Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Belastbaarheid schokdempers F650GS Dakar  (gelezen 3628 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 55
Belastbaarheid schokdempers F650GS Dakar
« Gepost op: 29-10-2007, 01:50 »
Hallo ARM`ers,

Eerder was ik al erg blij met de collectieve kennis van de leden op dit forum, dus vandaar dat ik hier graag mijn vraag wil stellen.

Ik rijd op een F650GS Dakar uit 2002. Volgens BMW is het maximaal toelaatbaar totaal rijgewicht van deze motor 380 kg.

Afgelopen zomer ben ik ermee op vakantie gegaan, toen moesten er veel spullen mee. Een grove schets van toen:

Motor: 200 kg
Ik in vol ornaat: 85 kg
Bagage incl. koffers: niet meer dan 95 kg

In ieder geval, op de foto`s van vertrek die mijn vader nam, merkte ik op dat de achterbrug bijna horizontaal stond toen ik met deze bepakte motor weg reed. De voorveerspanning stond toen al op zijn uiterste stand van '40 klikken'. De motor voelde simpelweg aan als overbeladen (ondanks dat er geen overschrijding was van het maximaal toelaatbaar gewicht).

In de toekomst zal ik vaker met een goed beladen Dakar op pad gaan, waaronder met duo én baggage.

Het is niet zo dat ik een manier probeer te vinden om het maximaal toelaatbaar rijwicht te vergroten of dat ik denk met een aanpassing aan de schokdemper een motor te krijgen die beladen net zo goed stuurt als onbeladen.

Maar wat ik mij wel afvroeg: stel nou dat ik de achterdemper vervang voor een aftermarket veer van Hyperpro of WP.... Zou ik daar in bovengenoemde situatie profijt van hebben, of heeft zo`n aanpassing enkel nut voor wanneer je in het terrein rijdt?


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 55
Re: Belastbaarheid schokdempers F650GS Dakar
« Reactie #1 Gepost op: 29-10-2007, 01:53 »

Dit is die foto van de beladen F650GS..... let op de hoek van de achterbrug....

ten opzichte van de 'normale' / onbelaste hoek van de achterbrug:



Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Belastbaarheid schokdempers F650GS Dakar
« Reactie #2 Gepost op: 29-10-2007, 07:35 »
Dit is zeker niet goed, je voorvork staat onderuit als bij een chopper.... Rijdt dan ook waarschijnlijk zo (= niet)

Voorspanning is hiervoor bedoeld, je zoekt dus in de goeie hoek. Als die op max staat, is de veer gewoon te slap. Ik zou ff info inwinnen bij een serieuze veerboer, want hier ga je zo geen lol aan beleven. Vertel dan zeker ook dat je het terein in gaat en dat je makkelijk de afstelling moet kunnen veranderen. (Er zijn veren die je eerst moet uitbouwen om de voorspanning aan te passen, dat wil je niet)
Verder is 95 kg bagage + rek wel een vracht... oef. Los van je vering is dit ook een partij dood gewicht van achteren waar-ie log en instabiel van wordt. Daar kunnen we ook nog wel een boompje over opzetten.

Een goeie veer wordt afgestemd op de verwachte belasting en het soort gebruik. 't Blijft een compromis als je heel verschillende dingen wil doen zoals jij maar het moet echt stukken beter kunnen. En het is heel erg bepalend voor je lol op de motor. Zeker als je nog een tijd met je GS wil doen is het de investering waard.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: Belastbaarheid schokdempers F650GS Dakar
« Reactie #3 Gepost op: 29-10-2007, 08:49 »
Bij een F 650 GS vinden wij als je met standaard veren rijdt met bagage dat deze al snel wegliggings problemen krijg. >:(
Doe voor en achterveer aanpassen. Wordt het al een stuk beter.
Hyperpro gaf Margrieta een goede veer voor niet te veel geld!
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Belastbaarheid schokdempers F650GS Dakar
« Reactie #4 Gepost op: 29-10-2007, 09:01 »
  :stupid:  met mijn voorgangers.

Door extra veervoorspanning of een strakkere veer te gebruiken kun je ervoor zorgen dat je fiets horizontaler blijft. Hyperpro (maar ook WP en Technoflex om maar wat te noemen) helpen je graag.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 55
Re: Belastbaarheid schokdempers F650GS Dakar
« Reactie #5 Gepost op: 29-10-2007, 10:10 »
Bedankt voor de reply!

Wat betreft de manier waarop ik de kleine Dakar inzet:

- Mono -> 4/7e deel
- Duo/bagage 2/7e deel
- Terrein 1/7e deel

Daarbij moet ik bovenal zeggen, ik rij tijdens motorvakanties over onverharde of moeilijker begaanbare wegen. Maar dus wel bestaande wegen/paden.
Ik doe niets wat ook maar lijkt op enduro.

Voor de F650GS Dakar zijn er diverse vervangingssets voor achter 2e hands beschikbaar.... klaart dat al de klus?

Maar die stelknop die standaard op de Dakar zit.....die is toch voor de voorveerspanning


Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Belastbaarheid schokdempers F650GS Dakar
« Reactie #6 Gepost op: 29-10-2007, 10:40 »
Die stelknop is inderdaad voor de veervoorspanning (als je die grote kunststof draaiknop boven het voortandwiel bedoelt). Werkt hydraulisch.

Als ik lees hoe je je motor gebruikt zoek je een compromis. Solo offroad vraagt nou eenmaal om een andere veer dan met duo of flink wat bagage.

Wat er tweedehands te koop wordt aangeboden KAN goed zijn, maar je weet nooit of de veer die erop zit voor jou de meest geschikte is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Belastbaarheid schokdempers F650GS Dakar
« Reactie #7 Gepost op: 29-10-2007, 12:56 »
ff naar Pijnacker meneer Jan Droog die heeft wel verstand van veren.(meestal wel crosser en enduro maar hij reviseert als enigst zo'n beetje de orginele GS 4v schokbrekers.
Hyperpro doet ook goed (zitten bij eronder.)

Maar das een stukje verder weg van je huis dan Pijnacker

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 55
Re: Belastbaarheid schokdempers F650GS Dakar
« Reactie #8 Gepost op: 30-10-2007, 19:28 »
Allen bedankt voor de tips!

@Max, jepz, die knop bedoelde ik.

Dus als ik het verhaal goed begrepen heb: mijn huidige schokbrekers voldoen ruim aan mijn eisen voor het terrein. Ofwel, de minimaal instelbare voorveerspanning hoeft niets aan te wijzigen. Daarintegen moet de maximaal instelbare voorveerspanning hoger liggen dan de huidige schokbrekers, ter verbetering wanneer ik met duo/bepakt rijd.

Ik heb gekeken op de sites van Hyperpro en WP.... beiden hebben vervangend spul. Maar ze zijn dus in staat een veer voor iedere klant met bepaalde wensen apart af te leveren? Ik was in de veronderstelling dat er voor per type motorfiets gewoon een vervangingsset was, die allen gelijk zijn (en 2e hands verkrijgbaar).

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Belastbaarheid schokdempers F650GS Dakar
« Reactie #9 Gepost op: 30-10-2007, 20:04 »
Probleem/uitdaging is eigenlijk dat je het verschil in belasting van de veer nooit helemaal op kunt vangen door de voorspanning op te schroeven. ga mar na. Het verandert aan de veerkonstante namelijk helemaal niks, het enige dat je doet is de inzakking van de veer kompenseren waardoor je weer in het werkbare gebied van de schokdemper komt, dat de rijhoogte weer klopt (ergo, je voorkomt dat de fiets achterover zakt). rij je met 50 kg extra door een gat of greppel dan veert de achterzijde nog steeds verder in dan je zou willen.

Het is dus niet eenvoudig een veer te vinden die bij solo gebruik niet te stug is, maar bij volle bepakking ook niet te ver doorzakt. Een progessief gewonden veer levert in ieder geval een hardere veerkarakteristiek wanneer de veer zwaarder belast wordt. Dat scheelt al iets.

Een veringsspecialist als Hyperpro kan jouw standaard schokbreker testen of deze verder te gebruiken is met een op jou afgestemde veer (vaak wel).

Succes!