Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: invoeren nederlandse motor in België  (gelezen 4564 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 98
invoeren nederlandse motor in België
« Gepost op: 21-09-2008, 15:30 »
Iemand hier een idee welk de te volgen procedure is om een tweedehands motor vanuit Ndl in België in te voeren is? Bepaalde taxen waar ik rekening moet mee houden? Is het dezelfde procedure als om een duitse motor in België in te voeren of tochrt anders met andere documenten? Thanks voor de input.
Groeten,

Mark

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: invoeren nederlandse motor in België
« Reactie #1 Gepost op: 21-09-2008, 19:57 »
D'r staat veel op www.rdw.nl o.a. dat vanaf een bepaald bouwjaar (ik dacht ergens in 2004) nog recht op BPM teruggaaf is.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: invoeren nederlandse motor in België
« Reactie #2 Gepost op: 22-09-2008, 10:49 »
Maakt volgens mij niets uit: Als een voertuig toegelaten is in een europese Unie, is-ie dat in NL ook, of dat nou uit Belgie of uit Duitsland komt maakt niet uit.

Wat wel handig kan zijn, is om een Certificate of Conformity te regelen. Dat is zo'n document waarop staat dat-ie in Europa toegelaten is. 

Bel ff met de RDW voor de zekerheid...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 44
Re: invoeren nederlandse motor in België
« Reactie #3 Gepost op: 02-10-2008, 08:49 »
Het invoeren in België stelt niets voor, kost volgens mij zelfs minder dan  1 euro.... 2 jaar terug toch. Dacht rond de 65 cent.
Hiervoor moet je naar een douane kantoor met het uitschrijvingsbewijs van je motor (het nederlandse dus). Neem gewoon alle papieren die je hebt met je mee, houd je voor de domme en heb geduld.... In theorie kunnen zij vragen om de motor te bekijken, maar dit gebeurt zelden of nooit.
Dan moet je nog je motor inschrijven, daarvoor heb je een gelijkvormigheids certificaat voor nodig. Indien je dit niet hebt, zul je dit bij de importeur moeten opvragen. Na de inschrijving moet je de wegenbelasting betalen en dit gaat in van de dag van inschrijving. Als de motor jonger is dan ? jaar (weet ik niet meer juist) dacht ik dat je geen BIV meer moet betalen (Belasting op de Inverkeerstelling  )
Ik heb 2 jaar terug een oude africa twin ingevoerd en heb toen de gehele procedure om de motor in te voeren terug gevonden op de website van honda belgië . Toen moest je ook nog fiscale zegels gaan halen, en bleek dat die niet meer de verkrijgen waren... effe bellen met de dienst inschrijvingen, en toen bleek dat je 5€ in de briefomslag moest steken ... ;D
Of even een vriendelijke dealer van jou aangekochte merk even aanspreken, die weten gewoonlijk ook wel hoe het moet.
Veel succes !