Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Erop of eronder?  (gelezen 1344 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Erop of eronder?
« Gepost op: 26-04-2008, 12:00 »
De uitlaat dan.

Het is tegenwoordig standaard offroad techniek om een uiltaat bovenlangs te leggen. Dat is ooit uit de motorcross overgewaaid en lijkt logisch. De vraag is of dit voor een allroad (let op: niet enduro/offroad) wel de meest ideale plek is.
De uitlaat wordt heet en die warmte wordt bovenlangs minder makkelijk afgevoerd en warmt meer onderdelen van de motorfiets op.
Bij minder snel en langre rijden escaleert dit uiteraard en helemaal als je langer, langzamer rijdt in een warmer land...

Ik vraag mij af wat nu eigenlijk een groter (betrouwbaarheids)probleem/-voordeel is; minder grondspeling en een kwetsbaarder plek versus VEEL betere luchtcirculatie dus -warmteafvoer en een carterbescherming door de uitlaat.
Stel je rijdt op een steen een gat in de uitlaat; dan sta je zelfs met een 2-takt nog steeds niet stil.

Is dit (weer) zo'n 'functionele' eis welke uit competitie overgenomen is en blijft of???

Petrus


Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Erop of eronder?
« Reactie #1 Gepost op: 26-04-2008, 16:46 »
Wanneer je je allroad geregeld offroad gebruik lijkt me de uitlaat onderlangs toch niet de handigste keuze. Een richel of een boomstronk en je uitlaat is kapot.Dan heb je liever een deuk in een stevige carterplaat. Ik vind persoonlijk dat ze dat bij de BMW F800GS netjes hebben opgelost, de uitlaat zit onderlangs/naast het blok. Redelijk laag dus geen warme knieholte, maar beter bescherm dan wanneer deze echt onder het blok zou lopen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: Erop of eronder?
« Reactie #2 Gepost op: 26-04-2008, 19:17 »
Wanneer je je allroad geregeld offroad gebruik lijkt me de uitlaat onderlangs toch niet de handigste keuze. Een richel of een boomstronk en je uitlaat is kapot.

Hoe meer je ofroad rijdt hoe meer terrein functionaliteitseisen stelt ja.

Overigens is een uitlaat en helemaal een uitlaatbocht niet zomaar 'kapot'. Al eens serieus daarop gelet? Waar de enduro 2-takten hun expansiepot hebben zitten bijvoorbeeld?

Het viel mij op dat eind jaren zestig de uitlaat omhoog verhuisde vooral als marketing kenmerk voor een 'dirt'  imago.
Tot 10 jaar later kwam een enkel serieus terreinding nog steeds met een lage uitlaat uit: de Bultaco Frontera, de Triumph Adveture en Fantix TX182 zijn slechts voorbeelden.

De BMW-oplossing is een logische: de pijp laag doch beschermd buitenom. Dat is bij niet alle modellen mogelijk en bij 2-takten ???

petrus
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Erop of eronder?
« Reactie #3 Gepost op: 26-04-2008, 19:49 »
Ik zou die uitstekende bochten toch omwikkelen met een stukje glasvezelband o.i.d.

Dan heb je minder warmteontwikkeling ivm smeltende bagage. Daarbij smelten er ook minder snel gaten in je broek en laarzen. De X650 en de GasGas zijn beiden prima gatenbranders, heb ik gemerkt.

http://www.clubvictory.be/version_nl/pot_lamotte.htm

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: Erop of eronder?
« Reactie #4 Gepost op: 26-04-2008, 20:11 »
. De X650 en de GasGas zijn beiden prima gatenbranders, heb ik gemerkt.

...en wil je die pijpen dan onder/langs je tank of carburatie of luchtfilter of?

Wat is nu eigenlijk een groter probleem op een verre reis over hooguit slechte paden?

Met isoleren van de voorbochten moet je trouwens een beetje oppassen omdat je daarmee een fors hetere demper krijgt. Het kan ook alleen betrouwbaar met echt hittebsteindig materiaal. 'Vroegah'  toen lucht nog schoon en sex nog vies was kon dit met asbest-band.

petrus