Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: te rijk lopende TT600R '03  (gelezen 1056 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 241
te rijk lopende TT600R '03
« Gepost op: 26-10-2009, 19:08 »
Beste techneuten,

Een paar dagen terug begon de vlotterkamer van m'n ttr over te lopen. verbaasd me niets dat dat naar verloop van tijd gebeurd, dus de vlotterstand netjes volgens het boekje afgesteld. En dat 2 keer herhaald natuurlijk, dingen gaan zelden de eerste keer goed. Het doet het allemaal weer, maar als ik in vrijloop korte rukjes gas geef dan komt er een blauw-achtige rook uit de uitlaat en het ding sputtert als ik het gas los laat. Dit verschijnsel is nieuw, op  groote hoogte, zoals onlangs in Bolivia etc. Start en loopt het allemaal prima, op het vermogensverlies door ijle lucht na dan.

Da's veel te rijk denk ik dan. Klopt dat? En zo ja, wat heeft het vlotternivo daarmee van doen?

Tot dusver heb ik nooit wat hoeven afstellen behalve het stationair toerental.

Ook op HU en het duitse TTR forum gepost, maar dat heeft de oplossing niet gebracht. Misschien komt de gouden tip hiervandaan?

groet uit Brazilië,
sander
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: te rijk lopende TT600R '03
« Reactie #1 Gepost op: 26-10-2009, 19:35 »
Lijkt me logisch dat er meer benzine in het mengsel zit als het vlotterkamer niveau hoger is. De luchtstroom langs de sproeier hoeft dan de benzine van kleinere diepte aan te zuigen.
 
Blauwe rook is olie, niets met mengsel van doen
Of sputteren arm of rijk is weet ik niet, sorry.
 

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: te rijk lopende TT600R '03
« Reactie #2 Gepost op: 26-10-2009, 21:47 »
Op zich wel logisch dat-ie rijk loopt als de lucht ijl is. Dan kan-ie (zwart) gaan roken en ook sputteren. (in het algemeen, ik = geen TT expert). Dus moet je het mengsel armer stellen met een kleinere sproeier of dichtdraaien als-ie verstelbaar is.
Blauwe rook duidt idd op olieverbruik, maar bij een 1-pitter is de kwaliteit van de olie kritisch. Dus wie weet is het weg als je er betere kwaliteit olie in gooit. Ik zou dat opnieuw bekijken als je mengsel weer goed is, als-ie dan nog blauw rookt is er een olieprobleempje.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 376
Re: te rijk lopende TT600R \'03
« Reactie #3 Gepost op: 26-10-2009, 21:57 »
Als je lange tijd met een overlopende vlotterkamer hebt gereden dan zou het wel eens kunnen dat het teveel aan benzine niet alleen langs het overloopkanaal uit de carburator is gelopen,maar dat bij stilstaande motor ook de benzine langs de inlaatcollecor in de motor is gaan lopen :(  met als gevolg dat de benzine dan afloopt langs de binnenwand van de cilinder (indien er toevallig een inlaatklep open stond) en daarna terecht komt in het oliecarter en zich spijtig genoeg gaat vermengen met de motorolie!
 
Best zou je het oliepijl eens controleren en even ruiken aan de motorolie.... soms kan je de ingelopen en vermengde benzine zo direkt gaan ruiken.
Onmiddelijk je olie vervangen is dan natuurlijk aan de orde om de ondertussen gemaakte schade zo vlug mogelijk te beperken.
 
Heb dit ooit ook eens aan de hand gehad met een yamaha tt350, maar hopelijk heb jij een ander probleempje want als de motor wat te lang op zulke olie heeft gedraaid.... gaat hij naar verloop van tijd niet alleen blauwe rookwolkjes langs uitlaat buiten sturen,maar ook gaan olie verbruiken.

Post Merge: 26-10-2009, 22:30
Heb je eigenlijk aan het vlotterniveau iets veranderd?
 
Normaal gezien kan het vlotterniveau niet vanzelf gaan veranderen, tenzij je met een klein lekje in de vlotter zelf zit, en daardoor zich gaat vullen met benzine en door zijn eigen zwaarder geworden gewicht gaat dieper zakken.
(als je opnieuw de vlotter demonteerd en er mee schud en je hoort er benzine in heen en weer klutsen... zit het fout)
 
Een vlotter kan wel eens blijven hangen of scheef gaan zitten.(soms door slijtage van het scharnierpunt v/d vlotter)
De vlotterpin of vlotterpinzitting kan wel slijtage gaan krijgen en daardoor kan de vlotterkamer ook gaan overlopen.
 
Ik vind het raar dat je het vlotterniveau moest herafstellen ???
Is de vlotterpinzitting niet gaan uitzakken? (is vaak een koperen of plastieken behuizing die tot tegen een aanslag zit)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 241
Re: te rijk lopende TT600R '03
« Reactie #4 Gepost op: 27-10-2009, 03:22 »
hoi Johan,

de vlotterpin en -zitting zijn (behoorlijk) ingesleten wat ik als verklaring zie dat de vlotterhoogte bijgesteld moet worden. iets anders kan ik niet zien/vinden. schoon en geen rare slijtage aan naald etc. maar ik ben dan ook leek wat carbs betreft (voorheen bmw oilhead rijder...). 

na het gestuiter van de afgelopen tijd neem ik aan dat eea net buiten tolerantie gesleten is... eigenlijk waanzinnig dat een carb. 70kkm onderhoudsvrij kan zijn. zoveel kritische delen op een hoop, volgens mij is FI beter....  :P .

anyway, het loopt allemaal weer, hoewel ik gematigd enthousiast ben met de stationairloop, maar het moet er maar mee. fel accelereren en constante snelheid is goed, dus morgen weer verder naar het zuiden en op zoek naar spaken, volgende zorgpuntje. Leuk hoor zo'n TT maar >60kkm word het toch een aflopende zaak :confused: . Lullig want ik zat net bij de buren te vertellen dat mijn japanner het zo goed blijft doen al die tijd. Nooit moeten zeggen natuurlijk, is de goden verzoeken. :)

Iemand nog een goed advies vwb spaken spannen? Als ze allemaal dezelfde toonhoogte hebben, en er zit geen slinger in, is het goed toch?  ::)

het olieverbruik is constant te noemen. uitlaat einde is donkergrijs ipv. zwart voor de operatie in Colombia. de huidige dure bel-ray is overigens absoluut ruk niet zo goed, verouderd een stuk sneller dan de motul 300V volsyntheet (mét dubbele ester!) die ik hiervoor had. Bij mij merk ik de veroudering aan toenemend olieverbruik en hakerig terugschakelen boven 5000km. De motul was na 7500km nog goed. wat je al niet merkt as je op zo'n ding woont....

wederom bedankt voor de adviezen!

groet,
Sander
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: te rijk lopende TT600R '03
« Reactie #5 Gepost op: 27-10-2009, 03:35 »
Ook geen TTR expert maar bij versleten naalden en uitgedroogte o-ring van het vlotterhhuis begon'm'n BIG ook te lekken
Vermoed dat je van je vlotter nivo af had moeten blijfen en dat deze nu verkeerd is.
 
En bij wielen spaken moet je ook opletten op een hoogteslag, dus geen slinger zijwaarts maar omhoog..
Als je het wiel compleet overspaakt draai je eerst alle nippels zo ver op tot het eind van het schroefdraad.
 
daarna geef je steeds een halve draai per nippel tot dat ze goed strak staan.. maak altijd je rondje af!
 
Niet vergeten bij te spannen aangezien spaken rekken in het begin ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 241
Re: te rijk lopende TT600R '03
« Reactie #6 Gepost op: 27-10-2009, 03:43 »
hi zappa,

ik hou de vorm van mijn velg in de gaten en die is (nog) mooi rond op het moment. spaken rekken? dat had ik mijn Excel velg moeten vertellen, daar was ik hard op weg de spaken door de velg de trekken, op 13 plaatsen  barsten in de velg rond de spaakgaten. De huidige DID velg is sterker blijkbaar, want daarmee breken de spaken gewoon  :P

dank voor de tips!

sander