Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Met een groep off road: wat doen bij pech etc?  (gelezen 1082 keer)

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Met een groep off road: wat doen bij pech etc?
« Gepost op: 09-04-2007, 09:43 »
Ik heb even een vraagje aan mensen die vaker in groepsverband off road gaan rijden. Wat voor afspraken maak je wanneer iemand met pech staat, lekke band, benzine op, loopt niet meer oid.

Heb je het wel eens meegemaakt dat er iemand werd aangehouden, voor een verkeersovertreding zoals rood licht, stukkie berm meegepakt, of misschien wel een open pijp.

Stopt de hele groep dan, stopt er maar één, of rijdt men dan door en ergens anders weer afspreken?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 751
Re: Met een groep off road: wat doen bij pech etc?
« Reactie #1 Gepost op: 09-04-2007, 11:37 »
Ik heb even een vraagje aan mensen die vaker in groepsverband off road gaan rijden. Wat voor afspraken maak je wanneer iemand met pech staat, lekke band, benzine op, loopt niet meer oid.

Heb je het wel eens meegemaakt dat er iemand werd aangehouden, voor een verkeersovertreding zoals rood licht, stukkie berm meegepakt, of misschien wel een open pijp.

Stopt de hele groep dan, stopt er maar één, of rijdt men dan door en ergens anders weer afspreken?

In eerste instantie altijd: samen uit samen thuis.

Wie een overtreding begaat en daarvoor gepakt wordt is gewoon de l*l
Mensen zonder benzine worden geholpen door even over te hevelen. Lekkeband plak/vervang je samen en als de motor niet meer loopt dan zorg je dat je maat naar de auto/huis wordt gebracht.

Het verschilt ontzettend waar en met wie je rijdt. Aanstaande mei gaan we voor een kleine twee weken met z'n vieren naar Marokko. Vier enduro's en dan blijven we ALTIJD bij elkaar. Maar als we met z'n vieren een off-road rit rijden dan kan er één afhaken en zelf terug lopen naar de start/finish. Er is dan geen gevaar dat je elkaar kwijt bent en je kan dan altijd even bellen.
Kortom gezond verstand gebruiken is het credo.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Met een groep off road: wat doen bij pech etc?
« Reactie #2 Gepost op: 10-04-2007, 13:27 »
Tja, als je met een groepje gaat, moet je ook met een groepje aankomen zou ik zeggen. Dan kun je ook gereedschap en ehbo spullen delen, dan hoeft niet iedereen vanalles mee te slepen. Zodra er politie in de buurt is, en iemand van de groep aanhouden, zou ik toch even doorrijden. Telefoontje mee, en ff bellen waar je staat  ;)

Tipje: zorg dat die groep zo klein mogelijk is (ik rijd meestal met max. 3 mensen), dan kun je elkaar goed in de gaten houden. Bij grotere groepen moet je vaak lang wachten.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Met een groep off road: wat doen bij pech etc?
« Reactie #3 Gepost op: 10-04-2007, 18:08 »
Helemaal met Corné, samen uit samen thuis....... samen banden plakken is ook gezellig, of samen een uur naar een electr storing zoeken :-X Iedereen komt wel eens aan de beurt met wat voor problemen dan ook...
Als het probleem niet te verhelpen is, zijn er altijd wel mensen die hulp kunnen bieden en/of een lift kunnen geven.

Maarreh nergens voor nodig denk ik om allemaal een boete te incasseren natuurlijk. Ik heb het zelf nog nooit mee hoeven maken, maar ik heb wel eens van mensen gehoord dat ze verderop op de route op elkaar wachtte en de boete door alle leden van de groep delen. Dat vind ik wel een mooie.
Je zou je alleen nog kunnen afvragen of als je met zijn allen gewoon netjes stopt en een gesprek aangaat met meneer agent, er soms helemaal geen boete geschreven wordt, terwijl als op 1 na iedereen er snel vandoor gaat, meneer agent natuurlijk flink "pissed" zal zijn....  :-\ Tja afwegingen......

Over in groepen rijden.... Ik heb dit weekend reisleidster gespeeld voor een groep van 17 man/vrouw en de andere dag voor 9 man/vrouw, was toch ook wel weer errug gezellig..... Alleen wel veel verstopte luchtfilters dit weekend vrees ik (behalve die van mij :P) zo hier en daar nog even wat gereedschap erbij moeten hebben, maar niks wat heel lang duurde, dus schoot toch op. 2 weken geleden met 6 man gaan rijden en 3 lekke banden moeten plakken, 1/3e van de hoeveelheid mensen maar 3 keer zoveel tijd kwijt geweest (maar wederom beregezellig)

Overigens vind ik dit niet voor de OTR's gelden... Oftewel afgezette ritten, waarbij je zoveel mogelijk rondjes wil rijden. Dan is het meestal ieder voor zich en spreek je eens af bij de catering ofzo.. Als er eens iets is, is zo'n route ook nooit verlaten en is hulp altijd in de buurt, avn ofwel deelnemers of orga....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: Met een groep off road: wat doen bij pech etc?
« Reactie #4 Gepost op: 19-04-2007, 20:54 »
Yep, altijd in een groep rijden, dat doe je om elkaar te helpen als het nodig is. En dan gaat het in eerste instantie om direct hulp te kunnen bieden bij een ongeval vind ik. Bij pech kan je altijd nog de ANWB bellen... Maar natuurlijk probeer je eerst samen het probleem op te lossen. En zelfs als ik een groepje mensen tegenkom met pech, stop ik altijd even om te vragen of ze nog hulp oid nodig hebben. Het kan zijn dat jij toevallig wel een bepaald stuk gereedschap bij je hebt, en de rest niet.

Bij problemen met de politie hangt dat denk ik af van de situatie. Het kan zijn dat je als groep een goed verhaal kan geven, maar het kan ook zijn dat het juist tegenwerkt om als groep bij oom agent te staan.