Leker is dat, 18 keer meer kans te verongelukken dan in een auto.
Volgens mij is die kans voor alle verkeersdeelnemer even groot. Namelijk 50 %.
Ok, ff het zeikertje uithangen hoor:
er staat dat de
kans op dodelijk letsel voor een motorrijder 18x zo groot is als voor een autorijder. Er staat dus
NIET dat de kans een ongeluk 18x zo groot is! Maakt nogal een verschil in de interpretatie van dit onderzoek. Dat betekent dus dat als je twee vergelijkbare ongevallen hebt waarvan 1 met een auto en 1 met een motor, dat de motorrijder meer kans loopt te overlijden dan de chaffeur van de auto. Goh, wat een verrassing...
De kans is zeker niet voor alle verkeersdeelnemers hetzelfde. Die wordt bepaald door externe omstandigheden (weer, drukte, wegdek, soort weg, tijdstip, etc.) en door het rijgedrag van de chaffeur (snelheid, anticiperen, angst, hoeveelheid drank, ...)
De conclusie vind ik persoonlijk nogal voor de hand liggend: logisch dat de impact van een ongeval (en dus de kans op dodelijk letsel) op een motorrijder veel groter dan voor een autorijder. De vraag is zelfs of je ongelukken met motoren en autos met elkaar mag vergelijken, want volgens mij rijden motorrijders heel anders dan autorijders: de situatie is dus nooit vergelijkbaar.
Doel van het onderzoek is volgens mij alleen maar om aan te tonen dat de Europese verkeersdoelstelling niet gehaald worden, en dat er een groep verkeersdeelnemers is waar nog wat te winnen valt. Ik vraag mij altijd af wat de onderzoekers er zelf bij te winnen hebben om dit onderzoek te publiceren...
Zo, klaar met zeiken