Ik wil toch eens een accu oid op mijn KLX frutselen zodat m'n achterlampje en koplamp aanblijven als de motor afslaat en ik de GPS eventueel normaal op boordspanning kan draaien.
Gewoon een loodaccu-tje erop knopen haalt weinig uit; de spanningsregelaar levert amper 12V af; daarmee kun je zo'n ding niet laden. NiMH/NiCd is helemaal een lastige chemie om goed te doen.
Li-ion en aanverwanten (zoals lithium-polymeer en die lithiumnanofosfaat cellen) vind ik wel geschikt, maar dat spul op je boordnet knopen gaat niet zomaar goed.
Ik heb dus al eerder een poging gedaan met een klein LiPo accutje van enkele tientallen grammen waar ik een minimale hoeveelheid elektronica aan toegevoegd heb voor het balanceren van de cellen en het laden.
Nouja, dat werkte eigenlijk toch niet helemaal lekker; te simpel.
Maargoed, de wens blijft eigenlijk.
Ik zit er dus aan te denken om het eventueel maar eens goed te doen. Bye-bye spanningsregelaar van de KLX, hallo nieuwe spanningsregelaar met geintegreerd Li-ion batterijmanagement.
Zoiets kan ik op een stuk gaatjesprint in elkaar hobbyen, in een kastje proppen, een berg giethars er overheen keilen, en klaar.
Maar ik kan er ook extra moeite instoppen en er een net printplaatje van maken dat amper warmte produceert en ervoor zorgen dat anderen er ook nog lol van zouden kunnen hebben voor taken varierend van een simpel licht backupbatterijtje voor kickstartbrommers zoals mijn KLX tot vervanging van de hoofdaccu (a-la Gybe) toe. Eventueel behoort zelfs een 12V koplampje op je CR250 tot de mogelijkheden
Is hier mogelijk interesse in?