Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Ketting voor in zand en bagger  (gelezen 5057 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1984
Ketting voor in zand en bagger
« Gepost op: 15-10-2010, 19:51 »
Der was laats wel een aardig topic over tandwielen, waaruit ik concludeerde dat de aanschaf van een stealth tandwiel wel de moeite waard is. Nu moet er nog een ketting bij, en toen keek ik maar eens op eBay.
Dan zijn er dus diverse mogelijkheden. Voor het gemak hier de kettensatz van DID
--De standaard ketting,  65,00
--De standaard versterkt,  89,00
--de x ring goldfarben, 114,00
--de x ring goldfarben xtra vertserkt, 135,00

Nu denk ik dat de investering in een echt goede ketting op zich wel de moeite waar is, maar is dat wel zo in het zand en de bagger. Heb je dan nog zoveel voordeel van zo'n.x-ring?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Ketting voor in zand en bagger
« Reactie #1 Gepost op: 15-10-2010, 19:56 »
waarom niet, ik heb altijd o-ring of x-ring gehad.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: Ketting voor in zand en bagger
« Reactie #2 Gepost op: 15-10-2010, 20:14 »
Tijdens de rally's reed ik altijd met een 'gouden' ketting. Wordt meer gebruikt in de racerij, maar werkt ook duidelijk gewoon in het onverhard.

Voor mijn gevoel overleefd deze ketting de tandwielset. M.a.w.  tegen de tijd dat ik denk dat mijn ketting eens gespannen moet worden blijkt mijn voortandwiel al een werpster te zijn.....

Heb laatst vervangen na ongeveer 12.000 km !!!  En dat dus echt vrijwel alleen onverhard.

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Ketting voor in zand en bagger
« Reactie #3 Gepost op: 15-10-2010, 20:18 »
ik verslijt meerdere voortandwielen per ketting/achtertandwiel (zeker met een 13 tands huskie VTW)

Zonder O of X ringen zou ik niet doen voor offroad of enduro (wel eens geprobeerd, maar dat gaat echt niet lang mee) Dat is meer iets voor in de racerij, waar levensduur niet van belang is en eventueel de weerstand van je ketting wel. (M'n GPZ500 liep 5km/u harder aan het eind van het rechte stuk op zandvoort met een ketting zonder O ringen)

Voor op je HP2 zou ik gewoon geen ketting adviseren, dat bevestigt zo lastig.  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 343
Re: Ketting voor in zand en bagger
« Reactie #4 Gepost op: 19-10-2010, 23:32 »
Der was laats wel een aardig topic over tandwielen, waaruit ik concludeerde dat de aanschaf van een stealth tandwiel wel de moeite waard is.
Of zijn concurrent, de Renthal Twinring
Maar waarom niet gewoon een volledig stalen tandwiel?

Maar zo duur hoeft het niet echt te zijn:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=300329347432&ssPageName=STRK:MEWAX:IT
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180380226757&ssPageName=STRK:MEWAX:IT
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=350154614698&ssPageName=STRK:MEWAX:IT

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: Ketting voor in zand en bagger
« Reactie #5 Gepost op: 20-10-2010, 00:06 »
Momenteel ligt er bij mij een DID Xring VM premium op, Gebruik 80-85% Offroad, smeren/schoonspuiten om +/- 100km.
Dikke 3000Km mee gereden op stalen tandwielen (1 voortandwiel vervangen). Het valt mij 100% mee.
Ik heb slechtere meegemaakt.
Let wel op met kettingen, de ene is de andere nog niet, zeker als deze op een 4T komt met behoorlijk wat trekkracht. Ook DID heeft veel verschillende sterktes in huis.
Mag het bijna niet zeggen, maar een Regina komt er bij mij nooit meer op, die kan ik ruim voor 1000kms al laten recycleren, incl de tandwielen.
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Ketting voor in zand en bagger
« Reactie #6 Gepost op: 20-10-2010, 00:30 »
O- of X ringen slijten het vet in en het vuil buiten en gaan daardoor veel langer mee.
 
versleten tandwiel slijten de ketting snel, kleine tandwielen slijten veel sneller dan grote.
 
ik bestel altijd 2 voortandwielen bij een ketting set en wissel ze elke 1 a 2000km om, ze slijten daardoor regelmatig mee met de ketting.. doe rustig 10.000km met een DID vm.
 
Heb nu een tsubaki ketting pro er op en dat ding geeft al 5000km geen krimp op de KTM..
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: Ketting voor in zand en bagger
« Reactie #7 Gepost op: 20-10-2010, 10:54 »
Is gebruik van niet plakkende/kleefende kettingspray (drylube is er eentje dacht ik) een alternatief om vuil en zand van je ketting te houden.

Zijn er die daar ervaring mee hebben.
Gerrit :)

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Ketting voor in zand en bagger
« Reactie #8 Gepost op: 20-10-2010, 12:59 »
Na elke rit spuit ik de ketting af (voorzichtig) en spuit hem ruim in met WD-40. Dat plakt tenminste niet zo als kettingvet.

En er zijn vast nog meer manieren om je ketting een beetje netjes te houden natuurlijk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: Ketting voor in zand en bagger
« Reactie #9 Gepost op: 20-10-2010, 13:35 »
5 minuten in de modder en de ketting weet niet meer waar het vet gebleven is. In stoffige omstandigheden is dry-lube een uitkomst. WD40 lopen de meningen uiteen. Het is een middel met veel oplosmiddelen en weinig smeermiddel.
O/X-ringketting slijt het meeste op de rollers en onder de rollers, waarbij een niet O-ring ook nog op de pennen gaat slijten. Die heeft dus 3 plaatsen om te slijten.
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Ketting voor in zand en bagger
« Reactie #10 Gepost op: 20-10-2010, 13:40 »
WD40 vervliegt na gebruik en laat een droog laagje achter. het beschermt dan nog wel tegen roest, maar smeren doet het dan niet meer. omdat het droog is blijft er dus ook geen zand aan plakken ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 250
Re: Ketting voor in zand en bagger
« Reactie #11 Gepost op: 20-10-2010, 14:55 »
Ik ben ook nog een beetje zoekende. Plakkerig kettingvet blijft inderdaad een hoop zand aan plakken, dat kan  niet goed zijn. Wat ik momenteel doe is mijn (x- of o-ring) ketting af en toe insmeren met (oude) motorolie, met het idee dat je dan de rubber ringetjes van buiten een beetje vettig houdt en zandkorreltjes zich er uit werken, zodat de ringen minder snel 'lek' gaan. Puur gebaseerd op gevoel overigens..

Het kleine kettingwiel slijt inderdaad erg hard, de tip om er twee te hebben en deze regelmatig te wisselen zodat de slijtage wat gelijker op gaat met die van de ketting vind ik ook wel wat hebben, ga ik van t voorjaar bij mijn nieuwe set proberen!

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Ketting voor in zand en bagger
« Reactie #12 Gepost op: 20-10-2010, 15:30 »
PS, denk trouwens niet dat je met een spuitbus (van wat voor spul dan ook) aan de binnenkant van de O-ring kan komen. Die zit er juist om te zorgen dat het vet binnenblijft. Dus zolang de O-ring goed zijn werk doet (afsluiten) blijft het vet binnen.

En andersom natuurlijk, als de O-ring niet meer goed afsluit, kun je smeren wat je wilt, maar de ketting gaat moet vervangen worden want op die bewuste link gaat de slijtage sneller.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Ketting voor in zand en bagger
« Reactie #13 Gepost op: 20-10-2010, 15:32 »
ik heb gemerkt dat voorzichtig een beetje schoonhouden voor mij het bete werkt, verder een klein beetje smeren aan het binnenkant van de ketting.

DID gaat al 5000 km mee, tweede set tandwielen.
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Ketting voor in zand en bagger
« Reactie #14 Gepost op: 20-10-2010, 19:24 »
WD40  ::)  een oplosmiddel met wat olie.. waardeloos in alles..
 
Maar slecht voor een O/X ring ketting, dun genoeg om langs de ringen te kruipen en het ingesloten vet op te lossen.. versnelde slijtage tot gevolg.
 
Er zijn speciale offroad kettingsprays, die droge op en plakken niet..
 
Ik gebruik dit nu voornamelijk http://www.finishlineusa.com/products/teflon-plus-lube.htm
 
Geen idee wat het met de o-ringen doetZal het eens testen op een ring] , maar m'n tsubaki geeft al 5000km geen krimp en het achtertandwiel begint net wat slijtage te vertonen.. [ gebruik de KTM alleen voor offroad ritten]
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl