Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Max temperatuur motorblok  (gelezen 15898 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 144
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #45 Gepost op: 07-09-2007, 22:46 »
Ok bedankt Suske,

Ik ben wellicht wel van plan zoiets te gaan testen, heb een blok met 55k op de teller dus als er verschil merkbaar zou zijn dan zou ik het zeker meoten voelen.
Ik heb de website bekeken maar ik kwam er niet zo snel achter hoe ik het spul kan bemachtigen, tips? Verkooppunten?



Beste Shifty,
Waarom bel je ze niet gewoon voor een verkooppunt ?
Groeten Suske
In het zand gaat iedereen voor je aan de kant.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 144
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #46 Gepost op: 07-09-2007, 23:31 »
Hoi Suske,

Ik heb verkeerde informatie gegeven; dat two2cool is geen koelvloeistof additief maar een olieadditief, zou dat ook iets met Teflon zijn?

Ik heb Rekluse koppelingsplaten en geef de koppeling dus zeer frequent op zijn flikker. Dat gebeurd automatisch, dus zonder dat ik er bij na hoef te denken.

Ik wil best wel eens proefkonijn spelen (uiteraard na de Sierra y Ramblas) en rapporteren over het spul i.c.m. Rekluse. Mocht het werken, dan werkt het met een normale koppeling zeker.

Mijn koppeling is in de MS1000 gaan slippen en ik kan je vertellen dat het blokje lekker heet werd. Na het tanken en afrekenen even met spuug geprobeerd hoe heet het nog was. Het spuug siste nog op het carterdeel.

Olie na de MS uiteraard direct vervangen, gelukkig was het een tamelijk dure (bijna volsyntheet zeg maar) olie dus ik ga er vanuit dat het blok hierdoor geen schade heeft opgelopen.

Stel dat mijn proeven slagen, dan zou je additief nog eens getest moeten worden door een profi-endurorijder. Ik heb gehoord van de monteur van één van die jongens dat ze soms in één rit een koppeling verslijten en dat de temperaturen enorm hoog oplopen.

Zodra dat ook veilig getest is dan pas is het veilig, maar dan nog niet eens voor alle type motoren. KTM LC 8 e.d. is weer een heel ander verhaal. En in een HP2 zou misschien wel lukken want die heeft volgens mij nog altijd geen natte koppeling :D

Noppy

Beste Noppy,
Als die koelvloeistof/olietoevoeging een teflon zou zijn, is dit vast en zeker ptfe. Je kunt ondertussen weten wat dit voor gevolgen kan hebben.
Trouwens, met alle respect hoor, maar jij zult nooit een proefkonijn kunnen zijn om Fin 25 te testen. Dacht je dat ik dat zomaar in mijn Drz 400 zou gooien ????
In 2002 heb ik nav een heleboel positieve reacties mijn eerste motorfiets ( met natte koppeling) voorzien van 3 % Fin 25.
na een half uur rijden was het voor mij duidelijk dat nav vermindering van trilling, en smeuiger schakelen, doet wat het beloofd.
Ben je nog in de gelegenheid geweest om het artikel over smering bij de Silverwingclub te lezen ?
Suske Teflon
In het zand gaat iedereen voor je aan de kant.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #47 Gepost op: 08-09-2007, 01:25 »
Trouwens, met alle respect hoor, maar jij zult nooit een proefkonijn kunnen zijn om Fin 25 te testen. Dacht je dat ik dat zomaar in mijn Drz 400 zou gooien ????

Volgens mij wil Noppy best op zijn eigen motor proefkonijn spelen. Dus in zijn eigen DRZ.

Citaat
In 2002 heb ik nav een heleboel positieve reacties mijn eerste motorfiets ( met natte koppeling) voorzien van 3 % Fin 25.
na een half uur rijden was het voor mij duidelijk dat nav vermindering van trilling, en smeuiger schakelen, doet wat het beloofd.
Suske Teflon

Dat doet een verse plas olie ook. Voor mij nog steeds een erg subjektieve test. Bovendien snap ik je niet. Eerst zeg je "Dacht je dat ik dat zomaar in mijn Drz 400 zou gooien ????" (waaruit ik de conclusie trek dat je dat dus liever niet doet), en vervolgens heb je het er zelf over dat je 3% Fin25 in je eerste motor hebt gedaan.

 ::)  ???

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #48 Gepost op: 08-09-2007, 08:20 »
maar jij zult nooit een proefkonijn kunnen zijn om Fin 25 te testen. Dacht je dat ik dat zomaar in mijn Drz 400 zou gooien ????

maar je zult niet de eerste zijn die Fin25 test, dus je zult nooit het 'proefkonijn' kunnen worden. Dacht je dat ik zomaar zonder positieve ervaringen van anderen FIN25 in mijn Drz 400 zou gooien????

[Zoiets bedoelde hij denk ik]

Toch denk ik dat een beetje enduromotor onder andere omstandigheden loopt dan een Silverwing. Ik kan me nog herinneren dat Meindert zijn krukas op (of zelfs vóór) de Midsummer er uit gelopen was omdat hij enige tijd daarvoor gevallen was en de motor doorgedraaid had zonder Meindert. Daar had Teflon misschien wél wat aan kunnen veranderen.

Hieronder een verkorte versie van de Silverwing-club, want het is bijhoorlijk veel om tussen te zoeken:

Slick 50
Wie kent het Slick 50 niet uit het verleden? Vroeger werd hier heel sceptisch naar gekeken. Het product is zelfs door velen letterlijk en figuurlijk de grond in getrapt. Toch denk ik dat het allemaal wat overdreven was. Veel van deze middelen werden als wondermiddel gezien. Het zou kapotte blokken weer doen herleven. Het zou overmatige herrie wegnemen. Je zou er 50% meer vermogen van krijgen. Kijk, hieraan kon geen enkel product voldoen. Deze producten zorgden er alleen maar voor dat het blok minder zou slijten en dat onregelmatigheden die in de loop van de tijd waren ontstaan weer glad gemaakt werden. Bij de wat oudere blokken kon je merken dat het product gebruikt werd, omdat het blok vaak iets harder stationair ging lopen. Bij de huidige blokken merk je niets meer, omdat deze stationair door de computer geregeld worden.
Het Slick 50-product was gebaseerd op keramisch fijn stof dat zich tegen het metaal afzette en als een zeer dunne slijtlaag vast ging zitten. Op dit moment is het wondermiddel teflon. Teflon heeft als positieve eigenschap dat het zich wil hechten aan alle metaalachtige oppervlakten. Het heeft nog een bijzondere werking. Het is glad en geeft heel weinig wrijving. Zeker als dat deel wat er overheen moet glijden ook een teflonlaag heeft. Denk maar eens aan de cilinder en cilinderwand. Ik heb toch het idee dat keramiek deze eigenschap veel minder heeft. Daarom is het nu teflon, dat het wondermiddel mag heten.


Teflon
Wat mag je er dan wel van verwachten? Ik heb wat testen gedaan met deze middelen. Ik heb twee verschillende producten gebruikt. Beide zijn wel gebaseerd op het product teflon. Ik hoop nu aan te kunnen geven, waarin deze producten uitblinken en iedereen er van te kunnen overtuigen dat het wel degelijk iets doet. Tevens hoop ik bij veel mensen het negatieve weg te kunnen halen en gelijk de broodjes aap weg te nemen. Om de een of andere reden zijn er mij veel verhalen ter ore gekomen, dat deze producten slecht zouden zijn. Er zouden veel blokken op kapot gelopen zijn. Het zou zelfs verwoestend zijn. Als dat zo zou zijn, zou het product allang uit de handel gehaald zijn. De werkelijkheid is dat het motorblok al schade had en dat men dacht dat deze producten het probleem weg konden halen. Dat is niet zo. Maar men gaf het product wel de schuld. Ik heb zelf nog geen goed onderbouwd verhaal gezien, waaruit blijkt dat het product de boosdoener was waarom het motorblok de geest had gegeven.
Wel heb ik testen gelezen, dat teflonproducten na veel gereden kilometers nog steeds op de oppervlakten van een motorblok zouden zitten. Deze teflonresten hadden nog steeds de gunstige eigenschappen die bijdragen tot betere mechanische eigenschappen. Dus de antwoorden die ik gelezen heb, blijken heel wat anders te vertellen. Tevens wil ik nog een kanttekening plaatsen. Als iets goed is voor de lange duur, kom je dus ook niet snel te weten wat het product heeft gepresteerd.
Aangezien wij hier in Nederland nog steeds denken dat een motorblok na 200.000 kilometer op is, zal nooit aan het licht komen wat teflon wel heeft bij gedragen. De meeste auto’s zijn dan al verkocht naar het buitenland. Het heeft al die tijd zijn werk gedaan zonder dat het kenbaar is geworden. Als ik nou eens zeg dat mijn oude Golfje bijna 500.000 kilometer heeft gereden en het olieverbruik minimaal is, ja, dan ga je pas zeggen dat de middelen goed gewerkt hebben. Bij motorfietsen is 200.000 kilometer ook al heel normaal. Maar alles wat om het motorblok heen zit, is dan vaak al verrot. Dus ook hier komt het product niet tot zijn recht. Dan zal bij iedereen de vraag rijzen waarom ze het product dan wel zouden moeten gaan proberen? De reden is simpel: Het brandstofverbruik gaat iets teruglopen. De olie gaat langer mee en mag en kan met grotere intervalbeurten vervangen worden. Dan de prestaties van het blok zelf. Naar mijn mening gaan die er echt op vooruit. Tevens gaan distributiespanners langer mee. Teflon vindt de laag die op de spanners zit een mooie plek om zich op vast te zetten. Ook krijgt de distributieketting een oppepbeurt en loopt veel soepeler. Dit heb ik tot mijn stomme verbazing zelf vast kunnen stellen. Dus het product teflon werkt wel. Ik ga niet zeggen dat je zonder olie kan rijden of met minder olie uit kan. Olie blijft het belangrijkste voor het blok. Zonder olie loopt het gewoon naar de klote. Ja, ik ken ook die reclamespots op TV waarbij een auto zonder olie maar wel met het middel erin vele kilometers kan afleggen. Of zelfs nog erger: ze laten de olie eruit lopen en het motorblok wordt open gemaakt en met de tuinslang nat gehouden. Ja, het motorblok blijft gewoon doorlopen. Toch vind ik dat dit niet kan kloppen, ze vertellen er niet bij dat als je niks gebruikt je dit ook kan doen. Het blok draait echt wel even door. Als er maar koeling en/of vocht is. Geloof het of geloof het niet, zelfs water kan smeren. Water koelt ook heel goed. Hierdoor blijft het motorblok gewoon doorlopen. Ik vind het zonde om het zelf uit te proberen, maar als ik een motorblok afvul met water in plaats van olie, dan kom ik nog een heel eind met het blok. Maar als ik daarna alles na ga meten... En ja, ook na de reclamewatertest van de TV blijken alle blokken verrot te zijn. Op het oog loopt het blok, maar na 2.000 kilometer loopt het blok toch nog vast ondanks dat je het weer met olie gevuld hebt.
Dit is trouwens een bekend gegeven in de motorwereld. Als er namelijk een motorrijder valt, en de motor loopt nog maar de gashendel blijft open staan, dan zal de motor gaan loeien. Hiervoor is de dodemansknop rechts op het stuur gemaakt. Echter, als de motor op zijn zij ligt, is er geen olie voor de oliepomp. Ach, we pakken de motor weer op en rijden verder. Maar vaak komt na 2.000 kilometer echt wel aan het licht dat er destijds flink wat fout is gegaan. Jammer: de vakhandel verkoopt een schadefiets, jij knapt de motorfiets weer netjes op en na een paar duizend kilometer kan het blok weer uit elkaar.
Ook hier kan teflon trouwens wel weer een uitkomst bieden. Er zit namelijk een smerend teflonlaagje op alle slijtagevlakken. En dit zorgt er voor dat er minder snel schade optreedt. Dus als het olielampje brandt en/of knippert, dan is de schade geringer als er teflon gebruikt is.

Slijtage
Of het waar is weet ik niet, maar ik heb ooit eens gelezen dat het bij elke startbeurt net is of de motor in één keer 50 kilometer heeft afgelegd. Toch denk ik dat men met teflon minder slijtage heeft. Als er slijtagedelen op elkaar komen, resulteert dit meteen in hoge temperaturen. Door de teflon blijft het geheel iets koeler. Vaak zul je dit niet merken, omdat de radiator de temperatuur hoog houdt. De olie zelf is ook gebaat bij teflon: de olie wordt minder zwaar belast, omdat teflon de klappen op gaat vangen.
Poe poe, teflon is dus een wondermiddel. Waarom zijn we er dan niet zo gek mee (de Nederlanders)? Ik ga nu even naar Amerika kijken. Hier zijn ze dol op dit soort producten, maar waarom dan. In Amerika is het normaal dat je ongeveer 60.000 kilometer met dezelfde olie doorrijdt. Onderhoud doen ze niet en als het kapot is, laten ze het blok meteen vervangen door een nieuw blok. Alles is groot in Amerika en alles kan. Dat is de gedachte hierachter. En de nieuwprijs van onderdelen ligt lager dan in Europa. Dus alles wat daar rondrijdt loopt gewoon niet meer lekker, omdat de olie op is. De olie is ingedikt en zit vol met vuilresten. Als je dan een middel in de motor laat lopen, geeft dit altijd een positief resultaat. Daarom zijn de Amerikanen gek met dit soort producten.

Wij Nederlanders doen dat anders, we houden ons aan de gevraagde olie-intervalverversbeurten. Dus de olie is bij onze motor eigenlijk nooit helemaal op. Kijk maar eens naar de nieuwe modellen. Het is al heel normaal dat een auto 20.000 kilometer op dezelfde olie kan rijden. Opel laat zelfs een type diesel 30.000 kilometer rijden of jaarlijks gewoon de olie vervangen. Bij een CX of GL is de olie na 12.000 kilometer echt wel op, omdat de temperaturen hoger zijn en de krachten per mm2 hoger zijn. Dit komt vooral door de hoge toerentallen. Aan te bevelen is dan ook om de olie voor de 10.000 kilometer te vervangen bij onze oude CX-en en GL-en. Dus wij Nederlanders rijden overwegend met goede olie rond, waardoor wij het niet zo gauw merken als er teflon in het blok wordt gedaan.
Het middel wordt al lange tijd in andere zaken gebruikt, zoals versnellingsbakken. Hiermee heb ik zelf hele goede ervaringen. Het werkt echt. Het zou dus ook geschikt zijn voor onze cardanaandrijvingen en ik ga er dan ook toe over om dit standaard tijdens onderhoudsbeurten te gebruiken. Ik koop 5 liter olie 80w90 en doe daar de teflon in.
Teflon wordt ook in ons koekenpannetje gebruikt en je kunt er dus op bakken. Alleen de temperaturen lopen in het pannetje wel iets hoger op dan in ons blokje. Teflon wordt ook gebruikt bij de spaceshuttle. Vooral om dingen te beschermen tegen hoge hitte. En ga zo maar door. Dus teflon is een bekend middel.
Eén van de leveranciers van een teflontoevoeging voor olie is Interflon Holland BV. Wil je er meer over weten, neem dan eens contact met ze op (tel. 0165-554511). Van hun vertegenwoordiger heb ik een paar proefflacons gekregen, die ik zowel in mijn eigen motorblok heb gebruikt als bij anderen tijdens een onderhoudsbeurt heb toegevoegd. Vooral de GL650 heeft er baat bij. Hij gaat gewoon veel beter schakelen. Vermoedelijk gaat het olieverbruik iets terug, maar ik heb daar eerlijk gezegd nog geen betrouwbare cijfers van gezien. Wel lijkt de motorfiets meer vermogen onderin te hebben. Het loopt allemaal net even wat beter. Van de mensen die ik al weer terug heb gehad, zag de olie er ook beter uit. Dus naar mijn mening doet het wel degelijk iets en is het vooral het puntje op de i. Mochten er nog vragen zijn, je weet het, je kunt altijd even contact met me opnemen.


Merk op: de auteur schrijft  heel veel over zijn autoervaringen en die hebben een droge koppeling.

Noppy