Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Nieuws Marokko  (gelezen 2272 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 119
Nieuws Marokko
« Gepost op: 08-10-2010, 15:00 »
Ik heb gehoord dat er zijn nieuwe regels bij de douane. Ik weet het niet als dit informatie juist is, maar ik heb gehoord dat een reis georganizeerd bij Arcarons heeft problemen gehaad met de motors tijdelijk importeren.
Dat betekent geen vrachtwagen met een aantal motors en rijders met de vliegtuig.
Was dit tijdelijk, is dit niet waar, etc, weet ik het niet, maar ik zou iedereen adviseren om informatie te krijgen voor de reis is gepland.
Als jullie meer informatie hebben .................

Offline member

  • *****
  • Berichten: 371
Re: Nieuws Marokko
« Reactie #1 Gepost op: 08-10-2010, 15:58 »
Volgens mij is er niks nieuws. Bij de meeste organisaties pik je je motor op in Zuid-Spanje en ga je er zelf mee de grens over omdat dat verreweg de makkelijkste manier is.
Het tijdelijk invoeren van voertuigen (motoren) van anderen is wel mogelijk, maar je zal de boel zeer goed moeten regelen. Het lijkt erop dat Arcarons het niet zo goed voor elkaar had.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2374
Re: Nieuws Marokko
« Reactie #2 Gepost op: 08-10-2010, 16:45 »
Geen enkel probleem , Bert Duursma is NU in Marokko met een groep rijders en heeft geen problemen ondervonden , dus het zal wel aan de organisator gelegen hebben.
Yamaha WR250F 2015

Offline member

  • *****
  • Berichten: 371
Re: Nieuws Marokko
« Reactie #3 Gepost op: 08-10-2010, 17:19 »
Geen enkel probleem , Bert Duursma is NU in Marokko met een groep rijders en heeft geen problemen ondervonden , dus het zal wel aan de organisator gelegen hebben.
Citaat van de site van Bert Duursma over deze reis: We vliegen op Almeria (zuid Spanje)  alwaar je de motorfiets in ontvangst neemt en zelf de boot oprijdt.

Dat is dus de makkelijkste manier (waar trouwens niks mee mee is).

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 119
Re: Nieuws Marokko
« Reactie #4 Gepost op: 08-10-2010, 17:24 »
Bedankt Jackdesert.

Jack, het is normaal in Spanje naar Ourzarzate te vliegen en de motors worden getransporteerd op de weg. Als de legal was of niet, dat weet ik niet maar het is nooit en probleem geweest. Arcarons is God in Spanje. Als hij een probleem heeft, met alle contacten .......
Ik had gehoord dat de marokaanse regeren genoeg had met alle illegale importeren van overtuigen dus een person, een motor. Gelukig dat was onjuist informatie.
Bedankt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4273
Re: Nieuws Marokko
« Reactie #5 Gepost op: 08-10-2010, 17:32 »
je motor komt zolang ik in marokko kom, sinds 2004, altijd in je paspoort te staan.
Dus je kan het land niet uit zonder motor ook.
 
Mogelijk kon je meer dan 1 motor op je paspoort zetten, maar of dat verstandig is? Als ik jouw motor inschijf, jij raak hem daar zoek, dan heb IK een probleem. Het is dus altijd normale procedure dat iedereen zelf met zijn voertuig de grens overgaat.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2374
Re: Nieuws Marokko
« Reactie #6 Gepost op: 08-10-2010, 17:50 »
In bijvoorbeeld de Tuareg rally gaat het als volgt , de motoren worden door Memo of EAO getransporteerd naar Almeria , daar worden ze afgeladen en een ieder gaat zelf langs de douane om de motor in je paspoort te laten zetten , daarna worden ze weer op de kar geladen en gaat het schip op , en wij gaan via de voetgangersbrug het schip op , bij terugkomst weer hetzelfde verhaal , dat is de eenvoudigste manier.
Twee jaar geleden ben ik met EAO naar Marokko geweest en toen zijn wij gevlogen van Brussel naar Nador en daar stonden de motoren al klaar , toen heeft Leo de chauffeur van EAO alle motoren in zijn paspoort laten zetten , en dat laatste schijnt nu problemen op te leveren.
 
Yamaha WR250F 2015

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Nieuws Marokko
« Reactie #7 Gepost op: 08-10-2010, 19:40 »
je motor komt zolang ik in marokko kom, sinds 2004, altijd in je paspoort te staan.
Dus je kan het land niet uit zonder motor ook.
 
Mogelijk kon je meer dan 1 motor op je paspoort zetten, maar of dat verstandig is? Als ik jouw motor inschijf, jij raak hem daar zoek, dan heb IK een probleem. Het is dus altijd normale procedure dat iedereen zelf met zijn voertuig de grens overgaat.

Als je andermans voertuig in wil voeren daar, heb je, officieeel, een begeleidend schrijven van de eigenaar, bekrachtigd door een notaris, nodig. De letter van de wet word nu mogelijk beter in het oog gehouden?

(Dinsdag mag ik ook weer... :) )
Avonturier!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 119
Re: Nieuws Marokko
« Reactie #8 Gepost op: 08-10-2010, 22:00 »
Mij ervaring is dat het was een goed idee om een papier te schrijven met de eigenaar data. Maar geen officiel papier. In Mei hebben we een kenisse, die motors regelmatig naar Marokko brengt, gehuurd om de motors naar Ourzarzate te brengen en hij wilde geen papieren. Alleen de documentatie van de motor. Het was niet nodig volgens hij.

Ik heb net een vriend gevraagd en tja, vanaf 1 September, strengere regels. Arcarons had inderdaad problemen. Is dat tijdelijk, alleen voor spaanse groupen, etc, dat weet ik niet.

Offline member

  • Soms naast de weg, meestal er op...
  • *****
  • Berichten: 165
Re: Nieuws Marokko
« Reactie #9 Gepost op: 17-10-2010, 11:44 »
Hoi,

uit betrouwbare bron kan ik melden dat de groep van BERRT weer terug is. Bij de douane in Nador hebben we geen problemen ondervonden. Ook niet met de drie huurmotoren die meewaren (en dus niet door de eigenaar bereden werden). Wel was het van te voren ingevulde formulier D 16TER "waardeloos", dat moesten we toch weer ter plaatse met de hand invullen. Ook bij het verlaten van Marokko via de haven van Nador geen problemen gehad. Mooi land trouwens ;)

Groeten, Tom.
We don't want to but the people of earth leave us nog choice
Motor: Track T800CDI "Geel Spoor" & R 1200 GS Adventure 2006 Wüstengelb (waarom nog eigenlijk ;-) )