De truuk die mij in 90% van de gevallen helpt:
Pak een doorslag van ca. 10 mm dik (werkt voornamelijk goed bij kruiskopboutjes) en geef met een niet al te zware hamer een paar ferme tikken op de kop, zodanig dat de kruiskop-opening een beetje dichtstuikt.
Dan pak je de passende grote schroevendraaier (liefst één met zo een zeskant voor en steeksleutel ofzo, en zet daar dan ook ene sleutel op, of klem er een griptang rond) en slag die met de hamer in de kruiskop, doordat het gat wat is dichtgestuikt kun je hem dan mooi klem slaan. Dan er vol op hangen en losdraaien. Doe dit net als ik gezegd heb, liefts met een sleutel op je schroevendraaier, omdat je anders teveel kracht kwijt bent aan het losdraaien om de schroevdraaier nog aan te kunnen drukken.
De kunst is namelijk bij alu om de oxide even te breken. Dat gaat door slaan met een hamer op te slaan zodat de oxide wat breekt of een slagschroevendraaier. Alleen heb ik niet veel succes met slagschroevendraaiers, wil nooit echt lukken.