Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: door borduren op motorkeuze!  (gelezen 2835 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 11
door borduren op motorkeuze!
« Gepost op: 27-06-2007, 19:31 »
Zoals jullie me van een cardan hebben afgeholpen hoop ik dat ik nu weer goede info krijg!

de 3 motoren die me aantrekken!

De transalp
De Africa twin
De Super Tenere

Transalp; betaalbaar, betrouwbaar, heeft niet echt veel vermogen helaas
Africa twin: relatief duur, betrouwbaar, genoeg vermogen
Super Tenere: betaalbaar, betrouwbaar? (dit weet ik dus niet) meer dan genoeg vermogen

Ze zijn allemaal geschikt om mee te reizen, genoeg power om eem passagier mee te nemen al is het bij de alp wat rustiger dan.

Ik neig eigenlijk qua prijs en vermogen naar de Super Tenere maar ik weet niet hoe de kwaliteit van de Tenere is vergeleken met de kwaliteit van de Hondas! Dat is eigenlijk mijn belangrijkste vraag (benzineverbruik is trouwens ook leuk om te weten!)

Ik hoop dat er Honda en Yamaha rijders/kenners zijn die het leuk vinden om me in te lichten! Bedankt!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: door boorduren op motorkeuze!
« Reactie #1 Gepost op: 27-06-2007, 21:04 »
Hallo Jacala,

Volgens mij hebben alle drie de motoren dezelfde doelgroep en hetzelfde inzetbereik.
De Honda's schijnen erg goed te zijn en de Yamaha's zijn wat minder vertegenwoordigd. Ik heb hier nog geen echt negatieve verhalen van gehoord wat de betrouwbaarheid aangaat.
TravelmaniacGert heeft hier zelf veel ervaring mee, dus hopelijk kan die er wat meer over vertellen.
Van de Yam weet ik alleen dat je af en toe de naaldbuizen moet vervangen om hoog benzineverbruik tegen te gaan. Althans, dat was bij mijn TRX zo en die heeft een soortgelijk blok. De Supertenere is volgens mij ook iets goedkoper dan de honda's die beide waardevast zijn. Voordeel als je er al een hebt, nadeel als je nog moet kopen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: door boorduren op motorkeuze!
« Reactie #2 Gepost op: 27-06-2007, 21:18 »
Ik ken van de drie alleen de Alp.
Deze is uitermate betrouwbaar, en heeft mij in de afgelopen 2jaar,8 maanden, en de bij behorende 50.000 km nog nooit technisch in de steek gelaten.
(Alleen een accu, en een hangende choke kabel)
Kwa vermogen lijkt de Twin meer te hebben, maar daarnaast heeft deze ook meer gewicht. Dus kwa acceleratie schijnt het niet zoveel te schelen.

Verbruik is afhankelijk van gebruik. Ga je alleen toer tochtjes maken, dan kom je met een alp al gauw op de 1:20 of zuiniger. Snelweg wordt wat minder zuinig (1:17).  Kan bijna niet meer oordelen want ook hier spelen een aantal factoren mee zoals banden (noppen !!), ruitje (afgezaagd of standaard), en eigen postuur en gewicht. (Op noppen, met afgezaagd ruitje, en 1.93m lengte met 90 kg verbruikt de mijne op de snelweg 1:15 )

De Alp is uitermate wendbaar, goede woon-werk fiets die makkelijk over drempels, te manouvreren is, en simpel tussen de files door gaat. Op de autosnelweg is het geen held, en is er een lichte neiging tot zwabberen. Maar met een aanpassing van de voorveren is dat ook al grotendeels verdwenen. Het blijft geen pk monster, maar vlotjes meerijden met het verkeer is geen probleem.

Al met al ben ik zeer tevreden over de Alp, maar zo zal iemand anders waarschijnlijk zeer tevreden zijn over de Super Tenere.
Misschien is er iemand die op beiden gereden heeft. Die kan wat meer op de verschillen wijzen.

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: door boorduren op motorkeuze!
« Reactie #3 Gepost op: 27-06-2007, 21:22 »
Tja... als je je keuze al hebt beperkt tot deze drie dan zou voor mij de keuze duidelijk zijn.
XRV750!!

De Transalp lijkt me niks als je met passagier wilt rijden (maar daar koop je toch eigenlijk geen allroad voor :-)
De Supertenere heeft het leukst blok, maar ik heb verschillende verhalen gehoord over gescheurde frames...
en dat gedoe met die carburateurs, daar is natuurlijk best over heen te komen, maar als je ook een AT kunt kopen
zou ik dat doen!

Daar zijn er toch veeeeel meer van verkocht, is altijd veel van en voor te krijgen en is best nog wel een gewilde motor.
En dat is fijn te weten want als je over een paar jaar toch een KTM wil, heb je je spaarcentjes hard nodig :-))

Dit advies werd u geheel vrijwillig aangeboden door

Fr@venture
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: door boorduren op motorkeuze!
« Reactie #4 Gepost op: 27-06-2007, 21:44 »
En dat is fijn te weten want als je over een paar jaar toch een KTM wil, heb je je spaarcentjes hard nodig :-))

Dit advies werd u geheel vrijwillig aangeboden door

Fr@venture

Amen.... :stupid:

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: door boorduren op motorkeuze!
« Reactie #5 Gepost op: 27-06-2007, 21:54 »
AT heeft volgens mij standaard de beste vering, niet onbelangrijk denk ik.
Ik heb zelf destijds voor een Super gekozen boven een AT om twee redenen: de lagere prijs en het leukere blok (meer pk's). Die lagere prijs komt omdat ze minder gewild zijn, maar je ziet ze dus ook minder en dat vind ik weer een voordeel.
Een Alp vind ik te saai, te tam. Een AT is niet saai, wel ook "net niet" qua vermogen. In het terrein maakt dat niet uit, op het asfalt wel vind ik.
Supers zijn wel vrij betrouwbaar, zeker de blokken kunnen moeiteloos heel veel km's (2 ton en meer) draaien zonder olieverbruik, maar ze hebben een paar punten die je echt in de gaten moet houden. Dat heeft vrijwel iedere motor maar bij een Super wat meer dan je van een Jap zou verwachten (bij een Amerikaan of Europeaan noem je dat dan karakter  ;)). Verbuik is er 1 (mijne liep trouwens 1 op 21 in de Oost Europa Rally), de koppelingskorf is ook een punt bij de oudere types, en de spanningsregelaar. Allemaal goed oplosbaar maar je moet je daar wel ff in verdiepen. Zie o.a. Motor-forum.
Er is veel voor te krijgen en een motortype met veel liefhebbers en kenners.
Wil je zo min mogelijk sleutelen moet je denk ik toch bij de andere 2 zijn.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: door boorduren op motorkeuze!
« Reactie #6 Gepost op: 27-06-2007, 22:11 »
maar de spanningsregelaar is toch ook een puntje bij de @t...toch?
en de benzine pomp die niet pompt...

de t@ heeft maar een 18L tank, de At een 24? en de st een 27L

bij de st kun je onderdelen van de tdm en trx gebruiken
bij de t@ kun je @t delen gebruiken
en bij de @t kun je @t delen gebruiken..die zijn er namelijk genoeg en anders kun je ook wat pc800 delen gebruiken

en daar stop mijn kennis over deze motoren een beetje..afgezien dat ik voor een @t zou gaan en dan een 36 of 42L tank zou monteren

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: door boorduren op motorkeuze!
« Reactie #7 Gepost op: 27-06-2007, 22:31 »
Neem eens een Suzuki DR BIG te overweging.

Dikke 750/800cc één cilinder.

Ik zou hem tussen de Transalp en de Africa Twin zetten.

Voordelen:
- Goedkoop
- Genoeg vermogen (55pk)
- Veel veerweg, potentiele goede vering als je het wat aanpakt
- Origineel
- 29 liter tank voor de 750cc, 24liter voor de 800cc
- Simpele techniek

Nadeel:
- Rijden er weinig van in nederland, dus minder community dan de andere 3 bike's
- Benzine verbruik ligt tussen de 1 op 13 in de winter en 1 op 18 in de zomer
- Eigenwijs uiterlijk, je vind het óf mooi óf héél lelijk

Betrouwbaarheid is prima, maar omdat ik de nog niet veel ervaring heb met andere motoren kan ik hier niets zoveel zinnigs over zeggen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 524
Re: door boorduren op motorkeuze!
« Reactie #8 Gepost op: 28-06-2007, 00:40 »
Ik ga m'n antwoordt niet geven, die heb je nl al  ;)


Wbt de spanningsregelaar op een AT, deze is niet meteen een zwak punt, zeker niet bij de RD07 waar hij beter gekoeld wordt door de rijwind. Bij een RD04 zit hij achter een gesloten zijkap en wordt ie dus warmer.

De mijne heeft het iig 80000km uitgehouden en dat is ook meteen (zeer waarschijnlijk) het tweede onderdeel (bij 39000 de telleraandrijving) wat echt de geest heeft gegeven in die km's buiten normaal onderhoud. Brandstofpomp was uiteraard al uit voorzorg vervangen..

Dus het wordt een AT, wel een paar euro overhouden om de vering (veel te slap) en de brandstofpomp te vervangen en je hebt de meest betrouwbare, complete en waardevaste allroad voor je centjes  8) 


Sh*t, toch een antwoord   :D

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: door boorduren op motorkeuze!
« Reactie #9 Gepost op: 28-06-2007, 07:12 »
Als je met je motor wil gaan reizen zou ik eerder voor een @ kiezen dan een Alp. Het gehele frame is steviger, en met een puist bagage achterop is dat niet echt onbelangrijk.
De spanningsregelaar is inderdaad geen issue meer, die van mij zit er nu ruim 70000 op en nog nooit vervangen. Benzinepomp is wel een probleem, maar simpel op te lossen door een aftermarkt pompje.

Mijn keuze zou dus simpel zijn (nee geen KTM :D)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: door boorduren op motorkeuze!
« Reactie #10 Gepost op: 28-06-2007, 09:31 »
Ik heb een AT gehad en nu een Super tenere met Span.

Mij zijn ze allebij erg berouwbaar gebleken.

De AT heb ik meer dan 150.000 km meegereden enige was een kapote spanningsregelaar bij km 130.000 (dus niet een echt zwak punt dus!
Fijne en best wel doordachte motor. Top dus!

De Super hebben we nu een tijdje en deze bleek tijdens de OER erg goed te doen!
Heb wel een lastige stroomstoring gehad in Roemenie....
Achteraf veel mazzel gehad nl. deze was door de vorige eigenaar zelf aan gepruts (nieuw contactslot met kabel niet netjes aan de terere draadboom gemonteerd) Gevolg draden door gebrand!!
Het frame heeft geen krimp gegeven! En motorisch blijft deze het altijd doen!!
Echt langeduur hebben wij nog geen ervaring mee, maar denk dat deze het zelfde zal zijn als de @, dus goed!
Wat verbruik betreft tja met een span tussen de 1:10 en 1:13........

 
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: door boorduren op motorkeuze!
« Reactie #11 Gepost op: 28-06-2007, 13:05 »
D'r staat net een hele mooie Supertenere op de rommelmarkt! Voorzien van begerenswaardige extra's.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 11
Re: door boorduren op motorkeuze!
« Reactie #12 Gepost op: 28-06-2007, 18:21 »
Toch een AT dus, nu nog het geld aangezien ze niet voor minder dan 2000 de deur uit gaan :(

Nja ik doe me best :p

Bedankt allemaal! Jullie horen weer van me als de fiets binnen is!

Jacala