Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Verrassende geluidsmeting!  (gelezen 6221 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 696
Verrassende geluidsmeting!
« Gepost op: 30-09-2010, 08:51 »
Omdat ik toch wel erg benieuwd was hoeveel geluidsoverlast mijn DRZ met mijn “nieuwe” Yoshimura RS2 uitlaatsysteem maakt, ben ik afgelopen dinsdag bij Frank (Noppy) op bezoek geweest. Aangezien hij voor Codegroen geluidsmetingen uitvoert heeft hij een geijkte DB-meter, en ook een aantal DB-killers.
Zie hieronder een voorbeeld ervan:
    
Zo konden we meteen het effect daarvan meten!   
Gemonteerd ziet dat er zo uit:
   
We hebben op twee manieren gemeten:
Volgens KNMV (5000rpm en meten op 50cm achter de uitlaat) Max DB is dan 96.
én nieuwe FIM norm (max rpm en meten op 2 meter). Max DB is dan 112.
 
De resultaten waren eigenlijk heel verrassend!!!
Zonder DB-killer bij 5000 rpm (KNMV) geeft 103.4 DB, veel te veel dus!
Met DB-killer:
      
 
Een enorm verschil dus!
Waarschijnlijk zou ik dan dus met nieuwe demperwol (ik weet niet wanneer de demper voor het laatst opnieuw gevuld is..) binnen de norm vallen!
 
Vervolgens zoals gezegd ook de FIM norm gemeten.
Gasgeven tot de toerenbegrenzer (zonder DB-killer) en de DB meter stond op 111.7 DB!
Dat is wel heel grappig eigenlijk!
Volgens de KNMV  norm dik afgekeurd 103.4 i.p.v. 96 en nu met de FIM norm dus nét binnen de norm!
 
Maargoed de KNMV heeft besloten dat alle motoren in de toerenbegrenzer janken wel wat veel geluidsoverlast geeft en blijft dus bij de 5000rpm meting, en daar zit ook wel wat in..
Nu nog even de FIM norm met DB-killer meten..
Met killer in de uitlaat en weer vol in de toerenbegrenzen die DRZ! De DB-meter gaf slechts 97.1 DB aan!
 
Conclusie: Ik ben overtuigd en ga zo’n DB-killer maken of kopen. Dat m’n DRZ er stiller van zou worden had ik wel verwacht, maar dat het zo veel zou zijn niet!
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. (Albert Einstein)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 493
Re: Verrassende geluidsmeting!
« Reactie #1 Gepost op: 30-09-2010, 09:45 »
hee joost
leuk zo die gegevens.

zou wel willen weten wat het verschil is (zonder dbdawg) met nieuw dempermateriaal, mocht je weer eens langs noppy gaan met een vers gevulde uitlaat..
iig leuk dat je dit post, hier ligt ook nog een dbdawg te wachten op montage :-X
trouwens te koop bij rallyadventureshop

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1454
Re: Verrassende geluidsmeting!
« Reactie #2 Gepost op: 30-09-2010, 17:29 »
Yep, meten is weten ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Verrassende geluidsmeting!
« Reactie #3 Gepost op: 30-09-2010, 17:59 »
De 2 m @ max (112 dB-A) wordt, geheel onterecht, door velen als een nieuwe strengere norm gezien.

Nu blijkt maar weer eens te meer dat dit niet waar is. Deze nieuwe FIM-methode geeft minder onterechte afwijzingen maar tegelijk ook minder onterechte goedkeuringen. Dit alles ten opzichte van een dynamische meting in het veld waarbij één rijder langs rijdt en niet meer dan 94 dB mag maken.

De nieuwe statische meetmethode zorgt dat meer rijders op of net onder de 94 dB norm zitten bij meting langs het parcours.

Wat we ook merkten dat hij direct iets rijker liep bij gasdicht, daardoor minder ploffen (ontploffingen bij zo'n Yosh). Het verschil was dynamisch ook duidelijk merkbaar. De afstand waarbinnen ik hem kon horen aankomen was verdubbeld.

Dat is nou precies waar we dit voor doen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 343
Re: Verrassende geluidsmeting!
« Reactie #4 Gepost op: 30-09-2010, 21:07 »
Koop je een dikke Yosh, maak je er een mietjesdemper van! ;)  Wel een stuk fijner als je brommer wat minder herrie maakt, het was ook wel behoorlijk over de maat. Als ik jou was zou ik wat wol bij Buitenhuis halen. Dat spul is echt geweldig! Er goed omheen dotten en dan met papieren schilderstape strak aanwikkelen en in de koker schuiven. Ben eigenlijk ook wel benieuwd wat dat doet. Succes!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Verrassende geluidsmeting!
« Reactie #5 Gepost op: 30-09-2010, 21:23 »
Je kunt ook de pijp vertikaal zetten en het wol er gewoon 'instorten'. Met stuk regenpijp aanstampen. Geeft een dichtere en dus stillere wol.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 898
Re: Verrassende geluidsmeting!
« Reactie #6 Gepost op: 30-09-2010, 21:25 »
Dus hoe feller aangeduwd hoe stiller?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Verrassende geluidsmeting!
« Reactie #7 Gepost op: 30-09-2010, 21:29 »
Correct. Je kunt ook de stofzuiger van moeders (met nieuwe schone stofzuigerzak ivm recycling van de wol) aansluiten met ductape op je uitlaattussenstuk. Dat zorgt ervoor dat het allemaal nóg wat compacter wordt.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 70
Re: Verrassende geluidsmeting!
« Reactie #8 Gepost op: 30-09-2010, 23:43 »
Leuk en interessant om te lezen! Ben ook al bezig geweest met een extra db-killer, maar heb nog geen passende gevonden. Als ik het zo lees, zou ik het best fijn vinden keer bij Noppy te gassen en te kijken wat voor mij wel werkt ;-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Verrassende geluidsmeting!
« Reactie #9 Gepost op: 01-10-2010, 07:06 »
Je bent van harte welkom!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 70
Re: Verrassende geluidsmeting!
« Reactie #10 Gepost op: 01-10-2010, 09:01 »
Dan maak ik graag een afspraak met je :-) Onder de rook van Utrecht zal vanuit Utrecht niet zover weg zijn ;-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Verrassende geluidsmeting!
« Reactie #11 Gepost op: 01-10-2010, 11:45 »
Dan maak ik graag een afspraak met je :-) Onder de rook van Utrecht zal vanuit Utrecht niet zover weg zijn ;-)

Dat niet, maar dan moet je wel wachten op de juiste windrichting.  :D

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 70
Re: Verrassende geluidsmeting!
« Reactie #12 Gepost op: 01-10-2010, 13:13 »
Dat niet, maar dan moet je wel wachten op de juiste windrichting.  :D
Maar dan ruikt het wrs ook lekker na koffie van de DE-fabriek :)