Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Kaarten  (gelezen 1578 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
Kaarten
« Gepost op: 22-05-2009, 01:05 »
Hallo,

Ik heb nu eindelijk een gpsmap 60cx en ik ben nu wat aan spelen met dat ding om een beetje wegwijs te worden. Nu heb ik een vraagje over kaarten.
http://garmin.na1400.info/ hier heb ik topo kaarten gevonden voor nl en routable kaarten. Via de installer is het me gelukt om de kaarten in mapsource te openen en ze op de gps te zetten. Op het forum lees ik dat je de kaarten ook meteen op de sd kaart kunt zetten omdat dat sneller zou gaan. Hoe doe je dit en welke type kaart heb je hiervoor nodig. Op de site staan ook gmapsupp.img bestanden maar hier heb ik nog niets mee voor elkaar gekregen. Hoe werkt dat?
En is er een mogelijkheid om de gps te backuppen? En de basemap kun je die ergens opslaan of kun je die niet perongeluk verwijderen.


Alvast bedankt,
Justin

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1525
Re: Kaarten
« Reactie #1 Gepost op: 22-05-2009, 06:36 »
Als je het micro-sd-kaartje uit je Garmin haalt en in een kaartlezer stopt en die aan je pc hangt is het vullen van het kaartje veel sneller. De Garmin handelt usb verkeer heel traag af. Mapsource ziet een los kaartje in een reader ook als een mogelijkheid om de gegevens naar toe te schrijven.
Het bestand dat mapsource wegschrijft is het gmapsupp.img bestand. Backuppen is dus heel gemakkelijk, kopieer het gmapsupp.img bestand naar je harddisk en zet het in een folder met een naam die aangeeft welke kaarten in het bestand zitten. Daarna maak je een nieuw kaarten bestand, die overschrijft altijd het bestand op je geheugen kaartje.
Jouw gmapsupp.img bestand dat je hebt gedownload kan je dus gewoon op het kaartje kopiƫren als het kaartje in een kaartlezer zit.
De basemap van een GPS60 kan je volgens mij niet overschrijven. Die zit er in gebakken.

suc6
KTM 990 Adventure S 2006 / Yamaha WR450F 2006 / Beta 125 REV-3

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Kaarten
« Reactie #2 Gepost op: 22-05-2009, 08:07 »
maw:

Je stopt het micro-sd kaartje in de kaartlezer, en hangt de kaartlezer metr usb aan de computer.
Dan start je gewoon Mapsource, en doe je alsof de kaartlezer je gps is.

mapsource ziet de kaartlezer dan ook gewoon als 'gps'.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: Kaarten
« Reactie #3 Gepost op: 22-05-2009, 08:17 »
maw:

Je stopt het micro-sd kaartje in de kaartlezer, en hangt de kaartlezer metr usb aan de computer.
Dan start je gewoon Mapsource, en doe je alsof de kaartlezer je gps is.

mapsource ziet de kaartlezer dan ook gewoon als 'gps'.


Werkt dit ook met een 276/278 geheugenkaart of heb je daar geen kaartlezers voor?
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Kaarten
« Reactie #4 Gepost op: 22-05-2009, 08:23 »
een Garmin geheugenkaart past naar mijn weten idd niet in een standaard kaartlezer. En dat gaat dus niet.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Kaarten
« Reactie #5 Gepost op: 22-05-2009, 09:52 »

Werkt dit ook met een 276/278 geheugenkaart of heb je daar geen kaartlezers voor?

Die bestaan wel, ik kreeg er een bij m'n 196 omdat die zelf geen usb heeft en 128/256 serieel uploaden duurt dan wel erg lang.
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: Kaarten
« Reactie #6 Gepost op: 22-05-2009, 09:59 »
Iemand enig idee waarom de Garmin kaarten maar tot 512mb gaan en of er niet toevallig ergens wel met meer geheugen te krijgen zijn?
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Kaarten
« Reactie #7 Gepost op: 22-05-2009, 10:03 »
ik dacht dat het aantal bitjes om het geheugen te adresseren niet meer dan 512MB toelaat.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
Re: Kaarten
« Reactie #8 Gepost op: 22-05-2009, 22:08 »
Nou bedankt, het is gelukt om de kaartjes op de gps te plaatsen via het geheugen kaartje.
Nog een vraagje, wanneer gebruik je een topo kaart en wanneer bijvoorbeeld een citynavigator kaart en is er nog verschil met routable kaarten. (ik begrijp wel dat je cn gebruikt om van a naar b te navigeren, maar waar gebruik je topo dan voor)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 821
Re: Kaarten
« Reactie #9 Gepost op: 22-05-2009, 22:16 »
Topo wordt gebruikt als "achtergrond" je kunt hier niet op autonavigeren maar wel de juiste zandpaden vinden die niet op de CN staan.
In Mapsource kun je dan onverharde paden vinden, en waypoints aanmaken voor een offroad tripje.
Grz,
Peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: Kaarten
« Reactie #10 Gepost op: 23-05-2009, 08:16 »
Ik gebruik Topo hoofdzakelijk als ik een track rij, zomaar aan het toeren of uit als ik ga zoeken naar onverharde wegen. Die laatste willen nog wel eens stiekem verhard zijn gemaakt.
Je kunt iid niet navigeren op Topo al is het me wel eens een heel eind gelukt. Als je de route laat berekenen in CN en dan uitschakelen en Topo inschakelen. Dit kan bij 276 en 287 in het menu - kaart informatie. Deze manier ondekte ik toevallig maar is ook weer niet handig want op het momet dat hij gaat herberekenen heb en een rechte lijn "niet via de weg".
Er wordt ook gesproken over topo kaarten transparant maken maar hier heb ik geen ervaring mee.
http://www.freewebs.com/kraksontracks/software.htm Hier staan een hele boel tips.
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 39
Re: Kaarten
« Reactie #11 Gepost op: 24-05-2009, 21:46 »
Tranparant maken is alleen nodig als je CN en Topo in 1 scherm wilt zien, waarbij de Topo over CN heen wordt gelegd. Werkt goed.
 
@win