Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM LC4 640 koelsysteem  (gelezen 4694 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
KTM LC4 640 koelsysteem
« Gepost op: 15-05-2010, 09:24 »
Goed, even een verhaaltje vooraf. Afgelopen Marokko-tripje vond de LC4 Adventure het op een piste in het Atlas-gebergte nodig om zijn koelvloeistof uit te spugen. Ik merkte dat het overtemperatuur-lampje aanging terwijl de ventilatoren niet draaiden. De motortemperatuur-sensor zit in de kop, de ventilator-sensor zit in de rechterradiator. Logische verklaring: te weinig koelvloeistof aanwezig.

Bijgevuld met water, maar vrijwel direct kwam er uit de overloop van de radiator weer vloeistof gespoten. Dat bijvullen-truukje een aantal malen herhaald, en zo zonder verdere problemen het hotel gehaald.

Daar heb ik 's avonds de thermostaat verwijderd. Baat 't niet, dan schaad het ook niet in zo'n warm land. Het 'koelvloeistof-spugen'-probleem was daarmee echter niet opgelost; bij een temperatuur van 70-80 graden spoot het eruit. Zonder radiatordop zelfs 40cm de lucht in.

De radiatordop was een nieuwe, vlak voor de reis geplaatst. De zitting heb ik terplekke nog wat schoongemaakt, maar bleef wat viezig. Zou het probleem ook niet mogen wezen, want de dagen ervoor deed de KTM het prima.

Uiteindelijk maar de voorlopige conclusie 'lekke koppakking, maar niet al te lek' getrokken. Beneden de 70-80 graden leek alles normaal, dus een van de ventilatoren hard op de 12V gezet en de reis verder probleemloos over asfalt vervolgd.


Goed, gisteren dus eindelijk eens de moed gevonden om ernaar te kijken. Het eerste wat me opviel was dat de zitting waar de radiatordop op af moet dichten nogal gecorrodeerd was en zo hier en daar beschadigd. Dat moest eerst opgelost worden, dus heb ik een special tool in elkaar gedraaid: de RadiatorDopZittingFrees:

Versie 1:


Met als resultaat:


Dit bleek het 'm overigens toch niet helemaal te zijn, dus naderhand nog een versie 2 gemaakt die de hele binnenkant van de radiator voor z'n rekening neemt en geleid werd door het gat.
Ook zichtbaar is een beschadiging op de zitting; alleen al daardoor zal de dop nooit 100% afdichten.

Goed, dat gedeelte was dus weer schoon en vlak. Radiatordop erop, en eens testen met wat perslucht of het ook dicht is en de dop bij de juiste druk opengaat. Daartoe een vereffeningsslangetje tussen beide radiatoren losgehaald, een kant voorzien van een manometer, de andere kant van persluchttoevoer.



Conclusies na langzaam de luchtdruk opgevoerd te hebben:
- KTM radiatordoppen zijn niet 100% dicht, en dat zit 'm in de constructie. Ze lekken altijd ietsjes, zij het minimaal. Dat betekent dus ook dat je bij een kvs-temperatuur boven de 100 graden (puur water; 60/40 glycol/water kookt bij een iets hogere temperatuur) altijd waterverlies hebt.
- De dop begint af te blazen bij 1.2 bar. Wat lager dan die 1.4 die erop staat, maar ik heb dan ook een (opzich maar minimale) hoeveelheid materiaal weggehaald.

Ziet er goed uit.

Test nummer 2: een stukje binnenband onder de radiatordop zodat het 100% dicht is. Perslucht erop, de druk blijft in het koelsysteem. Zakt weliswaar heel langzaam terug, maar de aansluitingen van de manometer en persluchtpistool zijn ook niet 100% dicht.

Test nummer 3: het koelsysteem had pas problemen bij warme motor. De motor stationair laten draaien dus, geen perslucht toevoeren, ventilatoren losgekoppeld, en kijken wat de druk doet.
Tegen de tijd dat de temperatuurmeter van KTM in het rood gaat (knipperende temperatuurbalk en rood lampje) is de druk op het systeem 1,1 bar. Overigens kan dat ook wel wat meer of minder zijn; het was geen beste manometer die ik gebruikte.

Ook hier niks raars dus. Dit ziet er allemaal heel normaal uit. Met een lekkende koppakking zou de druk of hoger op moeten lopen, of lager moeten blijven, of moeten fluctueren, of wat wan ook. Maar niet stabiel 1,1 bar.

Test nummer 4: met perslucht 2 bar druk op het koelsysteem zetten, het zo enkele uren laten staan, en kijken of het oliepeil oploopt of er een witte rookwolk uit de uitlaat komt na starten.

Na een uurtje of 6 druk erop gehad te hebben lag er een plasje water onder mijn motor, afkomstig van sommige koelslang-radiator aansluitingen. Die zweten dus een beetje. Normaal niet, maar met 2 bar erop word het dus een ander verhaal. Da's buiten de niet afdichtende radiatordop een goede extra verklaring voor het koelwaterverlies in Marokko. De slangen vind ik zowiezo in best slechte conditie, gezien het feit dat de motor in 2004 op kenteken gezet is en 'maar' iets van 57000km gelopen heeft. Wat opgezwollen, wat minuscule droogte-haarscheurtjes. Daar zou best een vers setje op mogen.

Oliepeil liep niet op, en na het starten van de motor geen witte rookpluim.

Thermostaat nog nagekeken in een bakje water: niks mis met het ding. Iets boven de 70 graden gaat-ie open, en bij de 80 graden heb je een mooi groot gat.

Thermostaat teruggebouwd, systeem afgevuld met koelvloeistof ipv water, en wat mij betreft is het dat.


Nou, ik heb dus wel een verklaring gevonden voor het koelwaterverlies gedurende een paar dagen motormishandelen (zwetende slangaansluitingen, niet goed afsluitende radiatordop). Maar ik kan dus niet vinden waarom in Marokko de koelvloeistof eruit spoot. En daar heb ik helemaal een hekel aan, aan spoken.  >:(

Iemand nog een idee?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: KTM LC4 640 koelsysteem
« Reactie #1 Gepost op: 15-05-2010, 09:41 »
Omdat je zegt dat de fan niet draaide denk ik aan:
De zekering of iets in het electrisch systeem waar de fan op gemonteerd zit.
 
Op het moment dat deze zekering er uit gaat valt ook je km teller uit. Makkelijk te controleren dus.
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM LC4 640 koelsysteem
« Reactie #2 Gepost op: 15-05-2010, 09:46 »
Die niet-draaiende ventilatoren (2 stuks overigens) hadden puur te maken met weinig vloeistof in het systeem. Met de juiste hoeveelheid in het systeem slaan de ventilatoren braaf bij een graad of 90 aan.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 13
Re: KTM LC4 640 koelsysteem
« Reactie #3 Gepost op: 15-05-2010, 10:09 »
Niet direct een oplossing, maar vorig jaar in Marokko hadden we er een Varadero bij die hetzelfde verschijnsel had, vooral hoog in de bergen (2000-3000m) waar de luchtdruk een stuk lager was. Misschien dat je dat nog op ideeën kan brengen?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: KTM LC4 640 koelsysteem
« Reactie #4 Gepost op: 15-05-2010, 11:05 »
Ook een duit in het zakje :)

Radiatordop en zitting zetten altijd een beetje uit als ze warm worden, dan is(kan) ie wel dicht(zijn). Misschien toch zo bedoeld.

Wellicht lucht/vuil/etc in de rechter radiator die verbindingspijpjes afsluit...

Heb je ook naar de waterpomp gekeken, misschien dat de koelvloeistof niet snel genoeg rondgaat door het hele systeem.
Gerrit :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 251
Re: KTM LC4 640 koelsysteem
« Reactie #5 Gepost op: 15-05-2010, 11:55 »
Hoi Bart, Bij mij zit de sensor van de fan laag bij de radiator. Dus als daar geen vloeistof meer zet, er er wel heeeel veel uit.
Het enige dat ik me voor kan stellen is dat, of de zekering stuk is oid (makkelijk te kontroler door de sensor kort te sluiten) of het koelwater circuit loopt niet lekker rond. temperatuur in de radiator laag genoeg, en in het blok te hoog. Waterpomp?
 
Susses.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM LC4 640 koelsysteem
« Reactie #6 Gepost op: 15-05-2010, 12:28 »
Niet direct een oplossing, maar vorig jaar in Marokko hadden we er een Varadero bij die hetzelfde verschijnsel had, vooral hoog in de bergen (2000-3000m) waar de luchtdruk een stuk lager was. Misschien dat je dat nog op ideeën kan brengen?

Hmm, op 2000 meter hoogte (veel hoger ben ik niet gekomen) is het kookpunt van water nog steeds iets van 93 graden. Scheelt dus 'maar' 7 graden, en het is niet de 70-80 graden waarbij ik een kotsende motor kreeg. Maar 't is wel een goeie ja.

Citaat van: member
Radiatordop en zitting  zetten altijd een beetje uit als ze warm worden, dan is(kan) ie wel  dicht(zijn). Misschien toch zo bedoeld.

Zou kunnen ja. Maar als je naar de constructie kijkt lijkt me dat van niet. Het rubber ringetje dat afdicht zit op een plaatje metaal dat in het midden op een asje dat heen en weer kan schuiven geklonken is. Daar zit wat speling op, en alleen dat is dus al een minuscuul lek.

Citaat
Wellicht lucht/vuil/etc  in de rechter radiator die verbindingspijpjes afsluit...

In de slangaansluitingen zit niet zoveel. Een beetje wittige aanslag, en dat was het dan wel. Vind ik niet alarmerend. De radiatoren word ook gewoon en gelijkmatig warm als ik de motor laat opwarmen. Geen indicatie dat er een radiator verstopt zit, maar zeker weten doe ik 't natuurlijk niet.

Ontluchten is voor zover ik weet geen speciale procedure voor. kvs in het lege systeem kiepen, laten lopen, eventueel nog een beetje navullen nadat de luchtbubbels hun weg naar de radiator gevonden hebben.

Citaat
Heb je  ook naar de waterpomp gekeken, misschien dat de koelvloeistof niet snel  genoeg rondgaat door het hele systeem.

Die lijkt het prima te doen. Je ziet 'm pompen zonder radiatordop, kvs-temperatuur in de kop klopt met de radiatortemperatuur (mits er dus voldoende kvs inzit), en op de weg zonder thermostaat is het apparaat niet op temperatuur te krijgen.

Citaat
Hoi Bart, Bij mij zit de sensor van de fan laag bij  de radiator. Dus als daar geen vloeistof meer zet, er er wel heeeel veel  uit.

Bij mij zit-ie op dezelfde plek. En de sensor voor het dashboard zit volgens mij bij het inlaatspruitstuk in de buurt.

Er moest dan ook het grootste deel van mijn 1.5L camelback in daar in Marokko. En daarna was het ook weer goed (op spugen na). En nu ook; bij 70C gaat de thermostaat open en beginnen de radiatoren warm te worden. Bij zo'n 90 graden slaan de ventilatoren aan. Allemaal in orde.

Citaat
of  het koelwater circuit loopt niet lekker rond.

Moet haast wel zoiets zijn. Maar dan daar in Marokko wel kuren, en hier in NL is het weer harstikke normaal? Vreemde zaak.