Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: ABS verplicht voor motoren  (gelezen 11824 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1525
ABS verplicht voor motoren
« Gepost op: 14-10-2010, 19:21 »
De Europese Commissie wil nieuwe motorfietsen verplicht laten uitrusten met een ABS-remsysteem. Het is één van de maatregelen die de Commissie voorstelt om het aantal dodelijke ongevallen met motorrijders te verminderen. In 2008 lieten 5.520 motorrijders het leven in verkeersongevallen in Europa. Het aantal slachtoffers blijft al een decennium min of meer constant, terwijl er steeds minder gebruikers van andere vervoersmiddelen omkomen in het verkeer.

Daarom wil de Commissie nieuwe motorfietsen verplicht laten uitrusten met een antiblokkeersysteem. De Commissie wil voorts alle gemotoriseerde voertuigen uit de L-categorie (bromfietsen, tricycles, quads, motorfietsen met zijspan en nog veel meer) van dagrijlichten laten voorzien. Die maatregel wordt vanaf volgend jaar reeds ingevoerd voor auto's.

Bron: http://www.bikenet.nl/Content/MotorNieuws/NieuwsItem.cfm/26/47639/abs-verplicht-voor-motoren/false/2/19293
KTM 990 Adventure S 2006 / Yamaha WR450F 2006 / Beta 125 REV-3

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4275
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #1 Gepost op: 14-10-2010, 20:01 »
nieuw, KTM 450 EXC-R Abs edition met running lights :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #2 Gepost op: 14-10-2010, 20:16 »
Je kunt nogal vertrouwen op ABS. Software geeft de meeste problemen in de autoindustrie (stond laatst een stuk over in een krant).  :confused:
Even buiten de weg denken; sensor of indicator raakt vervuild, jij vertrouwd op je ABS  :o ............. My 2cts.
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4383
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #3 Gepost op: 14-10-2010, 20:20 »
Wij zijn natuurlijk een apart volkje,maar ik denk dat het merendeel van de motorrijders (gemiddeld 3000km/jaar geloof ik) baat heeft bij ABS. Ik heb het op 2 woon/werk motoren gehad en daar ben ik toch een paar keer blij mee geweest. Maar of het nou nodig is om te verplichten ???
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #4 Gepost op: 14-10-2010, 21:20 »
Maar of het nou nodig is om te verplichten ???
natuurlijk de burger moet tegen zichzelf beschermt worden..straks mag je ook niet meer zonder enkelband de straat op, want je zou toch iets kunnen doen of naar toe gaan wat niet mag. big brother is watching you :P

helaas het lijkt er steeds meer op dat je verplicht wordt beschermt tegen gevaren die er niet zijn.
onderzoek heeft aangetoond dat automobilisten met abs vaker bij een aanrijding betrokken zijn omdat ze meer risico nemen. we hebben toch abs?!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2548
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #5 Gepost op: 14-10-2010, 21:30 »
tsja
waren we het ermee eens dat de helmplicht kwam
voor bromfietsers (ik niet destijds)
of dat autogordels verplicht werden?
 
ik denk dat je het zo moet zien en verder gewoon
rustig afwachten of het wel of niet doorgaat.
bovendien verwacht ik dat als het europees ingevoerd
gaat worden dat enduros en otr ,s een uitshakelbaar
systeem af fabriek meekrijgen, met de mededeling
"het is verboden het abs op de openbare weg uit te schakelen.
het rijden met uitgeschakelde abs is alleen toegestaan op
afgesloten terreinen.
de fabrikant aanvaard geen enkele aansprakelijkheid bij een ongeval met uitgeschakeld abs"
of een bericht van dergelijke strekking.
(vooral honda kan er wat van)
 
Rene

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #6 Gepost op: 14-10-2010, 21:44 »
Maar dat komt omdat ze ook in de USA verkopen (geldt ook voor de meeste andere Japanse merken). Als je daar niet oplet dan drogen ze keurig gefabriceerde enduro in de wasdroger en zijn ze verbaast dat de tank met wat benzine er in nog ontploft ook! ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1525
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #7 Gepost op: 14-10-2010, 22:38 »
onderzoek heeft aangetoond dat automobilisten met abs vaker bij een aanrijding betrokken zijn omdat ze meer risico nemen. we hebben toch abs?!

Ik rij ook altijd heel hard als het sneeuwt want ik heb winterbanden  :stupid:
KTM 990 Adventure S 2006 / Yamaha WR450F 2006 / Beta 125 REV-3

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #8 Gepost op: 15-10-2010, 07:42 »
Ik rij ook altijd heel hard als het sneeuwt want ik heb winterbanden  :stupid:

ik merk dat ik met al die airbags, winterbanden en ABS inderdaad ook af en toe harder rij dan eigenlijk verantwoord is.
 
beste oplossing is om bij elke auto een grote ijzeren pin recht op het stuur te plaatsen: dan denk je wel 100x na voordat je gaat kleven of op een andere manier een (klein) ongeluk veroorzaakt ;)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #9 Gepost op: 15-10-2010, 12:29 »
De Europese Commissie wil nieuwe motorfietsen verplicht laten uitrusten met een ABS-remsysteem. Het is één van de maatregelen die de Commissie voorstelt om het aantal dodelijke ongevallen met motorrijders te verminderen. In 2008 lieten 5.520 motorrijders het leven in verkeersongevallen in Europa. Het aantal slachtoffers blijft al een decennium min of meer constant, terwijl er steeds minder gebruikers van andere vervoersmiddelen omkomen in het verkeer.



En hoeveel % daarvan had voorkomen kunnen worden met ABS?
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #10 Gepost op: 15-10-2010, 12:31 »
En hoeveel % daarvan had voorkomen kunnen worden met ABS?

en wat is de groei van het aantal motorrijders?
het absolute aantal slachtoffers blijft gelijk, maar het relatieve aantal?  ???

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4383
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #11 Gepost op: 15-10-2010, 12:33 »
Leuk, tis bijna als een BMW forum  ;)
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 777
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #12 Gepost op: 15-10-2010, 13:03 »
Wij zijn natuurlijk een apart volkje,maar ik denk dat het merendeel van de motorrijders (gemiddeld 3000km/jaar geloof ik) baat heeft bij ABS. Ik heb het op 2 woon/werk motoren gehad en daar ben ik toch een paar keer blij mee geweest. Maar of het nou nodig is om te verplichten ???

Helemaal eens. En over de verplichting: er is altijd een goede reden om geen autogordel te dragen...

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3629
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #13 Gepost op: 15-10-2010, 13:32 »
Daarna komt ook nog ANTI-STOL.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #14 Gepost op: 15-10-2010, 13:43 »
Nee, als Codegroen kunnen aan dit wetsvoorstel helaas geen steun geven ;D

Op mijn BMW heb ik doodsangsten uitgestaan off-road, toen ik meende mijn ABS uitgeschakeld te hebben.

Die Super Tenerée schijnt het dan off-road wel weer vrij aardig te doen met de ABS aan.