Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: De exc spanner ontleedt  (gelezen 1215 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
De exc spanner ontleedt
« Gepost op: 07-05-2010, 13:32 »
vanavond mijn NAKS uit elkaar geslepen omdat ik  moest weten hoe dit werkte en hoe ze dat ding in elkaar hebben gekregen.
 Ik ben eruit! En snap ook niet hoe die KTM techNIEci dit hadden bedacht.  Komt nogal precies wat de maten betreft en is in mij ogen niet echt  betrouwbaar, en dat bleek ook wel. Plus het feit dat de gehele spanner op olie druk ingedrukt kan worden als het kogelklepje niet doet waat deze moet doen.
 
 Korte simpele uitleg:
 Er zit een plunjer in met "zuigerveer". Die zuigerveer hoort in één van  de groeven te vallen van de cilinder en blokkeert de plunjer zodat deze  niet meer gemakkelijk terug kan. Geheel wordt door de veer op spanning  gezet en met de olie druk kan deze net een paar mm gecorrigeerd worden  tot het punt dat de ketting weer wat slapper word en de volgende groef  wordt gebruikt. Zuigerveer is rond, dus die zoekt altijd wel een weg als  het moet (bijv bij hoge spanning op het spanblad). Zeker als de groeven  niet helemaal zijn zoals ze behoren te zijn.
 Bij het installeren moet de NAKS op 2mm na , geheel worden ingedrukt. De  zuigerveer komt dan in een bredere groef te liggen en houdt de plunjer  in deze "montagestand". Daarna moet het spanblad, met de hand, naar  achteren worden getrokken zodat de plunjer ingedrukt wordt en de  zuigerveer via een conische rand iets bij elkaar wordt gedrukt en zo  weer gemakkelijk uit kan veren.
 
 Mijn NAKS blokkeerde dus zo nu en dan (of werd geheel ingedrukt door die kogelklep?) en dat was voor mij de reden om er  een handmatige in te zetten. 
 En is dus ook besteld. (zoomfactory.uk)

En wat ik helemaal niet begrijp is waarom de 250F en de 450SX types deze spanner aan de "trekkende" kant van de nokkenasketting hebben geplaatst. Bij de 250F is het een vrij vaak voorkomend probleem dat deze originele spanner niet naar behoren werkt. Dus daarvoor en ook de SX types is een handmatige aanbevelenswaardig. Zelf bijhouden is natuurlijk dan wel een must.

450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: De exc spanner ontleedt
« Reactie #1 Gepost op: 09-05-2010, 12:38 »
Phue-he! heb lang zitten denken wat een NAKS toch zou zijn.... ???
Zelfs Google bood niet het meest waarschijnlkijke antwoord.
Maaaaar, na een leuke avondje BBQ bij Gerben was mijn brein weer in staat een wèl passende verklaring te vinden...
 
Ik hou het er nu op dat het een NokkenAsKettinSpanner is :-)
 
Misschien hebben die costructeurs wel te veel van die leuke avondjes gehad want hun oplossing is wel leuk verzonnen maar lijkt geen sterke oplossing.
Of zou dàt nu juist het bewijs zijn dat dit een martketing wens was en geen technische?
 
Zie het al helemaal voor me dat er bij een design review ook een commerciele jongen zit die in eens roept.
Die spanner kan toch wel gewoon ff vervangen worden door een automatische..... hè?... dat doen ze in de automobiel industrie ook al jaaaaaren. Nooit problemen mee!
 
Designer is even van z'n apropos (want dat is zo vreemd voor een ééncilinder dat hij daar nooit verder over heeft nagedacht).
En hub, in de acton list voor de volgende review staat in eens.
Designer zoekt een automatische spanner!
 
Marketing man denk: moet ik die designers dan alles vertellen.
Constructreur denkt: ik ben genaaid.
Klant denkt: hoe hebben ze dat ooit kunnen bedenken.
Toeleveranciersmarkt: we hebben meer marketing mensen nodig :-)
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: De exc spanner ontleedt
« Reactie #2 Gepost op: 10-05-2010, 01:08 »
Dialect:  naks is ook niet veel aan  :D
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1454
Re: De exc spanner ontleedt
« Reactie #3 Gepost op: 10-05-2010, 19:40 »
Afkortingen van automonteurs die het niet zo hebben met schrijven ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: De exc spanner ontleedt
« Reactie #4 Gepost op: 16-05-2010, 15:06 »
Spanner zit er inmiddels weer in. Kleppendeksel even gelicht om te controleren hoe strak de ketting staat en wat het gevoel aan de spanbout is.
Nu nog afwachten of de ratel wegblijft.
De startratel is in ieder geval niet meer aanwezig.


450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: De exc spanner ontleedt
« Reactie #5 Gepost op: 16-05-2010, 15:11 »
tja ik heb van de husa ook nog zo'n ongemonteerde NAKS liggen voor wie em hebben wil. zelfde probleem.
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: De exc spanner ontleedt
« Reactie #6 Gepost op: 16-05-2010, 22:43 »
tja ik heb van de husa ook nog zo'n ongemonteerde NAKS liggen voor wie em hebben wil. zelfde probleem.
Nou, als je zo aandringt :-)
Ik zou 'm graag op een andere manier willen slopen dan Gassen gedaan heeft.
Nu we weten hou hij er van binnen uit ziet, weten we ook hoe we 'm meten ontleden zodat mischien wel te achterhalen is waarom hij niet werkt.
Ben heeeel benieuwd!
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt