Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: ABS verplicht voor motoren  (gelezen 11833 keer)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #15 Gepost op: 15-10-2010, 16:03 »
pffffffffff daar zitten dus mannen en vrouwen ruim boven de balkenende-norm dit soort maatregelen te verzinnen voor problemen die helemaal geen probleem zijn...

Kan ik ergens TEGEN stemmen  :P
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #16 Gepost op: 15-10-2010, 22:05 »
Ik ben, evenals de gemiddelde motorrijder, niet zo happy met zaken die mij verplicht worden.
 
Magoed, mocht het er toch van komen: het enige echte nadeel is gewicht. Als ABS ook op enduro's verplicht word dan worden fabrikanten keihard afgerekend op niet perfect werkend ABS, en de SuperTenere bewijst dat ABS offroad opzich wel kan werken. Buiten dat is afschakelbaar maken zo simpel als een sensortje onderbreken met een schakelaartje of de prik van de ABS-computer afhalen; de fabrikanten zullen dat onofficieel 'voor racetoepassingen' wel als feature aanbieden ook.
 
En opzich: ABS kan best handig zijn als je met nopjes op koud en nat asfalt rijd.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #17 Gepost op: 15-10-2010, 22:08 »
als het op de endoru's e.d. komt, dan is het weer het zoveelste onderdeel waar je geld uit aan geeft en war er bij km-0 al af gaat. 

abs en offroad gaan niet samen: je stuurt de motor door voor en achter gecontroleerd te glijden, dat gaat niet met een ABS, goed of slecht.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #18 Gepost op: 15-10-2010, 22:14 »
Ik kan me haast niet voorstellen dat enduro's dit ook zullen krijgen.

Ik verwacht hoop dat er een soortgelijke "escape" in wordt gebouwd als nu al in Duitsland is op het gebruik van TKC's op fietsen als de 990 Andventure: opvallend stickertje in het zicht.

"let op, géén ABS"

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #19 Gepost op: 15-10-2010, 22:31 »
als het op de endoru's e.d. komt, dan is het weer het zoveelste onderdeel waar je geld uit aan geeft en war er bij km-0 al af gaat.

Da's inderdaad nadeel twee.

Citaat
abs en offroad gaan niet samen

Daar zijn heel wat ST testpiloten het niet mee eens. Ik zou het niet weten; het R1100GS ABS was, uhm, 'heel erg schrikken' offroad en zo'n ST heb ik nog niet eens van dichtbij gezien, laat staan erop gereden.
 
Verder gebruik ik persoonlijk 'gecontroleerd glijden' om een bocht te maken eigenlijk alleen met gas, niet met rem. Achterwiel blokkeer ik hooguit tijdens remmen, blokkerend voorwiel hou ik niet van (al schrik ik er nou ook weer niet van). Maar ik ben ook meer een offroadtourder dan een endurorijder, en geen hele beste offroader. Ik zou van een goed werkend ABS niet al te gek veel last hebben denk ik.
 
En tsja, als je er last van hebt dan sloop je het eraf of monteer je wat zodat je 'm schakelbaar maakt. Als er dan toch iets verplicht moet worden dan liever zoiets dan verplichte motorkleding.
 
Citaat
Ik kan me haast niet voorstellen dat enduro's dit ook zullen krijgen.

Als ze het verplicht stellen dan betekent een kenteken dus ook ABS.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 180
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #20 Gepost op: 15-10-2010, 23:09 »
Misschien komt er een minimum gewicht en of vermogen dat ABS verplicht, op die manier zou je enduro's kunnen uitsluiten van ABS aangezien die lichter en minder vermogen hebben dan straat motoren.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 487
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #21 Gepost op: 15-10-2010, 23:33 »

Verder gebruik ik persoonlijk 'gecontroleerd glijden' om een bocht te maken eigenlijk alleen met gas, niet met rem.

Een strak zijpaadje ff  'inremmen' en dan overnemen op het gas behoort toch tot één van mijn favoriete 'enduro-acties'.
(Als het lukt natuurlijk... :confused:)

Helemaal eens met dr Bean: als het op de endoru's e.d. komt, dan is het weer het zoveelste onderdeel waar je geld uit aan geeft en war er bij km-0 al af gaat

Nu is het nog wachten op de verplichte zijwieltjes. Je zou eens een keer op je bek kunnen gaan.
Gelukkig liggen er in alle speeltuintjes al rubbertegels. je weet maar nooit...
Ik word hier allemaal zo moe van.....
Dood gaan we toch wel, laat me dan in godsnaam léuk dood gaan! >:(
Grtz,
Herr DRénérZéele

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #22 Gepost op: 16-10-2010, 01:37 »
En hoeveel % daarvan had voorkomen kunnen worden met ABS?
met die abs die niet in die auto's zaten die motorrijders hebben dood gereden bedoel je?
nou aardig wat, tenminste als die malloten in dat koekblik ook een cursus hadden gedaan over het gebruik van een abs.

Post Merge: 16-10-2010, 01:39
wie schreef dat ookalweer?!
getrainde reflexen zijn beter dan ...
ik ben hem even kwijt

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #23 Gepost op: 16-10-2010, 08:45 »
met die abs die niet in die auto's zaten die motorrijders hebben dood gereden bedoel je?

Ging hier toch over ABS op motorfietsen? Dus nou.....eh........nee. maar ik wil het nog wel een keer uitleggen hoor  :D

De redenering =
1.  ABS op motoren moet worden verplicht omdat er meer dan 5000 motorrijders per jaar overlijden in een verkeersongeval
2. DUS (even omgedraaid): als er ABS op de motoren zit, gaat dit aantal omlaag.

logische vraag: hoeveel % van die meer dan 5000 had voorkomen kunnen worden als er ABS op de motor had gezeten?

Nog een veel effectievere maatregel: motorrijden verbieden, dan vallen er ook geen doden meer door motorongelukken  :-X
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 777
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #24 Gepost op: 16-10-2010, 09:10 »
logische vraag: hoeveel % van die meer dan 5000 had voorkomen kunnen worden als er ABS op de motor had gezeten?

Ik betwijfel of deze vraag ook wordt gesteld door de initiatiefnemers van dit voorstel. Men zit nu eenmaal op een stoel waarvan verwacht wordt dat er 'veranderingen' komen. Als het aannemelijk is dat het aantal doden omlaag zal gaan, dan heeft het voorstel kans van slagen. Zo simpel is het, vrees ik.
 
Overigens blijft de vraag heel interessant. Hoeveel rijders verremmen zich waardoor schade / letsel ontstaat? Niet alleen de doden tellen... Mijn vermoeden is dat dit best aanzienlijk kan zijn. En dan is ABS..... :-X
 
@Gerben, je behoort natuurlijk tot de top 0,01% motorbeheersing, je bent helaas niet representatief voor "De Motorrijder". Daar gaan de koude getallen niet van omlaag.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #25 Gepost op: 16-10-2010, 09:25 »
Even wat losse gedachten...

Van het woord "verplicht" krijg ik de kriebels.

Toch snap ik de redenatie wel bij autogordels, helmplicht etc. De afweging die gemaakt wordt gaat voorbij dat wat het individu denkt wat wel en niet kan.
> Ten eerste hebben veel mensen de neiging risico's te nemen en/of nalatig te zijn (ja ik ook). Klein ritje zonder helm. Gordel doen we op de snelweg wel om, voor die tijd gaan we nog niet zo hard etc.
> Ten tweede. Wie heeft de schade c.q. ruimt de troep op als het mis gaat. Als je door de voorruit vliegt omdat je je gordel niet omhad verwacht je wel politie, ambulance, wegsleepdienst etc. Alcohol is daarvan het duidelijkste voorbeeld waarschijnlijk.

Bij ABS zal de redenatie waarschijnlijk ook zo in elkaar zitten. En eerlijkheidshalve zie ik regelmatig motorrijders om me heen bij wie ik twijfel aan de "voertuigbeheersing". Los daarvan heb je op 2 wielen meer last van meuk op de weg. ABS lost dat niet altijd op, maar het helpt wel in een aantal gevallen. En wat is het waard als je nog net wel op tijd stilstaat voor een overstekend kind van 5.

Ik ben zelf wel om als het gaat om de toegevoegde waarde van ABS, op de weg. Maar daarmee ga je (ik) ook weer de grens verleggen, je kan later remmen en ook doorremmen tot de apex. Een bekend effect, al eerder genoemd.

Wat sowieso goed zou zijn is fabrikanten te stimuleren het in elk geval aan te bieden. Na de vele jaren pionierswerk van BMW volgen sommige andere merken wel erg traag, bijvoorbeeld de Italianen. Het zou daar niet "macho" gevonden worden.

Het zou me trouwens niet verbazen als er een dikke lobby achter zit van fabrikanten die daar garen bij spinnen.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #26 Gepost op: 16-10-2010, 10:49 »
Een algemene ABS verplichting is natuurlijk onvermijdelijk. In de verordening van het europees parlement staat dat de verordening niet van toepassing is voor voertuigen die voornamelijk zijn bestemd voor gebruik in het terrein en ontworpen zijn voor gebruik op onverharde oppervlakken. Dus ik denk dat onze endurootjes de dans (terecht) ontsnappen. De allroads niet, maar het moet uitschakelbaar zijn. Dus ook niets om je druk over te maken. Het staat hier op bladzijde 17 en 18: http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/automotive/files/com-2010-542_nl.pdf
 
-Verder weet ik dat de grote fabrikanten druk zijn met een heel eenvoudig "plug-en play" systeem met name voor kleine goedkope motoren. Lees: De enorme aziatische scooter en motoren markt. Dus de technologie komt heel dichtbij tegen een heel betaalbare prijs.
 
En voor wie nog nooit een KNMV rem/ABS training heeft gedaan: het opent je ogen!
 

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #27 Gepost op: 16-10-2010, 13:37 »
En eerlijkheidshalve zie ik regelmatig motorrijders om me heen bij wie ik twijfel aan de "voertuigbeheersing".
[/quote]

Ja precies, en dan gaan we technisch proberen dat op te lossen ipv die mensen beter te leren rijden...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #28 Gepost op: 16-10-2010, 14:44 »
Geining om te lezen welke richting Nederland op gaat. In Indonesie is het nog steeds geen probleem om met je hele gezin op de brommer te stappen met alleen de bestuurder een helm (zonder keurmerk). Kinstrap nonchalant in de wind flapperend...  Zonder ABS...  ::) Als de politie je aanhoud is dat niet voor jouw veiligheid maar voor zijn portemonee  :-X
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2374
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #29 Gepost op: 16-10-2010, 15:03 »
Geining om te lezen welke richting Nederland op gaat. In Indonesie is het nog steeds geen probleem om met je hele gezin op de brommer te stappen met alleen de bestuurder een helm (zonder keurmerk). Kinstrap nonchalant in de wind flapperend...  Zonder ABS...  ::) Als de politie je aanhoud is dat niet voor jouw veiligheid maar voor zijn portemonee  :-X

Oehhh, heb je ondertussen dan al een heel gezin  ??? ???
Yamaha WR250F 2015