Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Amsterdam -Dakar Challenge  (gelezen 1389 keer)

Offline member

  • starter
  • Berichten: 1
Amsterdam -Dakar Challenge
« Gepost op: 31-12-2008, 16:20 »
hallo allemaal,

Wij (3 studenten) doen 14 februari 2009 mee met de Amsterdam -Dakar Challenge met een Suzuki DR 650RS en Nissan Patrol. Ik kon op deze forum nog niks vinden hierover, dus daarom dit berichtje.

CHALLENGE

De Challenge is een rally waaraan iedereen kan deelnemen en waarmee met ‘barrels’ wordt gereden. Het maakt dus niet uit hoe oud of jong je bent, wat je in het dagelijks leven doet, of hoe arm of rijk je bent. Als je de rally maar deelneemt met een voertuig met een waarde van maximaal 500 euro. Deze voertuigen worden op de eindstreep geveild en de opbrengt gaat naar een gekozen goed doel.

Met onze auto en motor worden ongeveer 7000 kilometer van Amsterdam naar Dakar in Senegal gereden. Naast de ‘gewone’ route is het ook mogelijke om de FULL EXTREME route te rijden. Voorwaarde is wel dat de auto 4x4 aangedreven is en voldoet aan bepaalde, door de organisatie gekozen, eisen. Onze auto en motor mogen beiden deze route berijden, wat we natuurlijk ook gaan doen. Wij kunnen de EXTREME route pakken in Marokko en Mauritanie.

Het doel is niet, zoals bij andere rally’s, om zo snel mogelijk te finishen, maar om zo veel mogelijk geld op te halen voor een gekozen goed doel. Eenmaal aangekomen in Lac Rose reizen wij zo'n 2000 km door naar buurland Mali om daar de voertuigen te veilen. De opbrengst hiervan schenken wij volledig aan Oxfam Novib dat o.a. een klaslokaal in Senegal bouwt.

De reis zelf en de mogelijke tegenslagen moeten zelfstandig worden opgelost. Dat maakt deze challenge avontuurlijk, spannend en anders als normaal. Uiteraard zit hier een organisatie achter die al 5 jaar alles in de gaten houdt en hulp biedt bij bijv. grensovergangen. In totaal is er al voor meer dan €3.000.000 aan sponsorgeld binnen gehaald.

VOERTUIGEN
suzuki dr 650 van 1990
De Suzuki is helemaal standaard, maar we nemen een paar half -cross banden mee. (90-90 '21, 130-80 '17)
Ik heb niet veel ervaring in enduro reizen, dus alle tips en aanwijzingen zijn welkom.
Wij hebben alle 3 rijbewijs en kunnen elkaar aflossen.

De Patrol krijgt een dakinperial om op te slapen en voor de rest neemt het veel reserve onderdelen mee voor motor en auto.

VRAGEN
- heeft iemand ervaring met wheel seal?
een bedrijf wilt voor mij de cross banden lekvrij maken met wheel seal, maar dan wordt het of 1 paar met wheelseal of 1 paar met een aantal binnenbanden. wat zou de beste oplossing zijn?

reacties zijn welkom

voor meer info en foto's:
www.dewoestijnridders.nl


Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Amsterdam -Dakar Challenge
« Reactie #1 Gepost op: 31-12-2008, 16:31 »
Hoi,

Ik heb wel vaker iets gelezen over deze tocht. Leuk avontuur!

Maar hoef geen rommel in mn motorbanden. Ik plak!

Maar da's heel persoonlijk hoor.. Veel suc6 met jullie plan!
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 375
Re: Amsterdam -Dakar Challenge
« Reactie #2 Gepost op: 31-12-2008, 17:12 »
Hallo, lotgenoten ;)

Ik heb deze rit febr. 2007 gedaan ook op de brommert, een Honda Dominator. (Team 1600/ 2006)
Ik had geen apparte banden voor deze rit, ik heb het gedaan op Heidenau All-road banden.
Heb ook niet lek gereden, de bandenfee was me goed gezint denk ik. :D
Rijdt er 1 van jullie op de motor of wisselen jullie af?

Misschien een paar tips voor tijdens de rit:
* Rij zoveel mogelijk je "rit / route" met de dingen die jullie willen zien.
* Geniet van de omgeving / de mensen die je onderweg tegenkomt.
* Zorg dat je , je dingen die je wilde doen gedaan hebt voor je bij de grens van Senegal bent, ( voor mij was de lol er af met de douanebegeleiding)

Wat lekker maak plaatjes.



Ik vond de Zebrabar in st'Louise helemaal geweldig, daar had ik nog wel 3wkn willen blijven mooier als Lac Rose.

Suc6 met jullie tocht,

SP goes Dakar waar blijf je met jou ervaringen :-X (heeft ook op de motor deze rit gedaan)


 
It is better to stuck into the desert than stuck in traffic.