Hallo ARM`ers,
Eerder was ik al erg blij met de collectieve kennis van de leden op dit forum, dus vandaar dat ik hier graag mijn vraag wil stellen.
Ik rijd op een F650GS Dakar uit 2002. Volgens BMW is het maximaal toelaatbaar totaal rijgewicht van deze motor 380 kg.
Afgelopen zomer ben ik ermee op vakantie gegaan, toen moesten er veel spullen mee. Een grove schets van toen:
Motor: 200 kg
Ik in vol ornaat: 85 kg
Bagage incl. koffers: niet meer dan 95 kg
In ieder geval, op de foto`s van vertrek die mijn vader nam, merkte ik op dat de achterbrug bijna horizontaal stond toen ik met deze bepakte motor weg reed. De voorveerspanning stond toen al op zijn uiterste stand van '40 klikken'. De motor voelde simpelweg aan als overbeladen (ondanks dat er geen overschrijding was van het maximaal toelaatbaar gewicht).
In de toekomst zal ik vaker met een goed beladen Dakar op pad gaan, waaronder met duo én baggage.
Het is niet zo dat ik een manier probeer te vinden om het maximaal toelaatbaar rijwicht te vergroten of dat ik denk met een aanpassing aan de schokdemper een motor te krijgen die beladen net zo goed stuurt als onbeladen.
Maar wat ik mij wel afvroeg: stel nou dat ik de achterdemper vervang voor een aftermarket veer van Hyperpro of WP.... Zou ik daar in bovengenoemde situatie profijt van hebben, of heeft zo`n aanpassing enkel nut voor wanneer je in het terrein rijdt?