Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: voorvering vraagje..  (gelezen 3176 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: voorvering vraagje..
« Reactie #15 Gepost op: 08-11-2007, 16:12 »
Lucht is beter samendrukbaar dan olie, pas als het heel erg is samengedrukt door invering stopt het met 'indrukbaar' zijn. Resultaat is dat het laatste beetje van de veerweg moeilijker inveert. Dit is dus ook een soort van progressieve vering.

Door de luchtkamer te verkleinen door meer olie in je voorvorken te stoppen zorg je dat je voorvering stugger wordt en sneller progressiever wordt.

Dit is wat ik van de theorie heb begrepen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 821
Re: voorvering vraagje..
« Reactie #16 Gepost op: 08-11-2007, 16:26 »
Vloeistof is in het geheel niet samen persbaar.
bij het samendrukken van de lucht word druk opgebouwd.
Grz,
Peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: voorvering vraagje..
« Reactie #17 Gepost op: 08-11-2007, 17:44 »
Interessante discussie maar kan iemand mij uitleggen wat de invloed van de groote van de luchtkamer is op de demping ?

Geen ! de luchtkamer heeft alleen invloed op de vering, niet op de demping.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: voorvering vraagje..
« Reactie #18 Gepost op: 08-11-2007, 23:37 »
Grof gezegd:
Olie is voor demping, veer is voor vering, en luchtkamer is voor progressiviteit.

Luchtkamer kun je wat ondersteunen met een progressieve veer die in het eerste stuk veerweg even stug is als een normale veer, maar naarmate die meer inveert stugger wordt en zo doorslaan helpt voorkomen.

Dikkere olie kan ik niet echt aanbevelen, geeft slecht contact met de ondergrond. (of je stuur slaat erg wanneer je een hobbel op rijdt doordat de demping gene slerrere invering toelaat, of je voorwiel hangt nog in de lucht wanneer je er af rijdt zeg maar omdat de vork niet snel genoeg kan uitveren) Voor de voorvork van een DR 650 wordt SAE 10 voorgeschreven, en mijn ervaring is dat dat best aardig goed klopt. Je zou iets dikker kunnen proberen...