Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Aardgas thuis tanken in jouw auto, uit jouw eigen gasleiding?  (gelezen 4960 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
http://www.teesingsystems.nl/fuelmaker.php

Dit klinkt te mooi om waar te zijn. Zou de overheid dit zomaar gedogen?

Hoe snel zou je zo'n installatie, 1 x in auto en 1 x aan de muur, terugverdiend hebben?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 487
Re: Aardgas thuis tanken in jouw auto, uit jouw eigen gasleiding?
« Reactie #1 Gepost op: 17-06-2008, 20:30 »
op mijn werk heben we zo thuis tank hangen voor een huur auto
het vullen duurt erg lang
auto heeft  minder vermogen
rijberijk is ook niet erg veel
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Aardgas thuis tanken in jouw auto, uit jouw eigen gasleiding?
« Reactie #2 Gepost op: 17-06-2008, 23:09 »
Let wel.. het gaat dus om CNG (compressed aardgas, Methaan  dus). Je moet dus een CNG afgestelde auto hebben en das niet echt 100% gelijk aan LPG (=ongeveer Propaan) of benzine. (LPG en benzine liggen zo dicht bij elkaar dat het vrij gemakkelijk is een motor te maken die goed loopt op allebei zonder speciale aanpassingen.

bij CNG is het gas compressed, (maar niet vloeibaar zoals bij LPG, ) met een druk van ron de 200 bar. Een kubike meter aard gas wordt dus samengedrukt naar ongeveer 50  liter. Ter vergelijking is 1 kubike meter LPG in gasvorm ongeveer 38 liter LPG vloeibaar.

EDIT: (dat hierboven sloeg nergens op!!)

compressie factor voor CNG: 200 x
compressie gactor LPG: 500x  (1Liter LPG levert ongeveer 500 liter gas op)

dus de gastank wordt 2,5 keer zo groot om dezelfde hoeveelheid gas te bevatten!

ECHTER: De verbrandingswarmte van een kubike meter LPG(gas) nog eens 3x zo hoog als een kubike meter aardgas. Dus van aardgas heb je ongeveer 3x zo veel nodig vergeleken bij LPG(vloeibaar), om dezelfde afstand af te leggen.

dus ipv een 50 liter LPG tank heb je dan een 200 liter aardagstank: neem iig een stationwagon!  ;D


2,5 keer voor het verschil in compressie en nog eens 3x voor het verschil in verbrandingswarmte => 7,5x zo grote tank nodig.

correctie: Dus  ipv een 50 liter LPG tank krijg je een 375 liter CNG tank voor dezelfde actieradius.  neem iig een stationwagon!  ;D

en dan heb je nog een speciale inbouw/motor nodig, en waarschijnlijk minder vermogen.

Offline member

  • Africa Twin & VW Buggy 2.0L
  • *****
  • Berichten: 540
Re: Aardgas thuis tanken in jouw auto, uit jouw eigen gasleiding?
« Reactie #3 Gepost op: 20-06-2008, 21:14 »
Jammer dat er geen prijzen bij staan. Maar als ik zo naar de plaatjes vd zafira en de combo kijk dan is de inbouw een stuk complexer dan een lpg instalatie en zal dus ook wel een stuk meer kosten.

Terug verdienen zal dus wel ff duren. Misschien is ombouwen naar een electrische aandrijving intressanter... Of de fiets...  of nog beter de motorfiets   ;)
ik ben voorlopig nog maar even een af(ge)vallige.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Aardgas thuis tanken in jouw auto, uit jouw eigen gasleiding?
« Reactie #4 Gepost op: 21-06-2008, 12:12 »
(OEPS... ik zie dat ik hierboven een fout heb gemaakt => edit (1 m3 gas (1000liter) is bij 200 bar slechts 5 liter!!)   Echt goedkoop is het ook nog niet eens:

1 M3 gas kost (exclusief vastrechten) ongeveer 35 cent.

compressie bij factor 300 zit je ongeveer gelijk aan LPG (molair colume) maar dan is het verbruik nog altijd ongeveer 3x zo veel als LPG.
dus met 1M3 gas heb je ongeveer net zo veel als 1 liter LPG !!!!!! (net iets beter, ...) 

dus ongeveer als je het zou vergelijken is het ongeveer 10 ct per 'gecompresserde liter' tegen 60 ct per liter voor LPG. echter verbuik 3x zo hoog =>>  30ct versus 60 ct.

ok, goedkoepr, maar de terugverdientijd en het ongemak wegen niet snel op.

Zou je echter Aardgas naar 1000 bar compresseren (of tot voeibaar!) en dan een speciale motor ervoor maken (mini turbine) dan wordt het zeker wel interessant!