Met vering is het "horses for courses" of tewel, geschiktheid van vering (cq de afstelling ervan) is afhankelijk van wat je ermee gaat doen.
Luchtvering is voor het rijden van motocross parcours (met heel veel knippen per 100 meter) minder geschikt, de unit warmt zich dan snel op en wordt daardoor springerig. Voor het rijden van een rally zoals Heroes Legend, Alto turia, Tuareg etc ligt dat heel anders. De luchtvering is excellent in het opvangen van harde klappen, biedt de rijder buitengewoon veel comfort en zorgt voor veel grip. Onderschat het comfort aspect niet, wanneer je 12 uur per dag (en dat twee weken lang) op je motor moet staan, begint dat zwaar mee te tellen. Omdat luchtvering veel beter aanspreekt op kleine hobbeltjes (unit is prakltisch wrijvingsllos itt hydraulische schokbreker) is er ook sprake van beduidend betere tractie (grip).
Ondanks dat de Wilbers schokbreker op onze G650X fietsen in de HL gewoon goed functioneerden, gaven Pierre en Harrie (de nr 1) na enkele dagen toch de voorkeur aan de originele luchtschokbreker vanwege bovengenoemde argumenten.
Pierre was in 2007 al overtuigd geraakt van de luchtvering toen hij op onze HP2 enduro aan de HL meedeed en derde werd.
Momenteel werken we al weer aan de fietsen voor de Heroes Legend 2009. Dat wordt waarschijnlijk de F 800 GS, we onderzoeken of het mogelijk is daar ook luchtvering op te zetten.