevecht met je zelf en tegen de elementen..... Dus dan maar een betrouwbare motor waar je mee lezen en schrijven kunt. Kijk en dan maakt het dus ook niet meer uit hoe zwaar dat dieng is en kunnen wij ook weer een gokje gaan wagen met de @.
Dus een snelheidsbegrenzing zou ik wel zien zitten.
Het andere punt wat Marcel aankaart (die verrekte auto's) is in mijn ogen iets puur organisatorisch. Afrika is groot, en er leiden vele wegen naar Dakar. Er zijn punten waar men nu al niet meer dan 1,5 km van de route (in de breedte) mag afwijken omdat ze dan buiten het vastgestelde pad komen.
Waarom dan geen aparte route voor de motoren en één voor de auto's en truck's? Gewoon wel dezelfde bivaks gebruiken, logistiek gezien haast wel noodzakelijk met al die vliegtuigen die er worden ingezet.
En de back-up onderweg? Tja, dat kost misschien wat meer mankracht en helikopters, maar de deelnemers betalen genoeg om daar aan te kunnen voldoen! Daarentegen hoeven de beide routes niet ver van elkaar te liggen.
De motoren verliezen op deze manier alleen wel de steun van de deelnemers in de auto's en vrachtwagens, maar dan vraag ik mij af of er wel zoveel support door die mensen wordt verleend.
En de assistentie-auto's en vrachtwagens voor de motoren? Ehhhh, tja....... motor met aanhanger dan maar!