Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM LC4 klepspeling  (gelezen 17328 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM LC4 klepspeling
« Reactie #30 Gepost op: 07-09-2009, 14:01 »
Ik ben wel benieuwd wat dat dan is. Echter, staat er een fout in of gaat het dan om een ander bouwjaar? Niet alle 640 adventure over één kam scheren!

Ik weet zo gauw niet meer welk jaar; ik las een tijdje terug op AdvRider een post incl scan dat ze de koud/warm streepjes in de manual omgewisseld hadden. Dan vul je koud dus teveel olie bij als je dat tot op de letter volgt. Als je je koppie gebruikt zie je dat er gewoon een foutje in de manual staat.
 
Boeit opzich ook allemaal niet zo, feit is dat er in de geschreven text ook wel eens een foutje kan sluipen.
 
In het Peeters WPHB voor de XL was dat 'trap nadat de olie bij het aftappen stopt met druppelen nog een paar keer op de kickstarter om het laatste restje olie ook te verwijderen'. Ja, dat klopt; de laatste olie komt braaf uit de pomp. Hij zuigt alleen geen verse meer aan  :-\ .
 
Nu dus ook zoiets: de timing stond 'verkeerd', en toch liep de Adv als een kogel. En ook Richard waarschuwde me. Toch een teken aan de wand.
 
Dan houden we dus twee opties over:
 
a) De tekening in het WPHB klopt niet.
b) Door het nokkenastandwiel iets verdraaid op de ketting te zetten, en de nokkenas tegenovergesteld verdraaid in het tandwiel stond de timing precies goed.
 
Ik kan het niet meer controleren, want de merktekentjes die ik met watervaste stift op ketting, tandwiel en nokkenas gezet had hebben de incidentele veeg met een doekje niet overleefd. En de foto van de situatie (ik klik altijd wat raak tijdens sleutelwerkzaamheden, kan ik altijd kijken hoe het zat) is ook niet gelukt, want als je met een N82 een foto schiet moet je wachten tot het 'verwerken...' uit beeld is voor je de camera weer uitzet.
 
Wat ik had moeten doen was even tandjes tellen. 10 seconden meer werk, en dan had ik het nog wel geweten.
 
Ik ga er vooralsnog gewoon even vanuit dat het optie b) is. Ik merk het gauw zat als ik van de week de boel weer in elkaar steek en de startknop indruk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: KTM LC4 klepspeling
« Reactie #31 Gepost op: 08-09-2009, 10:11 »
timing stond goed,het wphboek klopt niet(het puntje op het tandwiel staat niet op de goede plaats)
als je volgens de tek afstelt staat de nokkenas veel te laat en loopt het blok alleen hoog stationair
ik had de vorige keer aan andre gevraagd en die zei ook niet op de merktekens te letten
daarna liep hij weer zoals het hoort(ben alleen mijn briefje kwijt waar het opstond)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM LC4 klepspeling
« Reactie #32 Gepost op: 08-09-2009, 13:50 »
Oftewel: eigenlijk moet-ie gewoon simpelweg 1 tandje vroeger tov WPHB?

Je hebt het al wel tig keer uitgelegd over de telefoon, maar de 'text-naar-plaatje'-vertaling lukt niet zo bij mij.

Ik ben benieuwd; vanavond hoop ik wat tijd te hebben om de boel weer in elkaar te zetten. Nouja, in elkaar is wat zwaar: afronden klinkt beter. Slangetjes weer op de plek, verse koelvloeistof, verse olie, etc. Kost overigens alsnog een bak tijd, daar niet van.

Gisteravond wel nog even in een verloren uurtje het koppelingsdeksel+koppeling losgehaald en gecontroleerd aangezien de olie er toch uit was en 'iedereen' zegt: 'het ding maakt herrie, maar als je 'm inknijpt stopt dat'. Dat doet-ie bij mij dus niet, alleen de herrie verandert van toon.

Weinig bijzonders aan de koppeling kunnen vinden op de volgende punten na:

- De koppelingsmoer was, na het verwijderen van de borgclip, met de hand los te draaien. Ik had de luchtsleutel al klaar liggen, maar die was dus niet nodig. Die moer is nu weer braaf met Loctite op 100Nm vastgezet.
- Op de splines van de hoofdas (van koppeling naar bak) zat een zwaar stinkende (als in: binnen 5 minuten rook heel de schuur ernaar) zwarte smurrie. Het luchtje was moeilijk te definieren; een beetje afgelopen hypoid-versnellingsbakolie luchtje met een verbrand tintje erin. Geen idee wat het was. Zal wel een half verbrand montagevet geweest zijn oid. Weggepoetst, en een dun laagje molybdeenvet op de splines gedaan alvorens de koppeling weer te monteren.
- Er zit een tikje radiale speling op de hoofdas, maar het lager achter de koppelingskorf ziet er gewoon goed uit. Zal dus wel zo horen.
- Ik heb wat axiale speling op de hoofdas, met korven gemonteerd. Zal hooguit een halve millimeter zijn. Ik heb nog geen idee of dat zo hoort, maar heel raar lijkt me dat ook niet.

Conclusie: dat koppelingsgeluid is inderdaad normaal, of de ellende zit in het middencarter, en dan doe ik er wel wat aan als het ooit stukloopt. Maar ik moest het gewoon eerst even zelf zien.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1820
Re: KTM LC4 klepspeling
« Reactie #33 Gepost op: 08-09-2009, 13:57 »
als ik ooit mijn brommert in de soep draai weet ik waar ik moet zijn....

volgens mij horen die krengen gewoon te rammelen en rinkelen althans dat hoop ik dan maar.

leuk om te lezen je sleutel verhaal.

frank

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM LC4 klepspeling
« Reactie #34 Gepost op: 08-09-2009, 20:28 »
Tussenresultaat vanuit de schuur met de frisdrankfles vol benzine als 'tank': de motor start probleemloos en reageert goed op gas. Het blok is een stuk stiller dan toen ik de motor kocht.

Post Merge: 08-09-2009, 22:27
En het eindresultaat: het loopt weer geweldig. Het blok trilt een stuk minder dan het eerst deed; ik kan door het hele toerenbereik gewoon de auto achter me zien in plaats van een vage vlek licht. En het trekt in de hoogste versnelling moeiteloos de toerentellernaald tot boven de 7000 toeren. Dan geeft snelheidmeter meer dan 160 aan (17:45 eindoverbrenging).

Lijkt me dat-ie dat niet zou doen als de nokkenas een tandje verkeerd staat.  Oftewel: de tekening in het WPHB klopt.

De koppeling rinkelt nog net zo hard als eerst. Geen last meer gehad van een verschuivend drukpunt, maar dat trad eerst ook alleen maar op na een stuk snelweg.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4387
Re: KTM LC4 klepspeling
« Reactie #35 Gepost op: 10-09-2009, 07:53 »
Zo ken je binnen een paar weken je motor door en door..... Mooi dat het verholpen is/lijkt.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: KTM LC4 klepspeling
« Reactie #36 Gepost op: 10-09-2009, 08:59 »
Vindt altijd knap dat jullie zo,n heel blok eruit halen open trekkenetc.
IK durf dat niet, maar zou ik eiegnlijk wel eens moeten doen met iemand erbij want het is wel handig als je handig bent.

eerste stap is er al, ik heb een hydraulisch liftje gekocht voor nbrommer

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM LC4 klepspeling
« Reactie #37 Gepost op: 10-09-2009, 10:04 »
Zo ken je binnen een paar weken je motor door en door..... Mooi dat het verholpen is/lijkt.

Yup, het ding rijd weer als een trein. Lekker brommertje is dat toch, die Adv.
Wel loopt hij nu iets anders. Het stationairtoerental is een stuk gezakt tot tegen afslaan aan; maar eens kijken welk schroefje dat regelt.

Toen ik het deksel met tuimelaars erin monteerde moest ik de uitlaat-stelschroeven ook 2 slagen terugdraaien om ze spanningsloos te zetten. Blijkbaar zit dat deksel nu toch een paar tiende millimeter dichter op de kop dan eerst. En de timing zal ook wel iets veranderd zijn aangezien het nokkenastandwiel nu 'volgens wphb' op de ketting zit en de nokkenas 'volgens wphb' in het tandwiel.

Vindt altijd knap dat jullie zo,n heel blok eruit halen open trekken etc. IK durf dat niet

Voornamelijk koudwatervrees. Had ik ook last van voordat ik het blok van de KLX onder handen nam.
Maar eigenlijk is zo'n motorblok helemaal niet zo ingewikkeld. Zeker niet als je een fatsoenlijk WPHB hebt waar de valkuilen ook in genoemd zijn. Wel gewoon goed opletten, de tijd nemen, en gestructureerd werken; ik gebruik bergen met doosjes om alle losse meuk die er van zo'n blok af komt tijdelijk op te bergen.

Citaat
, maar zou ik eiegnlijk wel eens moeten doen met iemand erbij want het is wel handig als je handig bent.

Handig zijn is helemaal niet handig, want dat hebben buren, ouders, broertjes, vrienden, etc. ook zo in de gaten  ::)