Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: tips voor EXC carterontluchting gevraagd.  (gelezen 4042 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: tips voor EXC carterontluchting gevraagd.
« Reactie #15 Gepost op: 18-10-2007, 11:02 »
Jawel, maar kracht uitoefenen is niet hetzelfde als arbeid verrichten. Het kost een tafel geen energie om die emmer water boven de grond te houden. En als ik die emmer aan een elektrische lier hang heb ik ook alleen maar elektrische energie nodig om 'm op te tillen; ook met de stekker uit het stopcontact blijft de emmer water gewoon hangen.

Maar als jij de emmer omhoog moet houden word je moe; dat heeft te maken met de manier waarop spieren werken. Niet met het verrichten van arbeid in natuurkundige zin. Vandaar dat ik het moe worden van de fietspomp indrukken geen goede vergelijking vind.

De 'luchtpomp' onder de zuiger is niet verliesvrij; je brengt immers lucht in beweging, en die gasmoleculen wrijven tegen elkaar aan en tegen de andere onderdeeltjes in het carter. Dat kost wat energie. Maar ergens wil het er bij mij niet in dat dat een significante hoeveelheid is.

Wat in mijn opinie ook niet werkt is proberen die dynamische drukverschillen weg te werken via een carterontluchtingsslang. Stel dat dat blok 6000 toeren draait en het slagvolume 500cc is. Da's dan 50 liter lucht per seconde wat je zonder noemenswaardig drukverschil wilt wegwerken. Dat lukt je nooit met zo'n dun slangetje, zelfs al zou die 30mm binnendiameter hebben. En dan neem ik de massa van de lucht die je heen en weer moet transporteren niet eens mee.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: tips voor EXC carterontluchting gevraagd.
« Reactie #16 Gepost op: 18-10-2007, 12:51 »
snip...
En dan neem ik de massa van de lucht die je heen en weer moet transporteren niet eens mee.
Terwijl dat juist wel arbeid is die je blok aan het verrichten is.  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: tips voor EXC carterontluchting gevraagd.
« Reactie #17 Gepost op: 18-10-2007, 16:14 »
Dus zorg je voor een slangetje dat genoeg doorlaat om lekgassen kwijt te raken, maar ook niet veel meer dan dat. En meestal is het dat ook; op mijn KLX heeft die slang een binnendiameter van een mm of 10-12. En voordat de carterdampen in die slang terecht komen zijn ze eerst al door een labyrinth geweest wat nog veel restriktiever is dan die slang. Mijn ontluchtslang eindigt ook in een filtertje dat in de luchtfilterkast (wat daar van over is althans) hangt, maar erg hard blaast dat niet.

Tenzij.... tenzij je de overdruk in het carter tijdens de aanzuigslag kunt gebruiken om wat meer lucht in de cylinder te krijgen....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: tips voor EXC carterontluchting gevraagd.
« Reactie #18 Gepost op: 18-10-2007, 18:26 »
Maar geen arbeid verricht hoor. (neem een natuurkundeboekje mee op reis Steven...)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: tips voor EXC carterontluchting gevraagd.
« Reactie #19 Gepost op: 18-10-2007, 18:33 »
Lucht is een redelijk ideale veer, zeker met dergelijke frequenties, er is helemaal geen tijd voor warmteoverdracht tussen twee slagen. Dan word het een heel eind adiabatisch en gaat een heel groot deel van de energie op aan de beweging, en niet aan opwarming van het blok. Tijdens de compressie warmt de lucht op, maar tijdens de expansie koelt die weer net zo ver af (in theorie)

In principe heb je op die manier een heel licht vliegwiel... Is niks anders dan opslag van energie.

Maargoed, zou het zelf eens moeten zien, maar om daar dan maar een EXC voor aan te schaffen vind ik ook weer zo wat ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: tips voor EXC carterontluchting gevraagd.
« Reactie #20 Gepost op: 18-10-2007, 18:41 »
Mja, en om hem nu speciaal daarvoor uit elkaar te gaan halen vind ik eigenlijk ook al te ver gaan :-)

eerst maar eens rijden.. dan komt de rest vanzelf  :-\

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: tips voor EXC carterontluchting gevraagd.
« Reactie #21 Gepost op: 18-10-2007, 19:08 »
Misschien een ideetje, een luchtveer onder je motor.  :P