Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: EXC 13 liter tank ??  (gelezen 1654 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
EXC 13 liter tank ??
« Gepost op: 10-10-2007, 22:11 »
Nog een...

Mijn 13 litertankje is leuk op de EXC, maar heeft maar 1 kraan. Uit zichzelf loopt ie absoluut niet leeg, er blijft minstens 3 liter in de andere kant staan. Natuurlijk is dat bij het rijden minder.

- iemand die hiermee ervaring heeft?
- tweede kraan erop? of valt het echt mee?

- iemand die weet hoeveel de reserve is?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1191
Re: EXC 13 liter tank ??
« Reactie #1 Gepost op: 10-10-2007, 22:22 »
Op z'n kant gooien, optillen is een stuk lichter als een lc 8

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: EXC 13 liter tank ??
« Reactie #2 Gepost op: 11-10-2007, 00:03 »
Uit ervaring weet ik dat een tank met diepe wangen verneukeratief is als je denkt:  "ooo, die andere wang zit nog vol"
Op een knippenpad schud dus mooi alle benzine naar de andere kant, zodat je tóch mooi zonder komt te staan. Als je er een extra kraan op zet, maakt het eigenlijk nog steeds weinig uit denk ik, omdat je met wat pech de andere kant ook al leeg hebt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: EXC 13 liter tank ??
« Reactie #3 Gepost op: 12-10-2007, 10:07 »



M'n 640 Adventure heeft twee extra kraantjes aan de onderkant/binnenzijde. Deze twee zijn met een slangetje onderling verbonden, zo loopt de benzine uit de beide wangen naar beide kanten. Zoiets heeft de LC8 ook dacht ik.

Zag dat rechts onderaan de tank een tweede soort voorgevormde plek zat om een bezinekraan te monteren. Misschien ook op de EXC...
Gerrit :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: EXC 13 liter tank ??
« Reactie #4 Gepost op: 12-10-2007, 13:09 »
Ik heb dat ook met de grote tank van de DRZ...
Heb gewoon 2 reserve standen, eerst het kraantje en als dat leeg is heb je de andere wang nog, even naar links overhevelen, door 'm gewoon iets te laten zakken... (hoeft de grond niet te raken zeg maar)
Maar wat Klei zegt, met offroad gooit ie zelf al een hoop liters naar de andere kant... Maar het is al wel eens mijn redding geweest dat ie op reserve stilviel en ik toch nog genoeg uit de andere kant haalde om de benzinepomp te halen.
Maar ik heb nog nooit helemaal leeg gestaan omdat ik er teveel vanuit ging dat ik nog genoeg had.

Om er een extra kraan op te zetten, moeten er in de tank (waterdicht dus zeg maar) al schroefdraad aangebracht zijn... Gaatjes boren voor de benzinenpijpjes kan denk ik wel, op zo'n kraan zitten meestal dichtingsrubbers, maar dan moet de tank al wel een vlak stuk hebben, maar de boel vastbouten zal niet zo makkelijk gaan zonder lekkage te veroorzaken.....(als je de moertjes er al van binnenuit op krijgt)

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: EXC 13 liter tank ??
« Reactie #5 Gepost op: 12-10-2007, 13:14 »
Wel grappig dat de brandstof door het offroad rijden precies de goede kant op gegooid wordt.  :P

(en met twee kranen die allebei open staan en samen op een T-stukje zitten heb je natuurlijk gewoon communicerende vaten: links leeg=rechts leeg)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: EXC 13 liter tank ??
« Reactie #6 Gepost op: 12-10-2007, 13:28 »
Haha dat had ik ook al bedacht  :-X
Maar hoe hoger de benzine staat, hoe makkelijker het natuurlijk overhevelt, zodra links bijna leeg is, zal er meer van rechts naar links blijven klotsen dan andersom.... Tot op het punt dat klotsen aan beide kanten niks meer oplevert, omdat het te ver omhoog moet klotsen, dan blijft de benzine waar het is (mits je nog een paar bodemonderzoeken uitvoert :P) dus gaat links langzaam aan leeg en blijft er altijd een paar litertjes rechts over, die je zelf even moet overhevelen door de motor een stuk naar links te laten hellen....
Maar nu heeft mijn IMS tank wel hele "platte" lange wangen, hoe dat bij Gerben zijn tank zit weet ik niet....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: EXC 13 liter tank ??
« Reactie #7 Gepost op: 12-10-2007, 20:57 »
Die 13l EXC tabk heeft ook hele dunne wangen. En er zit wel een 'plek'voor een extra kraan, maar voordat ik die moeite neem wilde ik graag weten of het helpt, nodig is, en of anderen met 1 of 2 kranen rijden.

Tijdens offroad klotst de benzine idd snel van de ene kant naar de andere en rij je dus de tank wel leeg.

Waar ik een beetje 'bang ' voor ben is dat de benzine het laatste stuk niet 'genoeg'in de carb komt, en je daardoor steeds met een te laag benzinenivo in de vlotterbak rijdt: Al hikkend en stotterent kom je vast nog een eind, maar al de tijd loopt de motor wel te arm.. : geen ideale situatie dus.

Anyway: voorlopig lijkt ie er geen last van te hebben.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11359
Re: EXC 13 liter tank ??
« Reactie #8 Gepost op: 12-10-2007, 21:39 »
Je hebt van slangetjes met een één richtingsventiel. Zodra je die een aantal keren op en neer hebt bewogen dan gaat hij pompen, door het communicerendevaten principe.

Is het wellicht een idee om een lusje aan je benzinedop te maken, waar je deze slang doorheenvoert van de rechterwang naar de linkerwang?

Door het klotsen heb je contant transport van rechts naar links, terwijl het klotsen ook zorgt voor enig transport van links naar rechts. Laten we hopen dat dit ventiel meer pompt dan jouw motor klotst 8)

De capaciteit is overigens 8 L per minuut.


Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: EXC 13 liter tank ??
« Reactie #9 Gepost op: 12-10-2007, 21:51 »
Klinkt erg aannemelijk (weer) Nop... :-*

Als ik (eventueel) zou kampen met dit probleem zou ik het zeker eens proberen.
Heb wel eens een complete watertank (op een boot, 150 liter) leeggetrokken met zo'n slangetje.
Was echt een klusje van nix... 8)
Old bikers never die, they just smell that way...