Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Wat is het verschil tussen voor en achter banden?  (gelezen 7088 keer)

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Wat is het verschil tussen voor en achter banden?
« Gepost op: 21-06-2010, 22:15 »
Ik ben op zoek naar een nopenband voor mijn 100/90-19 voorwiel. Echter kom ik tegen dat veel banden in die maat bedoeld zijn als achterband.
 
Weet iemand wat het verschil is tussen een voor en achterband en of het doenlijk is om een achterband te gebruiken op het voorwiel?
 
Alvast hartelijk bedankt voor het antwoorden. Ik heb geprobeerd om het zelf op te zoeken maar kan er geen chocola van maken.
Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1791
Re: Wat is het verschil tussen voor en achter banden?
« Reactie #1 Gepost op: 21-06-2010, 22:47 »
Je moet er even op letten dat je voorband niet te breed word, want dat stuurt voor geen meter lijkt me. Had zelf bv al problemen met de nogal brede velgen van zowel de LC8 als de LC4 adventure. De banden stonden niet mooi rond, waardoor je ahw geen noppen aan de zijkant had. Niet zo lekker om serieus een bocht in te knallen... (off-en onroad)Bovendien is een 21inch voorwiel wat lekkerder in knippen en gaten. Heb nog nooit zo'n voorband met noppen gezien trouwens. Benieuwd of je d'r eentje vind? Indien je veel offroad wil rijden kun je wellicht eens kijken of een (gebruikt) 21"" voorwiel in te passen is?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 543
Re: Wat is het verschil tussen voor en achter banden?
« Reactie #2 Gepost op: 21-06-2010, 22:51 »
Paisley, van heidenau en o.a. conti kun je noppenbanden op maat voor de freewind krijgen. Ik heb me TKC80's laten aansmeren door mijn favo motorboer. Over 2 weken ben ik terug uit Polen en kan ik een review geven  8)

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: Wat is het verschil tussen voor en achter banden?
« Reactie #3 Gepost op: 21-06-2010, 23:00 »
@marten - 21 inch gaat niet lukken helaas. De motor is sowieso gewoon een wegmotor eigenlijk, maar ik zal het ermee moeten doen.
 
@Nino
De heidenau bedoel je de K60 mee? Ik wil eigenlijk wat meer profiel. De TCK80 leek me ook een goede optie, maar op motorbandenmarkt tref ik crossbanden voor een eurotje of 40 en dat leek me wel wat (maar zijn bedoeld als achterband). Ik zal er ook nauwelijks mee op de weg komen, want ik heb sinds kort een tweede voorwiel voor een grovere band voor het allroad rijden.
 
Enneh, fijne reis! :)
Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • *****
  • Berichten: 543
Re: Wat is het verschil tussen voor en achter banden?
« Reactie #4 Gepost op: 21-06-2010, 23:14 »
Als je voor crossbandjes gaat moet je Ad van het forum hier eens vragen. Die heeft altijd wel Kenda's liggen, vertellen de vaste bezoekers tenminste. Ff het telefoonnummer opsnorren want het is een speciale maat.. http://adfransenmxparts.nl/shop/

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: Wat is het verschil tussen voor en achter banden?
« Reactie #5 Gepost op: 21-06-2010, 23:32 »
Ik heb hem een mailtje gestuurd, bedankt voor de tip. Iemand anders nog iets te zeggen voor mijn plannen om er een achterband op te slingeren?
Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Wat is het verschil tussen voor en achter banden?
« Reactie #6 Gepost op: 21-06-2010, 23:42 »
Banden hebben meestal een loop-richting: Hierbij is rekening gehouden met de rubber-compound aan de voor /achterkant van de noppen EN/OF de sterkterichting van het karkas (de draden in de band)

Bij Karkassterkte gaat men er vanuit dat een achterband vooral belast wordt in de aandrijfrichting. Wil je dus een achterband als voorband gebruiken, dan schijn je hem met de looprichintg verkeerd-om te moeten monteren (omdat je voorwiel alleen op remmen belast wordt)

Let verder wel op dat je de juiste snelheidsindex en loadindex neemt: In die maat zijn ook echte crossbandjes voor lichte corssers verkrijgbaar, die je niet als voorband op een 200kg+ motor wil leggen die 150km/h+ gaat....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Wat is het verschil tussen voor en achter banden?
« Reactie #7 Gepost op: 22-06-2010, 07:59 »
Een kennis van mij had tijdens de Allroadtour in Finland eens een 19" achterband op zijn voorwiel (1150GS) gemonteerd. Volgens zijn zeggen, was dat offroad fantastisch vergeleken bij de TKC80/Karoo bandjes die hij tot dan toe had gebruikt, maar op de weg was het levensgevaarlijk, hij moest tijdens de rit naar huis (door de bergachtige weggetjes van Noorwegen) echt voorzichtig de bochten insturen, want hij dribbelde gewoon de bocht uit...
 
Maar goed de ene crossband is de andere niet, wellicht als je iets vind wat smaller is of minder agressief op de zijkanten, dat het allemaal wel mee kan vallen.
Ik heb hier evt nog een 19" crossband liggen, die maar 1 crossbaantraining gebruikt is, die mag je overnemen, maar is wel een knap agressieve band...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Wat is het verschil tussen voor en achter banden?
« Reactie #8 Gepost op: 22-06-2010, 08:52 »
Denk je eraan dat een 19" achterband met noppen (ik denk altijd) een crossband is zonder wegkeur.
Dat is vooral een probleem als je verzekering erachter komt en niet uit gaat betalen na een ongeluk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Wat is het verschil tussen voor en achter banden?
« Reactie #9 Gepost op: 22-06-2010, 11:36 »
De Pirelli MT-21 en Kenda K760 zijn zowiezo in 19" achterbandje te krijgen met weggoedkeur. Of zoiets het nou lekker voorop doet weet ik niet.

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: Wat is het verschil tussen voor en achter banden?
« Reactie #10 Gepost op: 22-06-2010, 12:41 »


Ik heb hier evt nog een 19" crossband liggen, die maar 1 crossbaantraining gebruikt is, die mag je overnemen, maar is wel een knap agressieve band...

Dank voor het aanbod, maar ik ben inmiddels voorzien!
Ook iedereen bedankt voor de reacties. Ik heb samen met mn monteur een bandje uitgezocht. Inderdaad zonder keurmerk voor op de weg, maar ik zal hem louter gebruiken in het zand en vind het een aanvaardbaar risico. Als ik ergens vanuit huis heen moet om offroad te rijden, leg ik het voorwiel met de noppenbanden gewoon achterop en monteer ik hem pas ter plaatsen.

We leggen er een wat smallere band onder waardoor we ook niet in de problemen komen met het spatbord, want dat is allemaal heel krap. We hebben wat banden na gemeten en soms klopt er helemaal niets van (is zo 2 cm breder of hoger dan de maat aangeeft).
Het is ook een redelijk lichte motorfiets (160kg) dus dat scheelt ook weer.

Het klinkt misschien onnozel, maar ik ben als een kind zo blij met het vooruitzicht dat ik straks wat beter voorbandje heb.  ::)
Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Wat is het verschil tussen voor en achter banden?
« Reactie #11 Gepost op: 22-06-2010, 15:56 »
De Pirelli MT-21 en Kenda K760 zijn zowiezo in 19" achterbandje te krijgen met weggoedkeur.
Hee, dat had ik niet verwacht.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 487
Re: Wat is het verschil tussen voor en achter banden?
« Reactie #12 Gepost op: 22-06-2010, 16:39 »
ik heb deze type voor (21)en achter(19) op de exc en die is ook dot goed gekeurd ,
zelfde profiel als de enduro comp II
ben er tot nu toe erg tevreden mee

paul

Post Merge: 22-06-2010, 16:39
http://ssl.delti.com/cgi-bin//rshop.pl?details=Ordern&cart_id=70522353.1107.8057&typ=R-153253&ranzahl=1&Breite=110&Quer=90&Felge=19&S_Z=-&weiter=0&Ang_pro_Seite=10&Transport=P&tyre_for=Motocross&dsco=1107&m_s=1


de link