Even wat losse gedachten...
Van het woord "verplicht" krijg ik de kriebels.
Toch snap ik de redenatie wel bij autogordels, helmplicht etc. De afweging die gemaakt wordt gaat voorbij dat wat het individu denkt wat wel en niet kan.
> Ten eerste hebben veel mensen de neiging risico's te nemen en/of nalatig te zijn (ja ik ook). Klein ritje zonder helm. Gordel doen we op de snelweg wel om, voor die tijd gaan we nog niet zo hard etc.
> Ten tweede. Wie heeft de schade c.q. ruimt de troep op als het mis gaat. Als je door de voorruit vliegt omdat je je gordel niet omhad verwacht je wel politie, ambulance, wegsleepdienst etc. Alcohol is daarvan het duidelijkste voorbeeld waarschijnlijk.
Bij ABS zal de redenatie waarschijnlijk ook zo in elkaar zitten. En eerlijkheidshalve zie ik regelmatig motorrijders om me heen bij wie ik twijfel aan de "voertuigbeheersing". Los daarvan heb je op 2 wielen meer last van meuk op de weg. ABS lost dat niet altijd op, maar het helpt wel in een aantal gevallen. En wat is het waard als je nog net wel op tijd stilstaat voor een overstekend kind van 5.
Ik ben zelf wel om als het gaat om de toegevoegde waarde van ABS, op de weg. Maar daarmee ga je (ik) ook weer de grens verleggen, je kan later remmen en ook doorremmen tot de apex. Een bekend effect, al eerder genoemd.
Wat sowieso goed zou zijn is fabrikanten te stimuleren het in elk geval aan te bieden. Na de vele jaren pionierswerk van BMW volgen sommige andere merken wel erg traag, bijvoorbeeld de Italianen. Het zou daar niet "macho" gevonden worden.
Het zou me trouwens niet verbazen als er een dikke lobby achter zit van fabrikanten die daar garen bij spinnen.