Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: RSI ;-)  (gelezen 3239 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: RSI ;-)
« Reactie #15 Gepost op: 10-12-2006, 21:13 »
Nah, ik werk weinig met computers (alleen voor de hobby een uur of anderhalf op een dag, fora afstruinen) en heb gemerkt tijdens een stage hoe snel ik last van mijn pols kreeg. Achteraf leek het door een muis die te groot was voor mijn hand en door een bureau wat voor mij beslist niet klopte. Mijn arm had geen steun waardoor je automatisch je pols buigt ipv gestrekt houdt. Thuis heb ik een burea dat vrij hoog zit, met een toetsenbord er onder. Als ik zit te muizen, ligt heel mijn rechterarm op het bureau en ik kan me niet heugen dat ik ooit last heb gekregen van mijn pols, thuis.

Maargoed, die stage is voorbij, en ik heb dus nergens last meer van. Denk dat ik dat maar zo hou, achter een schermpje zitten is niet mijn ideaalbeeld.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1949
Re: RSI ;-)
« Reactie #16 Gepost op: 11-12-2006, 19:59 »
Bij mij begint het af en toe (afkloppen, alweer 2 jaar geleden) te sluimeren als ik veel stres heb. Druk, druk, druk. Deze stres komt natuurlijk altijd met extra PC werk tegelijk (als IT-er). Dus dan gaat het dubbelop. Mijn beste resultaat is ook de reeds genoemde combinatie van: 1. bewust een goede houding aannemen. Dus: fatsoenlijk recht achter het buro, en niet hangend achter de PC zoals vaak gebruikelijk is. En 2: een pen i.p.v. een muis.
Ik gebruik een goedkope variant van de Wacom pen. Dat moet voor je CAD werk toch ook lekker werken? Niet dan?
Vriend van me doet ook grafisch werk (spellen designen) en werkt altijd met zo'n pen. Ook het niet tekenwerk.

In ieder geval de signalen serieus nemen. Als het bij mij weer de kop op steekt ga ik in ieder geval medische hulp inschakelen. Als je het echt overbelast zijn de gevolgen onomkeerbaar.  :-[

Offline member

  • Yammie's XT500, XT600Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 259
Re: RSI ;-)
« Reactie #17 Gepost op: 12-12-2006, 09:54 »
Ik zit zelf ook redelijk in de gevaren zone. Door mijn werk met GIS (geografische Informatiesystemen) zit ik vrij veel en vaak intensief achter PC's en als klap op de vuurpijl kan ik er thuis ook niet afblijven en doe dan veel met videobewerken. Voor allebei is dat vooral veel muiswerk.
Ik kreeg er een jaar of 6 geleden voor het eerst echt problemen mee. Stijve nek, stijve schouders en - en dat was het vervelendste - krachtloze hand. Op een gegeven moment kon ik niet eens meer langer dan een uur motorrijden omdat dan het gas onder mijn hand terugdraaide zonder ik er iets aan kon doen. Een cruise-control werkte wel, maar was natuurlijk niet echt de oplossing.

Ik ben vooral veel gaan varieren. Ik gebruik nu op het werk mijn muis vooral met mijn linkerhand. Let op mijn houding, zorg voor een goede stoel, beeldschermen op de goede hoogte en afstand, enz. Verder neem ik regelmatig pauzes, heb een printer en plotter aan de andere kant van het gebouw geselecteerd en ga naar de wc op een andere verdieping. Verder heb ik een jaar lang een beeldschermtachograaf heel serieus genomen en dus ook netjes gestopt als het ding zei dat ik 5 minuten pauze moest nemen.
Het grootste probleem is denk ik werkdruk en stress. Als je daar niet goed mee overweg kan, zit je als een wilde achter de pc uren te maken. Door die tijdsdruk schieten pauzes er vaak bij in terwijl die op termijn juist de productieviteit vergroten. Echt vervelend wordt het natuurlijk als je baas je klachten niet serieus neemt en je je ongemakkelijk/onmogelijk voelt om pauzes te nemen.... Contact met de huisarts of bedrijfsarts kan dan erg nuttig zijn.

Thuis heb ik een trackball muis(rechts)  en een gewone muis (links) en ik stop altijd zodra ik ergens last van krijg. Al met al heb ik de laatste jaren nauwelijks last meer al is het een wankel evenwicht. Even niet opletten of toch wat te lang doorgaan en het breekt me gelijk weer een week op met allerlei klachten. ZOlang ik echte veel blijf varieren en regelmatig korte pauzes neem gaat het prima.
Daarnaast sport ik ook twee keer per week al heb ik gemerkt dat een half uurtje op het doel liggen gooien met waterpolo RSI ook niet echt oplost :)

Peter
"I love to travel, but hate to arrive"  (Albert Einstein)
http://www.peterenhanneke.nl
http://abbekerk.wordpress.com

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: RSI ;-)
« Reactie #18 Gepost op: 07-01-2007, 13:06 »
Bedankt voor alle goede adviezen en ervaringen. Inmiddels heb ik een Wacom Volito2 naast de laptop liggen, maar dat is behoorlijk wennen. Vooral het dubbelklikken.....de cursor beweegt teveel zodat de dubbelklik niet tot stand komt, maar eerder een versleepactie. Nog maar effe verder mee oefenen :confused: