Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: piepende koppeling  (gelezen 472 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
piepende koppeling
« Gepost op: 12-10-2009, 14:03 »
ik heb nu al enkele keren gemerkt dat mijn koppeling van mijn wr250r gaat piepen en fluiten als het gebied vuil wordt bij het einde van mijn koppelingskabel waar het asje het blok in gaat. de koppelingskabel zit daar aan een hevel + veer en het lijkt erop alsof deze hevel niet helemaal terugschiet als ik mijn koppelingshendel loslaat. ik kan hem dan met mijn vinger nog enkele millimeters verder drukken waarna het piepen stopt.
als ik het gebied schoonmaak en inspuit met WD40 is het gepiep heel even weg, maar er hoeft maar een klein beetje vuil te komen (niet eens blubber) of het piepen begint weer.
ik heb tijdens de brabo al de speling van de kabel losser gedraaid, maar dat helpt ook niet.
 
wat kan dit zijn?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: piepende koppeling
« Reactie #1 Gepost op: 12-10-2009, 14:32 »
Clutch squealing. Google maar eens op die kreet.

Experimenteer eens met het vaker verversen van je olie, bijv. elke 1.000 km.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: piepende koppeling
« Reactie #2 Gepost op: 12-10-2009, 14:47 »
de olie wilde ik al gaan vervangen, eens kijken af dat helpt :) 
Post Merge: [time]ma 12 okt 2009 14:29:07 GMT-1[/time][/color][/size][/color][/size] 
als ik google op clutch squealing wr250r dan vind ik verhalen over dat de ketting gaat piepen als hij droog wordt, en dan vooral bij het voortandwiel (koppeling zit daar precies boven) vanwege het rubber dat op dat tandwiel zit. vanavond maar eens even testen (moet de motor toch nog schoonmaken en de ketting smeren  :-X  ).
 
dat zou wel verklaren waarom hij de 2e dag van de brabo ook pas later tijdens de rit ging piepen: de ketting was weer gesmeerd voor de rit. (busje dan maar meenemen?)
 
olie zit er nu ook al ongeveer 1500km in dus die vervang ik sowiezo

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: piepende koppeling
« Reactie #3 Gepost op: 12-10-2009, 15:40 »
Laat de olie eens op een witte doek vallen in een opvangbak en controleer op bramen en spaanders en vooral op de kleur daarvan.

Als er veel spaanders zijn, check dan eens in het wph of er nog grove filters/zeven zijn die je ook ff zou kunnen schoonblazen...